RWTH Aachenin yliopistollinen sairaala ja Caverion yhteistyöhön uuden sairaalarakennuksen automaatio- ja turvallisuusratkaisujen toteutuksessa Saksassa

Caverion Oyj Sijoittajauutinen 18.8.2021 klo 11.00

RWTH Aachenin yliopistollinen sairaala, monialainen opetussairaala Saksassa, on valinnut uuden operatiivisen teho-osastonsa ja synnytyslaitoksensa toteuttamiseen OPI-konsortion, jossa Caverion toimii talotekniikan kumppanina. Caverionin kokonaisratkaisuun kuuluvat automaatio, turvallisuus, jäähdytys, lämmitys, vesi ja viemäri ja ilmanvaihto. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa euroa.

Caverion asentaa 7-kerroksiseen, bruttopinta-alaltaan noin 8 600 m² rakennukseen noin 4 700 datapistettä rakennusautomaatiota varten. Automaatio ohjaa esimerkiksi ilmanvaihtotekniikkaa, joka siirtää noin 305 000 m³ ilmaa tunnissa. Lähes 150 lämmityspatteria ja yli 80 jäähdytysyksikköä, joiden kokonaisteho on noin 262 kilowattia, takaavat optimaaliset olosuhteet rakennuksessa ympäri vuoden. Potilashuoneisiin asennetaan jäähdytyskatot noin 770 m²:n kokonaispinta-alalle. Rakennukseen tulee myös vesisumusammutusjärjestelmä.

Päärakennuksemme on peräisin 1980-luvulta. Yliopistollisena sairaalana ja lääketieteellisenä tiedekuntana RWTH Aachenin rakennusta on jatkuvasti mukautettava viimeisimpiin teknisiin vaatimuksiin. Samanaikaisesti tarvitsemme lisää tilaa ja uusia tiloja on rakenteilla. Olemme vakuuttuneita siitä, että saamme energiatehokkaan rakennuksen, joka täyttää myös tulevat vaatimukset”, kertoo Heike Bekaan, rakentamisesta ja palontorjunnasta vastaava johtaja RWTH Aachenin yliopistollisesta sairaalasta.

Tavoitteenamme on luoda ihanteellinen hoitoympäristö potilaiden paranemiselle, moderni oppimisympäristö opiskelijoille sekä turvallinen, tehokas ja miellyttävä työympäristö työntekijöille”, lisää Manfred Simmet, Caverionin Saksan divisioonan johtaja.

Caverionin projekti kestää vuoteen 2024 saakka.

Lue lisää rakentamisen palveluistamme ja projekteistamme

Holger Winkelsträter, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Caverion Saksa, +49 89 374288 117, holger.winkelstraeter@caverion.com

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 11 maassa, Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa, yli 15 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli noin 2,2 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance

RWTH Aachenin yliopistollinen sairaala ja Caverion yhteistyöhön
Caverion toteuttaa uuden sairaalarakennuksen automaatio- ja turvallisuusratkaisut Saksassa