EK:n kampanja nostaa ammattiosaajat esiin – Caverion jakaa huolen osaajien tarpeesta

Caverion Suomi Lehdistötiedote 23.1.2023

Yrityksillä eri toimialoilla on suuri huoli ammattiosaajien saatavuudesta ja riittävyydestä. Kiinteistötekniikan ja teollisuuden kunnossapidon palveluyritys Caverion on mukana EK:n kampanjassa, joka nostaa esiin ammattiosaajien merkitystä yhteiskunnalle.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on käynnistänyt yhdessä toimialaliittojen, koulutusalan toimijoiden ja aktiivisten yritysten kanssa kampanjan, joka nostaa esille osaavat ihmiset tärkeiden ammattien takana.

Ihmistä tarvitaan aina -kampanjan pääviestinä on: ammattiosaamista ei voi korvata – siksi ihmistä tarvitaan aina. Tavoitteena on puhua inhimillisellä otteella ammatillisista osaajista, sanoo EK:n vuoden 2022 puheenjohtaja Jaana Tuominen:

”Kaiken keskiössä on ihminen – hän on enemmän kuin työvoiman resurssi, nuppiluku tai käsipari. Nostetaan siis yhdessä näkyville eri tehtävissä toimivia, eri-ikäisiä ammattilaisia. Kyse ei ole vain nuorista, vaan työelämässä tarvitaan myös kokeneita konkareita ja Suomeen muuttaneita. Heillä jokaisella on oma tarinansa kerrottavana.”

Osaajapula hidaste talouden kasvulle

Ammattiosaajat ovat suuressa arvossa myös kiinteistötekniikan ja teollisuuspalvelujen aloilla, joille kaivataan uusia työntekijöitä. Työntekijöitä siirtyy eläkkeelle, ja korvaajia on haastavaa löytää tilalle ikäluokkien käydessä entistä pienemmiksi. Työntekijöiden saatavuusongelmista koituu hidastetta kasvulle.

”Tilanne on erittäin huolestuttava, kun sitä katsoo meidän näkökulmastamme – suurena ja edelleen kasvuun suuntautuneena yrityksenä. Caverionin Suomen yhtiöissä olisi tarvetta yli yhdelle uudelle työntekijälle lisää vuoden jokaisena arkipäivänä”, henkilöstöjohtaja Anne Paasikari Caverion Suomesta sanoo.

Henkilöstöjohtaja Reija Mantila Caverion Teollisuudesta muistuttaa Caverionin tuottavan yhteiskunnalle kriittisiä palveluja. ”Turvaamme yhteiskunnan ja teollisuuden perustoimintoja, kuten energian huoltovarmuutta ja suomalaista ruoantuotantoa.”

Caverion tarjoaa työmahdollisuuksia monenlaisille tekijöille. Tarvetta on muun muassa sähkö- ja kylmäasentajista, mekaanisista asentajista ja teollisuuden suunnittelutehtävissä toimivista asiantuntijoista.

”On kunnia-asia olla mukana Ihmistä tarvitaan aina -kampanjassa, jossa nostetaan esiin ammattiosaajia ja heidän merkitystään suomalaiselle yhteiskunnalle. Haluamme tuoda esiin mahdollisuuksia, joita tämä toimiala tarjoaa työnhakijoille – olivat he sitten nuoria, alanvaihtajia tai Suomeen ulkomailta muuttaneita”, Paasikari ja Mantila toteavat.

Ihmistä tarvitaan aina -kampanja on käynnissä muun muassa sosiaalisen median kanavissa. Mukana on kattava läpileikkaus eri toimialoja, oppilaitoksia ja yrityksiä.

Video: Katariina Caverionilta kertoo, millaista on työskennellä kylmälaiteasentajana: https://youtu.be/nWPIjRHAqiE

johtava asiantuntija Mirja Hannula
puh. 040 500 2506, mirja.hannula@ek.fi
ihmistatarvitaanaina.fi

henkilöstöjohtaja Anne Paasikari, Caverion Suomi
puh. 040 709 7243, anne.paasikari@caverion.com
caverion.fi

henkilöstöjohtaja Reija Mantila, Caverion Teollisuus
puh. 050 361 2603, reija.mantila@caverion.com
caverion.fi

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 10 maassa, Pohjois- ja Keski-Euroopassa, yli 15 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 2,1 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance

www.caverion.fi @CaverionSuomi