Ennätysmarginaalit ja -kasvu konsultointialalla

Konsultointialan kasvu jatkuu ennätystasolla ensimmäisen kvartaalin aikana ja listatut konsulttiyritykset kasvoivat keskimäärin 19 prosenttia. Myös liikevoittomarginaali oli huipputasolla.

Kasvu ja marginaalit saivat kuitenkin lisäpotkua tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla olleista kahdesta ylimääräisestä työpäivästä edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Toisaalta monet yritykset kärsivät vuoden alussa kasvaneista sairauspoissaoloista.

- Konsultointialalla kysyntä on ollut erittäin korkeaa, erityisesti digitalisaation osalta. Esimerkiksi Eworkin toimeksiantokyselyt ovat lisääntyneet 30 prosenttia. Yrityksillä on sekä erittäin korkeat kasvuluvut, jotka ovat osittain orgaanisia, mutta myös yritysostojen kautta vauhditettuja. Samaan aikaan marginaalit ovat vahvistuneet, kertoo Cinoden osaamisen hallintajärjestelmäalustan perustaja ja markkinointipäällikkö Mattias Loxi.

Neljä viidestä yrityksestä on kasvattanut henkilöstöään

Eniten kasvoivat Exsitec, Knowit ja DevPort. Kaksi ensimmäistä yritystä onnistuivat yhdistämään korkean orgaanisen kasvun useisiin yritysostoihin. Neljä viidestä konsulttiyrityksestä vahvisti liikevoittoprosenttiaan ensimmäisen kvartaalin aikana, ja lisääntynyt työpäivien määrä on vahvasti vaikuttanut tekijä. Eurocon, Prevas ja B3 Consulting Group toimittivat parhaat marginaalit.

- Konsulttiyritysten vaikeimpia haasteita ovat olleet rekrytointi ja korkea henkilöstön vaihtuvuus. Ensimmäisen kvartaalin aikana näemme kuitenkin, että neljä viidestä konsulttiyrityksestä on kasvanut henkilöstöpuolella. Osaamisvaje on todellisuutta ja onkin entistä tärkeämpää luoda myös ulkopuolisten osaajien verkosto, Mattias Loxi sanoo.

Katso listattujen konsulttiyritysten Q1-raporttien infografiikka.

Co-Founder/CMO