Caverion Oyj Sijoittajauutinen 7.4.2022 klo 9.00

Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa

Caverion toteuttaa prosessisähköistyksiä Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalle. Caverionilla on kokonaisvastuu prosessisähköistyksestä, asennuksista, projektinjohdosta ja projektiin liittyvistä hankinnoista tehtaan puukäsittelyssä, veden- ja jätevedenkäsittelyssä ja kemikaalien käsittelyssä sekä sähkön pääjakelun johtoteiden ja maadoituksien asennuksesta.

“Meillä on hyvä kokemus Caverionin sähköpuolen osaamisesta ja yhtiön paikallisuus sekä sen vahvat yksiköt Kemissä ja Oulussa vaikuttivat valintaamme”, kertoo Jari-Pekka Johansson, Metsä Fibren projektijohtaja. Keväästä 2022 syksyyn 2023 ajoittuvat työt työllistävät parhaimmillaan yli 60 henkilöä Caverionista

​​​ Mets Group

Jo aiemmin Caverionin ja Metsä Fibren yhteisyritys Oy Botnia Mill Service Ab on suunnitellut saman biotuotetehdashankkeen kunnossapidon toimintamallia ja organisoinnin toteutusta. Botnia Mill Service vastaa osaltaan myös kunnossapidon koulutuksista uuden tehtaan henkilöstölle Kemissä. Myös kunnossapitojärjestelmän rakentaminen, laitetiedot ja ennakkohuollot kuuluvat kokonaisuuteen, ja asiakasta tuetaan myös projektitöiden asennus- ja toimitusvalvonnan osalta.

Lisäksi Caverionin suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden henkilöstöä työskentelee Kemin nykyisellä sellutehtaalla sähkö- ja automaatioprojektien johtamisessa, mekaanisten laitteiden toimitusvalvonnassa, tehdasintegraatin rajapintojen suunnittelussa sekä ERP-järjestelmän sisällöntuotannossa.

”Caverionin paikallinen osaaminen Kemissä on mahdollistanut tehtaiden pitkäjänteisen ja tehokkaan projektien toteutuksen, yhteistyön jatkaminen on luonteva jatkumo”, kertoo Metsä Groupin Kemin tehtaiden johtaja Timo Ahonen.

”On hienoa, että olemme päässeet nyt vielä laajemmin mukaan palveluillamme. Caverion on myös vahva prosessisähköistyksen asiantuntija, ja olemme toteuttaneet useiden isojen tehdasinvestointien sähköistykset. Asennusosaamisemme on huippuluokkaa ja tuomme mielellämme asiantuntemustamme tähän Suomen metsäteollisuuden historian tähän asti suurimpaan investointiin”, toteaa Caverionin Teollisuusdivisioonan johtaja Elina Engman.

Tietoja kohteesta:

Metsä Groupin Kemin tehdasalueella Pajusaaressa ja Sahansaaressa käynnistetään vuoden 2023 kolmannella kvartaalilla Metsä Fibren moderni biotuotetehdas. Biotuotetehdas tuottaa Metsä-tuotemerkin havu- ja koivusellua 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden raaka-aineeksi. Täysin ilman fossiilisia polttoaineita toimiva biotuotetehdas on energia-, materiaali- ja ympäristötehokkuudeltaan maailman huippua.

Kuva: Metsä Group

Botnia Mill Servicen palvelut

Teollisuuden suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut

Elina Engman, Caverion Teollisuus, divisioonajohtaja, elina.engman@caverion.com, puh. 050 351 4673

Anna-Liisa Pennanen, viestintäpäällikkö, Metsä Fibre, anna-liisa.pennanen@metsagroup.com, 050 574 8071

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 10 maassa, Pohjois- ja Keski-Euroopassa, yli 14 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 2,1 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance