• Ciba Vision/

Report this content

Silmäleikkaukset uudella silmän sisään kiinnitettävällä PRL -linssillä ensimmäistä kertaa Suomessa Suomessa tehtiin tänään ensimmäistä kertaa silmäleikkaukset uudentyyppisellä linssillä, joka kiinnitetään silmän sisään. Silmäkirurgi Harri Koskelan Eiran sairaalassa suorittamissa leikkauksissa kolmen potilaan silmään istutettiin linssi oman, luonnollisen linssin etupuolelle. PRL -linssi palauttaa 20 minuuttia kestävän leikkauksen jälkeisenä päivänä näön lähes täydelliseksi. Erityisesti siitä on hyötyä 20-50 -vuotiaille keskisuuren tai suuren taittovirheen omaaville henkilöille. Menetelmä nimeltään PRL (Phakic Refractive Lens) on laadittu yhteistyössä venäläisen silmäkirurgi Dimitrii Dementievin kanssa, joka oli myös mukana johtamassa leikkausta. Uudentyyppinen linssi on valmistettu pehmeästä silikonista. Se on myös riippumaton kiinnityksestä silmän sisäosiin eli se kelluu silmän oman linssin päällä. Linssi sijoitetaan silmän värikalvon eli iiriksen alle ja se on huomaamaton ulospäin. Menetelmä sopii lähes kaikille taittovirheen omaaville henkilöille. Erityisesti siitä hyötyvät keskisuuren tai suuren taittovirheen omaavat henkilöt, jotka tarvitsevat hyvin vahvoja silmälaseja tai ne, joilla on vaikeuksia pitää piilolinssejä liian ohuen sarveiskalvon tai kuivien silmien takia. 30%:ia suomalaisista on likinäköisiä ja heistä noin kahdella prosentilla on suuri taittovirhe. Piilolaseja käyttää noin 200 000 suomalaista ja noin 15-20 % heistä joutuu lopettamaan piilolasien käytön joka vuosi eri syistä johtuen. Silmäkirurgi Dimitrii Dementiev on ollut mukana kehittämässä menetelmää jo vuodesta 1986 ja on hyvin tyytyväinen nykyiseen kolmannen sukupolven PRL -linssiin. - Se on hyvin nopea, tulokseltaan hyvin ennustettava, luotettava ja varma menetelmä. On erittäin harvinaista, että potilas saisi komplikaatioita, kertoo tohtori Dementiev, joka on itse suorittanut yli 700 PRL -leikkausta. PRL -linssin etuna laserleikkaukseen on, että leikkaus on silmälle hellävarainen. Sarveiskalvokudosta ei poisteta lainkaan ja siten riskit saada sarveiskalvovaivoja, kuivat silmät ja taittovirheen epävakaus tulevat pienemmiksi. Tarvittaessa PRL -linssi voidaan ottaa pois tai vaihtaa, kun taas laserleikkaus on peruuttamaton. Menetelmä on hyväksytty Euroopassa ja sitä käytetään myös Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. PRL -linssit ovat niin kutsutussa vaihe III- tutkimuksessa ja odottavat yhdysvaltalaisen lääkeviranomaisen (FDA:n) hyväksymistä USA:ssa. Lisätietoja: Lääkäri Harri Koskela, puh. +358 (0)400 684 181 Lääkäri Dimitrii Dementiev, puh. +39-(0)335 602 56 65 CIBA Vision: Kent Maack, puh. +46-(0)705-226672 CIBA Vision, jonka pääkonttori sijaitsee Atlantassa (Georgia, USA.), on maailman johtava piilolinssejä, piilolinssien hoitoaineita, silmälääkkeitä ja palveluja kehittävä sekä tuottava yritys. CIBA Vision Surgical on erikoistunut innovatiivisiin ja potilasystävällisiin silmäkirurgian tuotteisiin. CIBA Visionin tuotteita on saatavana yli 70 maassa. CIBA Vision Nordic AB Datavägen 24 436 32 Askim Tel +46 (0)31-722 66 00 Fax+46 (0)31-28 68 42 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/19/20020419BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/19/20020419BIT00290/wkr0002.pdf