AMI ONE -KONSEPTI: CITROËN PALJASTAA NÄKEMYKSENSÄ JOKAISEN ULOTTUVILLA OLEVASTA KAUPUNKILIIKKUMISESTA

• Citroën on jo 100 vuoden ajan tuonut innovatiivisia ratkaisuja edesauttamaan liikkumisen vapautta. Geneven autonäyttelyssä 2019 Citroën esittelee Ami One Concept’in, täyssähköisen, digiteknologiaa hyödyntävän kaupunkiliikkumisen välineen, joka mahdollistaa aiempaa vapaamman, mielenrauhaa tarjoavan vaihtoehdon tulevaisuuden liikkumiseen.

• Brändilupauksensa « Inspired By You » mukaisesti Ami One Concept on vastaus niin asiakkaiden muuttuneisiin käyttäytymismalleihin kuin energiankäytön haasteisiin.

• Konsepti kuvastaa Citroënin näkemystä vapaudesta liikkua kaupungissa kuten tunnus #LibertyElectriCityMobility sen ilmaisee:

• Käytön vapaus jokaisen ulottuvilla: Ami One -konsepti ei edellytä ajokorttia, vaan konseptista on rakennettu globaali, digitaalinen, innovatiivinen ekosysteemi, joka muodostaa modernin, edullisemmin saavutettavan ja iloa tuottavan liikkumisen vaihtoehdon. Tämä ekosysteemi muotoilee liikkumisen asiakaspolun uusiksi ja tarjoaa asiakkaalle tarpeen mukaan räätälöitävän käyttövaihdoehdon : 5 minuutin tai 5 vuoden pituisen sopimuksen, joka nivoo yhteen yhteiskäytön, auton omistamisen sekä vuokraamisen. Käytön hallintasovelluksen avulla jokainen käyttäjä ohjaa omaa suhdettaan liikkumisvälineeseen ja saa käyttöönsä palveluportaaliin, jonka avulla jokaisesta matkasta tulee vaivaton.

• Liikkumisen vapaus : liikkumisen vapaus kahdelle hengelle myös autoilta suljettujen kaupunkien keskustoissa nerokkaalla, täyssähköisellä, huippukompaktilla ja ketterällä liikkumisvälineellä, joka on intuitiivinen ja täysin liitettävissä muihin laitteisiin.

Jo vuodesta 1919 alkaen on Citroën toiminut automaailman edelläkävijänä tuomalla markkinoille aikakaudelleen uudenlaisia ajoneuvoja, joista on myöhemmin tullut ikoneja autoilijoiden sydämissä. Geneven autonäyttelyssä 2019 Citroën todistaa jälleen itsensä ja esittelee jotain täysin uutta – uudenlaisen välineen kaupunkiliikkumisen. 2CV toi aikoinaan tarjolle uutta liikkumisen vapautta kautta maan, Ami One -konsepti vapauttaa kaupunkiliikkumisen kaikkien ulottuville ainutlaatuisuutensa ansiosta ja tarjoten ennenkokemattoman autoiluelämyksen.

01. KÄYTÖN VAPAUTTA KAIKILLE : KAIKKIEN ULOTTUVILLA, JOKAISELLE OMANSA

Citroënin kaupunkiliikkumisen visio on osa 100% digitaalista ja räätälöitävää asiakaspolkua, jonka keskiössä on saumaton ja helppo käytön vapaus.

JOKAISEN ULOTTUVILLA OLEVA VÄLINE KAUPUNKILIIKKUMISEEN, ILMAN AJOKORTTIA

Tämä ainutlaatuinen kaupunkiliikkumisen väline, joka liittyy vahvasti yhteen Citroën voimalinjan muutokseen, julkistaa Citroënin tavoitteen tuoda vapautta yksilön kaupunkiliikkumiseen. Ami One -konsepti on vaihtoehto julkiselle liikenteelle (busseille, raitiovaunuille, metrolle) sekä kaksipyöräisille kuten polkupyörille, skoottereille ja potkulaudoille. Tämä 2-paikkainen ultrakompakti konsepti (vain 2,50 m pitkä) tekee liikkumisen kaupungissa erittäin mukavaksi ja joustavaksi. Muotokieli on voimakas ja umpimatkustamo suojaa matkustajia sadesäällä. Käytännöllisen arkkitehtuurin ja muotoilun ansiosta Ami One :in käyttäjät voivat kokea uudenlaisen ajokokemuksen. Se on sallittu kaikille 16 vuotta täyttäneille (kunkin maan lakeja noudattaen), Ami One -konseptin kohderyhmänä ovat kaupunkilaiset, joilla joko on ajokortti tai joilla ei sitä ole, ja jotka jakavat Citroënin rakkauden liikkumisen vapautta kohtaan.

