Cisco kymmenkertaistaa verkon ytimen suorituskyvyn

Report this content

Uusi operaattoreille tarkoitettu mobiiliverkkoratkaisu tukee räjähdysmäistä datan ja videoliikenteen kasvua.

Lehdistötiedote 2.7.2012

Aiemmin tänä vuonna julkistetun Cisco Visual Networking Index (VNI) -ennusteen mukaan maailmanlaajuisen mobiilidatan määrän odotetaan nousevan 18-kertaiseksi vuoteen 2016 mennessä. Tämä kehitys tulee vaatimaan verkoilta merkittävästi uutta kapasiteettia ja venyvyyttä, ja tähän tarpeeseen Cisco on julkistanut uuden alustan tulevan sukupolven mobiili-internetiä varten: Cisco Aggregation Services Routers (ASR) 5500.

”VNI-ennusteessa kuvattua datamäärän kasvua ajaa erilaisten mobiililaitteiden, kuten älypuhelimien ja tablettien, kirjo ja määrä sekä erityisesti videopohjaisten palvelujen vaatima verkkokapasiteetti”, Jukka Antikainen, Suomen Ciscon operaattoriliiketoiminnasta vastaava johtaja kertoo. ”Datan kokonaismäärä kasvaa, mutta yhteyksien lukumäärän kasvaessa rajusti myös signalointiliikenne moninkertaistuu. Ciscon uusi ratkaisu tukee 3G- ja 4G -tekniikoiden lisäksi operaattoreiden Wi-Fi-verkkoja”, Antikainen jatkaa.

Cisco ASR 5500 on seuraavan sukupolven versio merkittävän aseman operaattorimarkkinoilla saaneesta Cisco ASR 5000 Series -järjestelmästä. Se tuo operaattoriasiakkaille tutulla ohjelmistoalustalla uutta joustavuutta ja skaalautuvuutta, jonka tarve perustuu kuluttajien mobiilipäätelaitteiden dramaattiseen kasvuun sekä jatkuvasti online-tilassa olevien sovellusten käytön ja laitteiden välisten (M2M) verkkoyhteyksien lisääntymiseen.

Mobiiliverkossa olevia laitteita ja yhteyksiä tulee olemaan lähes 19 miljardia vuoteen 2016 mennessä Cisco Visual Networking Index (VNI) -ennusteen mukaan. Jokaisella yhteydellä on omat tarkat vaatimuksensa riippuen käytetystä laite- tai sovellustyypistä, jotta mobiilikäyttökokemus olisi henkilöity ja korkealaatuinen.

Cisco tuo nyt markkinoille ainutlaatuisen joustavan packet core -ratkaisun, jonka avulla voidaan integroida signalointi-, data- ja ns. inline-palvelut yhteen alustaan. Datan läpäisykyky mobiiliverkon ytimessä paranee jopa kymmenkertaisesti samalla, kun alusta kykenee skaalautumaan terabit-nopeuksiin. Ciscon ratkaisu pystyy automaattisesti sopeuttamaan resurssit verkon käytön huomattaviin vaihteluihin eri käyttötilanteissa. ACG Researchin tekemän tutkimuksen mukaan verkon tehokkaamman hyödyntämisen ansiosta myös operatiiviset kustannukset voivat laskea jopa 45 prosenttia.

LTE-tekniikan käyttöönoton myötä mobile packet core -ratkaisujen joustavuus ja tehokkuus korostuvat entisestään. Näin operaattorit voivat nopeammin toteuttaa palvelujaan niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaita varten.

“Vuoteen 2015 mennessä ennustetaan, että internetiin kytkeytyneistä laitteista suurin osa on mobiililaitteita”, toteaa Antikainen. “Cisco pystyy nyt tukemaan operaattoreita mobiilikäytön vaatimusten kanssa sekä kasvattamaan kannattavuutta, tarjoamaan uusia palveluja ja hyödyntämään jo tehtyjä investointeja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi videopalvelujen saatavuuden ja paremman laadun takaaminen, eri bittinopeudella toimivien tv-palvelujen tarjoaminen tai tietyn verkkokapasiteetin varmistaminen videota varten niin, että kuluttajan käyttökokemus ei häiriinny”, Antikainen kuvailee.

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote saatavilla osoitteesta:

Lisätiedot:

Cisco Systems Finland Oy, puh. 0204 7061

Jukka Antikainen, operaattoriliiketoiminnasta vastaava johtaja - jukka.antikainen (at) cisco.com

Merja Lehtoranta, viestintä- ja markkinointijohtaja – merja.lehtoranta (at) cisco.com

Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen ja jakamisen ajasta tai paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.

Avainsanat: