Ruotsalainen Hallstahammarin kunta parantaa energiatehokkuuttaan – Caverion tukena

Caverion Oyj Lehdistötiedote 17.5.2022 klo 15.00

Hallstahammarin kunta valitsi Caverionin kumppanikseen toteuttamaan energiasäästöhankkeen (EPC). Hanke sopii kunnan tavoitteisiin vähentää merkittävästi energiakulutusta ja samalla lisätä modernisoitujen kiinteistöjen osuutta.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa analysoidaan noin 120 000 neliömetriä kunnan julkisia rakennuksia. Näin saadaan yleiskuva energiatehokkuuspotentiaalista ja kiinteistökannasta. Varsinaiset toimenpiteet aloitetaan, jos kunta päättää jatkaa hanketta.

“Olemme innoissamme aloittamassa tätä hanketta, jossa näemme loistavia mahdollisuuksia korjausvelan vähentämiseen ja toimitilojemme tarpeellisiin modernisointeihin”, sanoo Linus Ekstrand, Hallstahammarin kunnan projektipäällikkö.

EPC-hankkeet ovat todistetusti hyvä tapa rahoittaa kiinteistöjen modernisointeja ja vähentää lyhyessä ajassa energia- ja huoltokustannuksia. Caverion takaa energiasäästöjen tason ennen sovittujen energiatehokkuustoimenpiteiden toteuttamista.

Kohti energiamurrosta

Caverion on toteuttanut vastaavia hankkeita menestyksekkäästi useille kunnille viime vuosina. Esimerkiksi Söderhamnin kunnan kanssa toteutettiin Pohjoismaiden suurin energiatehokkuushanke.

"Odotamme innolla Hallstahammarin kunnan kanssa työskentelyä ja heidän tukemistaan kunniahimoisten energia- ja modernisointitavoitteiden saavuttamisessa. Yhä useammat asiakkaat ovat oivaltaneet, että kestävän kehityksen suunnitelmat ja energiamurrokseen varautuminen edellyttävät toimenpiteitä. Caverionilla on kokemusta ja osaamista energia-asioihin ja huoltoon ja kunnossapitoon – olemme mielellämme kumppanina tavoitteiden saavuttamisessa”, sanoo Uno Lundberg, Caverion Ruotsin divisioonajohtaja.

EPC-hankkeen suunnittelu- ja analyysivaiheen odotetaan valmistuvan kesäkuuhun 2023 mennessä. Hallstahammarin kunta päättää sen jälkeen varsinaisten energiatehokkuustoimenpiteiden toteutuksesta.

Faktaa Hallstahammarista

Noin 14 600 asukkaan Hallstahammar sijaitsee Västmanlandin läänissä Keski-Ruotsissa. Hallstahammarilla on vahva teollinen historia, ja monipuolisten mahdollisuuksien kunta erottuu edukseen kasvavalla Mälarinlaakson alueella.

Lisätietoja: Erika Björnesparr, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Caverion Ruotsi, erika.a.bjornesparr@caverion.com, tel. +46 73 050 92 85

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 10 maassa, Pohjois- ja Keski-Euroopassa, yli 14 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 2,1 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance

www.caverion.fi @CaverionSuomi