DIGITAALISUUS LIIKKUMISEN UUDENLAISEN KOKEMUKSEN YTIMESSÄ

Ami One –konsepti on täysin Citroënin brändilupauksen « Inspired By You »  mukainen ja 100% liitettävä. Sn perustuu 100% digitaaliseen ekosyteemiin auton paikantamisesta aina sen käyttöön, tarjoten innovatiivisen, räätälöidyn elämyksen esittelystä auton valintaan, koeajoon, palveluiden määrittelyyn, varaukseen ja aina itse kullekin parhaiten sopivan käyttöajan valintaan. Digitaalinen matka jatkuu mobiilisovellukseen, jolla hallitaan ajoneuvoa ja sillä tehtäviä siirtymiä.

Asiakaskokemuksia - juuri tarpeen mukaan

Ami One Concept menee vieläkin pidemmälle tarjoten uudenlaisia kulutusmahdollisuuksia. Citroën helpottaa asiakkaittensa elämää tarjoamalla digipalvelun avulla erilaisia yhteiskäyttö- tai autonvuokrauspalveluja. Tavoitteena on tyydyttää asiakkaiden erilaisia liikkumisen tarpeita (säännölllisiä tai epäsäännöllisiä, perheiden, ryhmien tai yksilön tarpeita, yksilöllisiä tai yhteiskäyttötarpeita). Järjestelmä sopeutuu käyttäjän tarpeisiin ja tarjoaa nopeasti ratkaisuja tämän tarpeisiin. Auton voi varata käyttöönsä niin viiden minuutin kuin viiden tunnin tai viiden päivän ajaksi. Yhteiskäyttö tai autonvuokraus on personoitavissa itse kunkin tarpeen mukaan minimissään viideksi minuutiksi, viideksi tunniksi tai viideksi päiväksi. Yhtä lailla pidemmät varausajat onnistuvat viiden kuukauden vuokrasta viiden vuoden leasing –ratkaisuus.

• 5 minuuttia tai 5 tuntia : liikkumisväline odottaa sovitussa paikassa sovituksi ajaksi yhteiskäyttöä harjoittavan Free2Move -palvelun välityksellä. Käytössä olevan uusien liikkumismuotojen käyttöön suunnitellun sovelluksen avulla voi valita oman Ami One Concept’in muutamalla klikkauksella.
  • 5 päivää : liikkumisväline on asiakkaan käytettävissä matalankynnyksen lyhyen ajanjakson vuokrauspalvelun tapaan. Asiakkaan ei tarvitse kuin hoitaa varaus internetissä Citroën Rent&Smile -palvelun kautta
  • 5 kuukautta : perinteistä omistajuutta lyhyempi sopimus
  • 5 vuotta : liikkumisväline on leasing-sopimuksella vuokrattavissa myös pidemmäksi ajaksi, jolloin kuukausivuokra käsittää akut, huollon ja pysäköinnin. Nettivaraus mahdollistaa liikkumisvälineen toimittamisen esimerkiksi suoraan kotiin tai lähimpään Citroën-liikkeeseen.

Mobiilisovellus intuitiiviseen ja helppoon käyttöön

Uudenlaisen asiakaskokemuksen tueksi Citroën on kehittänyt « Ami One –palvelupisteet » Nämä digitaaliset tilat ovat ennakkoajatus siitä, miltä Ami One jakelupisteet tulevat näyttämään niin kaupungin keskustoissa kuin esimerkiksi ostoskeskuksiin sijoitettuna. Pisteissä asiakkaat saavat tietoa tuotteista, tekevät koeajoja tai saavat tietoa käyttöajoista- ja tavoista.

Kun asiakas on saanut kaupunkiliikkumisvälineen käyttöönsä, mobiilisovellus astuu mukaan ja mahdollistaa yhteyden Ami One -konseptin kanssa. Kuljettaja voi aina halutessaan hallita auton asetuksia tai laajentaa asiakaskokemustaan älypuhelimensä välityksellä. Hän pääsee käsiksi laitekohtaisiin tietoihin (kulutus, akun lataustaso) sekä palveluportaaliin « Free2MoveServices » helpottaakseen liikkumista kaupungissa (pysäköinti ym).
Käytön helpottamiseksi entisestään ja turvallisuuden lisäämiseksi sovellus toimii ääniohjauksella. Kuljettaja voi  äänikomennolla pyytää ohjausta lähimmälle, käytössä olevalle kulkuvälineelle soveltuvalle latauspisteelle, jotka on kaikki määritelty etäisyyden, latausnopeuden ja hinnan perusteella tai esimerkiksi varaamaan pysäköintipaikan. Sovellus valitsee parhaan reitin ja varmistaa akun riittävyyden tai arvioi kokonaismatka-ajan latausaika huommioiden.

