Sähköautot tulevat – Caverionin tavoitteena on yli 2 000 sähköistä huoltoautoa vuoteen 2025 mennessä

Caverion Oyj Lehdistötiedote 29.6.2022 klo 12.30

Caverion vauhdittaa siirtymistään sähköisiin huoltoautoihin. Uusissa huoltoautotilauksissa kaupunkeihin täyssähköautot ovat ensisijainen valinta. Näin Caverion pienentää merkittävästi hiilijalanjälkeään.

”Meillä on noin 4 500 huoltoautoa. Arviomme on, että vuoden 2025 loppuun mennessä puolet niistä on sähköisiä ja loputkin vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Kari Sundbäck, Caverionin palveluista, ratkaisuista, digitaalisuudesta ja strategiasta vastaava johtaja. ”Norjassa ja Ruotsissa meillä on jo myönteisiä kokemuksia sähköisten huoltoautojen laajemmasta käytöstä, ja olen todella iloinen, että meillä on nyt konkreettiset tavoitteet konserninlaajuisesti. Tärkeintä on siirtyä dieselistä sähköautoihin niin nopeasti kuin vain markkina mahdollistaa.”

Myös Pohjoismaissa käytössä olevat noin 650 henkilöautoa korvataan uusien tilausten myötä ensi sijassa sähköautoilla.

Kohti tieteeseen perustuvia päästövähennystavoitteita

Caverion on Science Based Targets -aloitteen (SBTi) jäsen. Se tarkoittaa, että yhtiö on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvia päästövähennystavoitteita, kuten Pariisin ilmastosopimus ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi 1,5 asteeseen edellyttää.

Koska Caverionin hiilijalanjäljestä suurin osa tulee tällä hetkellä huoltoautoista, on autojen sähköistäminen yhtiölle tärkeä askel päästöjen vähentämiseksi merkittävästi.

”Nämä suunnitelmat ovat sopusoinnussa Caverionin uuden Kestävä kasvu -strategian ja tavoitteemme kanssa. Mahdollistamme suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia älykkäästi ja kestävästi rakennetuissa ympäristöissä. Pyrimme palvelemaan asiakkaitamme digitaalisilla ja älykkäillä ratkaisuilla, mutta aina kun tarvitaan käyntiä paikan päällä, on hienoa, että voimme tehdä sen tulevaisuudessa pienemmillä päästöillä,” Sundbäck sanoo.

Caverionin kestävän kehityksen tavoitteena on luoda ratkaisuillaan kestävää vaikutusta siten, että yhtiön positiivinen hiilikädenjälki on 10 kertaa suurempi kuin hiilijalanjälki (Scope 1-2) vuoteen 2030 mennessä. Caverionin positiivinen hiilikädenjälki oli jo vuonna 2021 kaksinkertainen verrattuna hiilijalanjälkeen.

Strategia

Kestävä kehitys

Sähköauton latauspisteet

Älykkäät ratkaisut

Lisätietoja: Susanna Hietanen, viestintäpäällikkö, Caverion Oyj, puh. 050 3595 701, susanna.hietanen@caverion.com

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 10 maassa, Pohjois- ja Keski-Euroopassa, yli 14 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 2,1 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance