Aiempaa tyylikkäämpi: uudet C4 ja C4 X tuovat mukanaan erityistä mukavuutta

• Citroën on uudistamassa kokonaan c-segmentin mallistonsa C4 ja C4 X -mallien myötä, joiden ensiesittely tapahtuu Pariisin autonäyttelyssä 2024
  • Uudesta C4:sta tulee kaikista tyylikkäin ja rauhallisin C4 ikinä, kun taas uusi C4 X tuo mukanaan tilavaa lounge-tunnelmaa linjakkaissa fastback-kuorissa.
  • Kummankin mallin ulkoilme on muuttunut voimakkaasti. Uusissa muodoissa yhdistetään alkuperäisen konseptin rohkeus aiempaa yksinkertaisempaan ja koherentimpaan muotokieleen.
  • Uusi keulailme – identtinen molemmissa malleissa – tuo mukanaan merkin uuden brändi-identiteetin, joka huokuu rohkeutta sekä voimaa.
  • Uudet Citroën Advanced Comfort -istuimet ja uusi 7-tuumainen digitaalinen mittaristo tuovat entistäkin enemmän mukavuutta c-segmenttiin.
  • Euroopassa Citroënin tavoitteena on tarjota yksinkertaisia ja kohtuuhintaisia ratkaisuja sähköistymiseen. Täyssähköisten voimalinjojen ohella tarjolle tulevat uudet hybridivoimalinjat, jotka ovat samalla energiatehokkaita ja monipuolisia.

1. MUOTOILU: EDELLEEN ROHKEA MUTTA AIEMPAA SELKEÄMPI

Aiempaa modernimpi ja selkeämpi keulailme

Poistetaan ylimääräinen, jotta tasapainoa tulee lisää. Vaikka molemmat mallit hyödyntävät edelleen jo tutuksi tulleita ja erottuvia siluetteja, uudet C4 ja C4 X -mallit kairaavat itsellensä uutta reittiä kohti moderniutta, luonteikkuutta ja aikuisuutta. Työstämällä C4-mallin keulaa ja takaosaa Citroënin muotoilijoiden tavoite on ollut ohjata muotokieli aiempaa selkeämmäksi, voimakkaammaksi ja rakenteellisemmaksi, jotta mallisto näyttää yhdenmukaisemmalta ja tavoitettaan paremmin luokan asiakkaiden odotukset.

Uusi keulailme on suurelta osin saanut inspiraationsa vuoden 2022 Oli-konseptiautosta, ja pitää sisällään merkin uuden logon, joka sijaitsee keskellä auton maskia.

Linjakkaissa ja eleganteissa LED-tyyppisissä ajovaloissa on merkille tyypillinen uusi valotunnus, joka on jaoteltu kolmeen erottuvaan vaakasuuntaiseen segmenttiin, jotta malli voidaan tunnistaa välittömästi jo kauempaa. Päiväajovalojen muodot ovat tarkat, ja LED-tyyppiset suuntavalot ovat integroitu suoraan valotunnuksen alaosaan.

Keulan jokainen osa on työstetty yhdessä aerodynamiikka-asiantuntijoiden kanssa, jotta energiatehokkuus voidaan maksimoida.

Etupuskurissa on moderni maskiosa, joka on SUV-tyylisen pohjapanssarin yllä. Keula on voimakkaasti strukturoitu, siinä on voimakkaan luonteikas ilme, paljon pystyjä linjoja sekä uusi sijainti logolle. Tuoreesta C3-mallista tutut Color Clips -koristelistat ovat saatavilla joko mustina tai satiinikultaisina ja ovat sijoitettu pystysuuntaisesti puskuriin alleviivaten keulan rakennetta ja itsevarmuutta.

Aiempaa sulavampi takaosa

Uuden Citroën C4:n perässä tunnussanat ovat selkeys ja yksinkertaisuus. Kaikki ylimääräinen monimutkaisuus on poistettu ja jäljelle on jätetty vain olennainen. Yhteys c-pilarin alaosan ja takavalojen välillä on tehty linjakkaammaksi ja tiukemmaksi kuin aiemmin – tämä kaikki auttaa myös auton aerodynamiikkaa. Takavalot vastaavat visuaaliselta ilmeeltään keulaa, ja niiden on tarkoitus leventää auton takaosaa ja vahvistaa auton takaosan ilmettä liikenteessä. Musta poikittainen lista yhdistää takavalot ja on tyylikäs ratkaisu. Se toimiin taustana erillisin kirjaimin kirjoitetulle Citroën-tekstille.

Uusi C4 X ei tarvinnut voimakkaita muutoksia auton takaosaan. LED-tyyppiset takavalot ovat harmoniassa etuvalojen kanssa, ja uuden Citroën-logon käyttäminen vain korostaa yleisilmettä.

Kaksi uutta ulkoväriä

C4 ja C4 X -mallien luonteenmuutoksen myötä tarjolle tulee myös uusia ulkovärejä. Malliin on saatavilla kaksi uutta väriä: Manhattan Green ja Mercury Grey. Tämän lisäksi tarjolla on neljä tutumpaa väriä. Katto on edelleen mahdollista värjätä mustaksi, jolloin autosta tulee kaksivärinen.