02.  LIIKKUMISEN VAPAUS KESKUSTOISSA

Ami One -konsepti on täyssähköinen liikkumisväline kaupunkiin. Vastatakseen kaupungissa asuvien asiakkaiden tarpeisiin ja tarjotakseen todellista käytön helppoutta  Ami One on kahden henkilön liikkumista helpottava väline myös kaupunkien autoilta kielletyssä ydinkeskustoissa.

KAIKKI 100% SÄHKÖISEN LIIKKUMISEN EDUT KAUPUNKIEN KESKUSTOISSA

CO2  nollapäästöt

Ami One -konsepti vastaa urbaanin liikkumiseen asettamiin haasteisiin täyssähköisenä, joka mahdollistaa liikkumisen myös ydinkeskustassa, jossa perinteisellä autoilla liikkuminen on kiellettyä. Ami One Concept’in maksimininopeus on 45 km/h nollapäästöillä. Ami One -konsetin toimintamatka sähköllä on 100 km, mikä mahdollistaa useita liikkumiskertoja kaupungissa. Lithium-ioni -akku sijaitsee lattian alla ja on helposti ladattavissa kaapelin avulla. Täyteen lataus vie kaksi tuntia julkisessa tai Wall box –latauspisteessä tai lataus on mahdollinen kotipistokkeesta.

Käytön äänettömyys

Ami One -konsepti on hiljainen kumppani täyssähköisyytensä ansiosta ja ympäristölleen turvallinen. Sen äänimaailma on kehitetty Citroënin suunnittelijoiden ja Start-Rec –yityksen yhteistyössä. Kyseessä on orgaaninen musiikkiäänimaailma, joka yhdistää naisten ja miesten ääniä. Ääni-identiteetti on rakennettu soljuvaksi nuottisarjoiksi, jotka muuttuvat auton nopeuden kasvaessa. Jalankulkijoiden turvallisuuden varmistamiseksi äänieffektit ovat saaneet omat säännökset EU-maissa 1.1.2019 alkaen sähköautoilla hiljaisella nopeudella ajettaessa.

HUIPPUKOMPAKTI KETTERYYDEN LISÄÄMISEKSI

Ami One -konsepti on muodoiltaan kuutiomainen ja mitoiltaan huippukompakti. Renkaat ovat 18 tuuman kokoiset. Pituutta on 2,50 metriä, leveyttä 1,50 metriä ja korkeutta 1,50 metriä. Ulkomuoto vakuuttaa ja antaa mielikuvan vankasta mutta samalla ketterästä ja helposti käsiteltävästä kulkuvälineestä, jonka voi näppärästi pysäköidä pieneenkin tilaan.

INTUITIIVINEN JA LIITETTÄVÄ

Käytön helppoutta mielenrauhan varmistamiseksi

Amy One’in nerokkaat toiminnot ovat asetettu « Drive-Pod » :in, intuitiivisten ajo-ohjainten, molemmin puolin. Ami One -konsepti on 100% muihin laitteisiin liitettävä liikkumisväline, jossa älypuhelin on kaiken keskipisteenä. Autoon pääsee sisään älypuhelimen avulla : ovet avautuvat ja sulkeutuvat alumiinisiin ovenkahvoihin sijoitettujen QR -koodilukijoiden avulla. Kuljettajan istuuduttua paikalleen älypuhelin sijoitetaan kuljettajan kasvoja vastapäätä sille varattuun latauspaikkaan. Kun älypuhelin on asettu langattoman lataamisen mahdollistavalle induktioalustalle voi Ami One -konseptin ja käyttäjän välinen keskustelu alkaa. Riippuen käytettävästä sovelluksesta, heijastuu tuulilasinäytön kaltaisesti kuljettajan näkökenttään kupla, josta voidaan käyttää niin infotainment- kuin navigointisovelluksia säännösten mukaisten ajo-ohjelmistojen oheessa. Koneen ja ihmisen yhdistävä Ami One -konseptin käyttöjärjestelmä luotiin tuomaan kuljettajalle oikeanlainen apu. Käyttöjärjestelmää ohjataan ohjauspyörään sijoitetuilla kahdella painikkeella, jo

ista toinen on tarkoitettu ajoassistentin käynnistämiseksi ääniohjauksella ja toinen eri sovellusten valitsemiseen tarkoitetun Drop down –menun avaamiseksi.

