Tukholman metrojärjestelmä: kunnossapidon kohteita jo yli sata

Caverion Oyj Artikkeli 15.2.2018 klo 15.00

Tukholman metrojärjestelmä: kunnossapidon kohteita jo yli sata

Caverion on ollut vastuussa kaikkien Tukholman metrojärjestelmään kuuluvien rakennusten huollosta ja kunnossapidosta helmikuusta 2017 lähtien. Sata asemaa ja viisi junavarikkoa tarkoittaa, että kunnossapidettäviä kiinteistöjä on jo 105.

”Caverionilla on tarvittava asiantuntemus. He pystyvät määrittämään meitä paremmin, mitä toimenpiteitä kiinteistöissä pitää tehdä. Siksi olemme tehneet Palveluiden johtamisesta sopimuksen, joka sisältää sekä palkintoja että sakkoja. Caverionin tehtävä on varmistaa, että rakennuksia huolletaan ja niistä huolehditaan niin, että matkustajamme voivat matkustaa turvallisesti kauniissa ympäristössä”, sanoo Josef Dadoun, Trafikförvaltningen/SL:n liiketoimintajohtaja.

Caverionin Johan Nordbergilla ja hänen kollegoillaan on haastava tehtävä haastavassa ympäristössä.

”Tavoitteemme on parantaa rakennusten nykyistä tilaa asianmukaisella kunnossapidolla ja suunnitelmallisella toiminnalla. Tämä vähentää merkittävästi kiireellisten vikojen määrää. Sopimuksen luonteeseen kuuluu lisäkannustin meille ennakoivasta toiminnasta,” kertoo Johan.

Sopimukseen kuuluvat 105 rakennusta ovat pinta-alaltaan noin 700 000 m2 ja ne sijaitsevat eri puolilla Suur-Tukholman aluetta. Noin puolet asemista sijaitsee maan tasalla. Toinen puoli on maan alla, mikä asettaa useita haasteita. Maanalaisilta asemilta pitää esimerkiksi pumpata suuria vesimääriä – kellon ympäri ja joka päivä. Jos pumput lakkaisivat toimimasta, kiinteistöihin aiheutuisi nopeasti suuria vahinkoja.

Tukholman metro on myös maailman pisin taidenäyttely

Kungsträdgårdenin asema on niitä harvoja asemia, joissa ei ole mainoksia. Caverion vastaa asemalla olevien taideinstallaatioiden vaatimista teknisistä ratkaisuista. Taiteella on yleensä jonkinlainen yhteys asemaa ympäröivään alueeseen. Seitsemällä asemalla on lyhytaikaisia näyttelyitä, ja taiteen parissa työskentely on jatkuvaa. Vanhemmat teokset vaativat usein korjausta ja huoltoa, koska haastava ympäristö vaatii veronsa.

Useita energiansäästötoimenpiteitä on vireillä Hammarbyn junavarikolla

Varikolla huolletaan kaikenlaisia metrovaunuja, ja siellä on myös äskettäin rakennettu alue metron työajoneuvojen huoltoa varten. Myös useita energiansäästötoimenpiteitä on vireillä. Jatkuvien korjausten yhteydessä on vaihdettu kaikki ikkunat. Tämä vähentää energiankulutusta ja huollon tarvetta. Suunnitteilla on myös yli 300 valaisimen vaihto LED-valaisimiin lähiaikoina.

Kirsi Hemmilä, viestintäpäällikkö, Caverion Suomi, puh. 050 390 0941, kirsi.hemmila@caverion.com

Caverion tuottaa kiinteistöjen, teollisuuden prosessien ja infrastruktuurin älykkäitä teknisiä ratkaisuja ja palveluita. Ainutlaatuinen palvelutarjontamme kattaa koko elinkaaren: suunnittelun, rakentamisen ja ylläpidon. Visiomme on olla asiakkaiden, työntekijöiden, kumppaneiden ja sijoittajien ykkösvalinta digitalisoituvissa ympäristöissä. Vuoden 2017 liikevaihtomme oli noin 2,3 miljardia euroa. Caverionilla on noin 16 000 työntekijää 12 toimintamaassa Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa. Caverionin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.

www.caverion.fi  Twitter: @CaverionSuomi

Tukholman metrojärjestelmä