“Uudet Citroën C4- ja C4 X -mallit korostavat selkeää kehitystä muotokielessämme. Ne eivät osoita vain hiottua eleganssia, vaan myös aiempaa jykevämpää luonnetta, jonka avulla autot voivat erottua paremmin ympäristöstään. Terävän ilmeen omaavat etuvalot eivät takaa vain hyvää näkyvyyttä, mutta osoittavat laadukkuutta. Auton takaosassa yksinkertaisuuteen vastataan visuaalisella tukevuudella, jossa jokainen muotoiluelementti lisää jykevyyden tunnetta. Strukturoidut takavalot eivät ole vain koristeita, vaan ne kuvastavat uuden C4-mallin vahvuuksia.” - Pierre Leclercq, Citroënin muotoilujohtaja.

2. RAUHALLISUUTTA, JOLLAISTA EI MUUALTA SAA

Uudet C4 ja C4 X -mallit tarjoavat ajokokemuksen, jollaista ei muualta löydy: keskittyminen matkustajien hyvinvointiin.

Voittava yhdistelmä: Citroën Advanced Comfort -istuimet ja -jousitus

CItroënin kuuluisat Advanced Comfort -istuimet on suunniteltu lisäämään mukavuutta ajon aikana. Istuimet näyttävät mukavilta, ja ne houkuttelevat istuutumaan. Istuinmukavuutta on parannettu 15 mm aiempaa paksummalla pehmusteella, joka tarjoaa mukavuutta heti alusta alkaen. Istuimen ytimessä on tukevaa pehmustetta, jonka turvin kuljettajan tai matkustajan ryhti pysyy tukevana pitkilläkin matkoilla. Ristiseläntukea on myös parannettu aiemmasta.

Kun mukavuusistuimet yhdistetään Advanced Comfort -jousitukseen, jokaisesta matkasta tulee lempeä ja rauhoittava kokemus. Advanced Comfort -jousituksessa käytetään progressiivisia hydraulityynyjä, jotka nielevät tien epätasaisuudet tarjoten taikamattoefektin. Kyseessä on iso ero perinteisiin iskunvaimentimiin, sillä kyyti on poikkeuksellisen rauhallista.

Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä ja uusi 7-tuumainen digitaalimittaristo

Kojelautaa on myös uudistettu mallipäivityksen yhteydessä: C4- ja C4 X -mallit saavat uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston, joka sijaitsee ohjauspyörän takana. Näytön tiedot ovat yhdistetty 3D-navigointiin. Uusi näyttö lisää laadun tuntua auton sisällä, ja näytössä on moderni graafinen ilme, joka tukee paremmin 10-tuumaisen kosketusnäytön visuaalista ilmettä. Digimittaristo on suunniteltu selkeäksi ja tarjoamaan tietoa intuitiivisesti. Digimittaristön yläpuolella sijaitsee HUD-näyttö, joka vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta ja lisää turvallisuutta. Ohjauspyörässä sijaitsee merkin uusi logo.

3. VOIMALINJAT: JOKAISEEN TARPEESEEN

Euroopassa tarjolla on selkeät ja kohtuuhintaiset sähköistetyt voimalinjat

Uudet C4- ja C4 X -mallit ovat täydellinen esimerkki Citroënin reagoinnista energiamuutoksen haasteisiin. Tarjolla on energiatehokkaita sähköistettyjä voimalinjoja, jotka auttavat asiakkaita siirtymään sähköiseen tulevaisuuteen omien tarpeittensa kautta.

• Ulkoiset muutokset antavat myös erinomaisen mahdollisuuden uudistaa C4- ja C4 X -mallien voimalinjoja uudella hybridivoimalinjalla: Hybrid 100 ja Hybrid 136. Nämä tarjoavat helposti lähestyttävän, yksinkertaisen ja monipuolisen ratkaisun asiakkaille.
  • Käyttövoimavalikoimaa täydennetään 115 kW ja 100 kW tuottavilla täyssähkömalleilla, jotka tarjoavat 415 km ja 355 km WLTP-toimintamatkaa C4-mallissa ja vastaavasti 425 km ja 360 km C4 X -mallissa.

Hybrid 48 V -tekniikka: yksinkertaisuutta, monipuolisuutta ja alhaista kulutusta

Citroën tuo kaksi eri tehoversiota uudesta hybridivoimalinjastaan uusiin C4- ja C4 X -malleihin: Hybrid 136 ja Hybrid 100. Uusi tekniikka mahdollistaa kohtuuhinnalla jopa 20 % polttoaineen ja CO2-päästöjen vähennyksen verrattuna vanhaan bensiinivoimalinjaan. Hyödyt ovat erittäin konkreettisia kaupunkialueella ajaville, jolloin jopa 50 % ajasta voidaan ajaa sähköajotilassa – tämä vähentää hiilijalanjälkeä ja tuo säästöä polttoainekuluissa.

Lehdistöyhteys:
MAX LANGE