Uusi kumppanuussopimus vesivoimassa – Caverion vastaamaan Tornionlaakson Voiman vesivoimalaitoksista

Caverion Teollisuus Lehdistötiedote 17.10.2023 klo 10.00

Tornionlaakson Voima ja Caverion ovat allekirjoittaneet sopimuksen kolmen Tengeliönjoen vesistössä olevan voimalaitoksen käytöstä, huollosta ja korjaustöistä sekä tarkastuksista. Sopimus alkaa lokakuussa.

Tengeliönjoen vesistössä sijaitsevat vesivoimalaitokset ovat Portimokoski, Kaaranneskoski ja Jolmankoski, jotka tuottavat sähköä yhteensä keskimäärin 40 GWh vuodessa. Vesivoima on päästötön ja uusiutuva energiamuoto.

”Tornionlaakson Voima Oy on pohjoisen paikallinen toimija, ja olemme tyytyväisiä voidessamme antaa vesivoimalaitostemme huollon ja kunnossapidon toimijalle, jolla on vahvaa vesivoimaosaamista paikallisesti täällä pohjoisessa”, toteaa Timo Virikko, Tornionlaakson Voima Oy:n toimitusjohtaja.

”Sopimuksen tavoitteena on pitkäjänteisesti ja yhteistyössä kehittää vesivoimalaitosten tuotannon tehokkuutta ja tuotannon varmuutta. Räätälöityjä ratkaisuja, joissa hyödynnetään tekoälyä ja IoT:ta voidaan hyödyntää laitosten ennakoivassa kunnossapidossa. Tuomme jo muissa laitoksissa hyviksi koeteltuja malleja Tornionlaakson Voimalle tasaisesti toimivan tuotannon varmistamiseksi”, kertoo Elina Engman, divisioonajohtaja, Caverion Teollisuus.

Heikki Iitti, aluejohtaja, vesivoima, puh. +358408691090, heikki.iitti@caverion.com

Timo Virikko, toimitusjohtaja, Tornionlaakson Voima Oy, puh. 040 844 5047,timo.virikko@tls.fi

Tornionlaakson Voima Oy on PVO-Vesivoima Oy:n ja Tornionlaakson Sähkö Oy:n tasaosuuksin omistama yhtiö. Tornionlaakson Voima omistaa Pohjois-Suomessa, Tengeliönjoen vesistössä kolme vesivoimalaitosta, Portimokosken voimalaitoksen Ylitorniolla, Jolmankosken Raanujärvella ja Kaaranneskosken Sirkkakoskella.

Caverion parantaa teollisuusasiakkaidensa tuotantotehokuutta, käyttövarmuutta ja kunnossapidon prosesseja. Caverion auttaa asiakkaitaan saavuttamaan tiukentuneet vastuullisuustavoitteet, kehittymään kohti tiedolla johtamista ja käyttäjäkunnossapitoa. Kun asiakkaan tuotantolaitokset ja energiatuotanto toimivat kuten pitääkin, tuotantokatkokset, hallitsemattomat päästöt ja hävikki jäävät minimiin. Caverion tarjoaa teollisuudelle koko investoinnin elinkaaren kattavat ratkaisut – esisuunnittelusta, toteutukseen ja tuotannollisen toiminnan tarpeisiin.

Sopimus alkaa lokakuussa