• Cinia/

Suomen ja Saksan yhdistävä merikaapeli läpäisi testit ennätystuloksin

- Datayhteyden kapasiteetti nousi 18 terabittiin sekunnissa kuituparia kohden

Tiedotusvälineille 30.3.2016

Suomalaisen Cinian suunnittelema ja toteuttama suora datayhteys Suomesta Itämeren ali Saksaan on läpäissyt käyttöönottotestit erinomaisin tuloksin. Ennätyksellisen kapasiteetin ansiosta Suomen tietoverkot voidaan yhdistää suoraan Keski-Euroopan tietoliikennesolmuihin. Uusi yhteys avaa kansainvälisille toimijoille uuden tehokkaan linkin pohjoisiin datakeskusympäristöihin sekä Aasian ja itäisimmän Euroopan markkina-alueille.

Cinian ja Alcatel-Lucent Submarine Networksin (ASN) toteuttamissa testeissä saavutettiin peräti 18 terabitin tiedonsiirtokapasiteetti sekunnissa (Tbit/s) yhtä optista kuituparia kohden. Kahdeksasta kuituparista koostuvan datakaapelin kokonaiskapasiteetiksi vahvistui 144 Tbit/s eli 20 % enemmän kuin suunnitteluvaiheessa asetettu tavoite 120 Tbit/s.

C-Lion1-merikaapelin kautta voitaisiin välittää esimerkiksi yli 5,7 miljoonaa 25 megabitin (Mbps) datayhteyttä yhtäaikaisesti. Tämä vastaa laadukkaan kotilaajakaistaliittymän kapasiteettia maksiminopeudella useammalle kuin jokaiselle suomalaiselle yhtä aikaa.

”Käyttöönottotestit vahvistavat, että Cinia pystyy tarjoamaan huippunopeita ja viiveettömiä yhteyksiä sekä datakeskuksille että muille dataintensiivisille organisaatioille. Yhdessä ASN:n kanssa toteutettu projekti on sujunut alusta alkaen hyvin suunnitelmien mukaan. Uuden yhteyden kautta voidaan suoraan edistää digitaalisen talouden kasvua”, sanoo Cinian verkkoinfrastruktuuriliiketoiminnasta vastaava johtaja Taneli Vuorinen.

”Testitulokset ovat erinomainen esimerkki merenpohjaan asennettavien verkkolaitteiden toimivuudesta. Kapasiteettia ja suorituskykyä voidaan kehittää koko kaapelijärjestelmän käyttöiän ajan, mikä auttaa vastaamaan yhteyksien käyttäjien jatkuvasti kasvaviin tarpeisiin”, kertoo ASN:n teknisistä operaatioista vastaava johtaja Vincent Lemaire.

Suomen ja Saksan yhdistävä datakaapeli on yksi Suomen hallituksen ja EU:n kärkihankkeista. Kaapeli rakentaa osaltaan Euroopan digitaalisia sisämarkkinoita tehostamalla ja varmentamalla pohjoisten alueiden datayhteyksiä. Samalla uusi tietoliikenneyhteys vahvistaa edelleen Suomen asemaa idän ja lännen markkinoiden välisenä porttina.

Merikaapelin asennustyö aloitettiin Helsingin Santahaminasta 12.10.2015 ja yhtenäinen kaapeliyhteys Saksan rantautumispisteeseen Rostockissa valmistui 12.1.2016. Kaapeli on valmistettu Alcatel-Lucentin tehtaalla Calais’ssa Ranskassa. Alcatel-Lucent Submarine Networks vastasi kaapelin asennuksesta Itämeren pohjaan.

Tarkempaa teknistä tietoa englanninkielisessä tiedotteessa: http://bit.ly/1UTZ3HE

Lisätietoa: www.cinia.fi

Taneli Vuorinen, johtaja, Digital Infrastructure Services, Cinia Group
Puh. +358 50 2163
Email taneli.vuorinen@cinia.fi

Juha Frey, viestintätoimisto Netprofile
Email juha@netprofile.fi

Francesca Cazzaniga, Alcatel-Lucent Submarine Networks
Puh. +33 1 60 40 11 96
Email francesca.cazzaniga@alcatel-lucent.com

Cinia Group Oy tarjoaa älykkäitä verkko-, järjestelmä- ja ohjelmistopalveluita, jotka poistavat etäisyyksien merkityksen ja parantavat maailman toimivuutta. Vahva osaaminen kriittisissä järjestelmissä sekä oma yli 10 000 kilometrin laajuinen kuituoptinen runkoverkko Suomessa mahdollistavat yrityksille tietoturvallisen it-infrastruktuurin ja tulevaisuuden pilvipohjaisen toimintaympäristön. Cinia C-Lion1 -merikaapeli vahvistaa Euroopan digitaalisia sisämarkkinoita tarjoamalla lyhyimmän ja nopeimman reitin Keski-Euroopasta pohjoisen Euroopan datakeskuksille ihanteellisiin oloihin sekä Aasian ja itäisen Euroopan markkinoille. Suomalaisen Cinian palveluksessa on noin 200 osaajaa. Lisätietoa: www.cinia.fi.

www.twitter.com/ciniagroup
www.instagram.com/ciniagroup