Yksinkertainen ja puhdaslinjainen mittaristo koostuu 5 tuuman suuruisesta näytöstä, jossa näkyvät tärkeät tiedot (kuten nopeus, suuntavilkut jne). Mittaristossa toistuvat samat värit ja materiaalit kuin sisustuksessakin (Organge Mécanique ja Out of the Blue) ja sen fonttivalikoimasta toinen toistaa auton muotoilua ja Citroënin tunnuksen chevron-muotoa.

VAPAUS OLLA MODERNI : DESIGN NEXT GENERATION

Tyyli  on jo 100 vuoden ajan vahvasti yhdistetty Citroëniin. Citroën on tunnistettavissa aidoksi Citroëniksi heti ensi silmäyksellä. Yksinkertaisen selkeät muodot ovat aina olleet osa brändiä, Traction Avant’ista uuteen C5 Aircross SUV :hen, unohtamatta 2 CV :tä, Ami 6 :tta tai CX :ää.  Ami One Concept rikkoo rajoja uusilla muodoillaan ja graafisen puhtailla linjoillaan. Jo ensikatse herättää yllätyksellisiä kiintymyksen tunteita.

KEKSELIJÄS DESIGN

Ami One Concept’in valmistus on yksinkertaista ja sillä on kaikki valmiudet tulla suosituksi kaupunkiajokiksi. Tässä kaupunkiliikkumisen välineessä yhdistyvät suunnittelun älykkyys ja taloudellisuus, se avaa uusia mahdollisuuksia symmetristen osiensa ansiosta: täysin samanlaiset ovet avautuvat eri suuntiin niin oikealla kuin vasemmalla, « kaappariovi » kuljettajan puolella helpottaa autoon sisäänpääsyä, klassinen ovi matkustajan puolella turvallisuuden varmistamiseksi, etu- ja takapuskurien alaosat identtiset jne. Jokainen korin osa on vahva, helppo asentaa ja osien kokoaminen on laadukasta. Matkustamossa kiinnittyy huomio materiaalien rationaaliseen käyttöön.

ULKOINEN MUOTOILU, AJOVALOJEN UUSI TYYLI

Citroën-mallisto on erottunut vuodesta 2013 asti keulan uuden muotoilun ja siihen kahteen tasoon sijoitettujen ajovalojen ansiosta. Ami One Concept modernisoi ilmeen. Se on entistä hienostuneempi, graafisempi ja teknologisempi. Inspiraationsa se on saanut suoraan CXperience-konseptiautosta. Valot ovat edelleen kahdessa tasossa, niitä yhdistää V-muotoon sijoitettu valonauha, joka tekee Ami One Concept’in keulasta ilmeikkään tyylikkään. Ajovalot sekä suuntavilkut tuntuvat kuin leijuvan auton keulalla tuoden hienostuneen ja omaleimaisen lisän Ami One Concept’ille. Myös takavaloissa toistuu samantyyppinen tunnistettavuus.

Orange Mécanique -korinväri sekä keulalle sijoitettu 2D logo tuovat dynaamisen lisän Ami One Concept’in katseeseen. Citroën-mallistosta tutut Airbump-kolhusuojat suojaavat kylkiä.

Yksi lisäpiirre tähän kaupunkilaisen liikkumisen välineeseen on sen avokattoisuus, joka tuo ajamiseen lisää hauskuutta tuulen tuivertaessa hiuksissa. Antrasiitin harmaa kangaskatto on kevyt avata yhdellä liikkeellä.

SISÄTILOJEN MUOTOILU : NEXT GENERATION JA CITROËN ADVANCED COMFORT

Ami One Concept on omanlaisensa myös sisätiloiltaan. « Next Generation » -muotoilu takaa erilaisen elämyksen matkustusmukavuuden kaupunkiajossa. Citroën Advanced Comfort® -ohjelman mukaisesti myös Ami One Concept on hiljainen ajettavuudeltaan, sisustusmateriaaleiltaan persoonallinen laajojen lasipintojen tuodessa valoa matkustamoon. Toiminnot ovat käytännöllisiä, kuljettajan istuin on varustettu pituussäädöllä, matkustajan istuin on kiinteä ja istuimet on sijoitettu epäsymmetrisesti.

Ami One Concept’in tekniset tiedot

Pituus : 2, 50m

Leveys : 1,50 mm

Korkeus : 1, 50 mm