Elinkaarimallilla kestävät kampukset Wieniin – Caverion takaa optimaaliset olosuhteet 25 vuoden ajan

Caverion Oyj Sijoittajauutinen 30.9.2021 klo 10.00

Caverionin, STRABAG Real Estaten ja HYPO NOE Leasingin muodostama konsortio on valittu toteuttamaan Wienissä kaksi uutta kampusta. PPP-kumppanuushankkeena (public private partnership) toteutettavat kampukset tarjoavat tulevaisuudessa päiväkoti- ja koulutilat yli 1 900 lapselle. Caverionille tämä on järjestyksessään toinen elinkaarihanke Itävallan markkinalla.

Schluder Architekten ZT GmbH

Rakennusvaiheessa Caverion vastaa taloteknisten ratkaisujen hankekehityksestä, mukaan lukien lämmitys-, vesi ja viemäri, ilmanvaihto ja ilmastointi ja sähköistys. Toimitus sisältää kestävien, maalämpöä ja tehokkaita lämpöpumppuja hyödyntävien energiatuotantojärjestelmien toteutuksen.

Rakennusvaiheen jälkeen Caverion huolehtii kiinteistöjen palvelujen johtamisesta sekä huollosta ja kunnossapidosta 25 vuoden ajan.

“Kiinnostus elinkaarimalliamme kohtaan on lisääntynyt, ja asiakkaat selvästi ymmärtävät tällaisen kumppanuuden hyödyt. Toteuttamalla kaikki palvelut asentamisesta operatiiviseen hallinnointiin ja huoltoon, voimme taata häiriöttömät ja sujuvat toiminnot sekä energiakulutuksen optimoinnin rakennusten koko elinkaarella”, sanoo Manfred Simmet, Caverion Itävallan divisioonajohtaja.

Kestävä energiakonsepti

Uusilla Landgutgasse- ja Rappachgasse-kampuksilla on vaikuttava energiakonsepti. Kompaktit rakenteet ja ekologiset julkisivut toimivat passiivisina energiaratkaisuina ja lämpöpumput ja termisen massan hyödyntäminen lämmityksessä ja lämpötilan hallinnoinnissa ovat aktiivisia ratkaisuja. Yhdessä ratkaisut varmistavat laadukkaan sisäilman sekä kustannusten ja resurssien käytön minimoinnin.

OLN

Landgutgasse-projektin suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään BIM:iä. Kohteen ja sen ominaisuustietojen esittäminen kolmiulotteisesti digitaalisessa muodossa on hyödyllinen sekä rakennusvaiheessa sekä myöhemmin kiinteistön hallinnoinnissa. Kampukset on aikataulutettu valmistuviksi 2023/24-lukuvuoden alkuun mennessä.

Havainnekuvat:
1: Schluder Architekten ZT GmbH
2: OLN

Monika Straka, markkinointi- ja viestintä, Caverion Itävalta, monika.straka@caverion.com, puh. +43 664 8301365

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 11 maassa, Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa, yli 15 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli noin 2,2 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance

Elinkaarimallilla kestävät kampukset Wieniin