CITROËN ë-C4-mallisto saa uuden voimalinjan ja lisää toimintamatkaa – hinnat pysyvät ennallaan

• C-segmentin sähköistymisen merkittävänä pelurina Citroën tarjoaa nyt ë-C4 ja ë-C4 X -malleihin uuden uudistetun täyssähköisen voimalinjan.
  • Yhdistämällä 115 kW (156 hv) sähkömoottorin ja uuden, entistä energiatiheämmän 54 kWh akun ë-C4- ja ë-C4 X-mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 kilometriin (WLTP).
  • Saatavilla alustavasti Shine-varustetasolla, uudistettu ë-C4 on nyt myynnissä ja hinnat alkavat 44 600 eurosta

enemmän autoa

Uuden sukupolven voimalinjan tarjoavan ë-C4:n hinnat alkavat korkealla Shine-varustetasolla 44 600 eurosta, mikä tarkoittaa, että auton hinta on samalla tasolla kuin nykyisellä voimalinjalla varustettuna. Uuden voimalinjan myötä WLTP-toimintamatka kasvaa maagisen 400 kilometrin rajapyykin ylitse.

Kattava Shine-varustetaso sisältää vakiona mm. Citroën Advanced Comfort -istuimet, aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop&Go-toiminnolla, My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmän navigoinnilla, tuulilasinäytön ja automaattisen ilmastoinnin. Sähköauto-ominaisuuksiin kuuluvat vakiona tuleva 11 kW:n 3-vaihelaturi, lämpöpumppu ja latauksen sekä lämmityksen etähallinta suomenkielisen MyCitroën-sovelluksen välityksellä.

Muiden varustetasojen ja ë-C4 X -mallin myynti päivitetyllä voimalinjalla aloitetaan loppuvuonna 2023.

Vahvistaa C-segmentin tarjontaa

Citroënin uusilla voimalinjoilla varustettujen ë-C4 ja ë-C4 X -mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 km:iin WLTP-syklillä. Ensimmäisen sukupolven autoihin verrattuna toimintamatka kasvaa siis lähes 17 %. Taustalla on uuden 54

kWh akun uudistunut akkukemia sekä uusi ja entistä energiatehokkaampi moottori, jossa on tehoa 115 kW (156 hv). Niiden ansiosta ajokokemus on entistäkin jouhevampi.

Mallistoa täydentävät sähköiset voimalinjat edustavat Citroënin sähköistymisstrategian ydintä: sen tavoitteena on tehdä sähköautoiluun siirtymisestä helppoa ja huoletonta. Autojen suunnittelussa on hyödynnetty merkin filosofiaa valitsemalla järkevän kokoinen akku ja riittävä 100 kW:n pikalatauskapasiteetti, mikä takaa kilpailukykyisen hinnan monipuolisia käyttöominaisuuksia unohtamatta.

UUSI, KAIKIN PUOLIN ENERGIATEHOKKAAMPI voimalinja

Ë-C4:n ja ë-C4 X:n uuden sähkömoottorin tuomat parannukset auttavat kasvattamaan toimintamatkan yli symbolisen 400 kilometrin rajapyykin (WLTP). Uusi voimalinja on suunniteltu entistä energiatehokkaammaksi ja hyödyntää merkittäviä teknisiä edistysaskelia.

Moottori:

Uusi 115 kW (156 hv) hybridisynkronisähkömoottori (HSM) korvaa nykyisen kestomagnetoidun synkronimoottorin. Se tarjoaa 15 kW (20 hv) lisää tehoa korkeasta energiatehokkuudesta tinkimättä. Moottori tuottaa myös 260 Nm vääntöä, mikä tekee siitä äärimmäisen reagoivan ja miellyttävän ajaa.

Akku:

Uusi 54 kWh (51 kWh) akku on 4 kWh isompi kuin nykymallissa. Kompaktin kokoisessa akussa on nestekiertoinen lämmönhallinta ja lämpöpumppu vakiovarusteena. Se koostuu 102 kennosta ja 17 moduulista, ja siinä on uudistunut akkukemia. Perinteisen 60 % nikkeliä, 20 % mangaania ja 20 % kobolttia sisältävän akkukemian sijaan nikkeliosuutta on kasvatettu (80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia). Tämän seurauksena akku on aiempaa energiatiiviimpi.

Ë-C4 ja ë-C4 X ovat myös aiempaa energiatehokkaampia eli niiden keskimääräinen energiankulutus on alhaisempi. Kasvaneen toimintamatkan lisäksi uudet voimalinjavaihtoehdot tarjoavat merkittäviä etuja tosielämän tilanteisiin, muun muassa 30 km lisää toimintamatkaa kaupunkiajossa lämpötilan ollessa lähellä 0 °C.

Sähkömoottorin energiatehokkuus, akku ja energian talteenottokyky pidentävät kaikki osaltaan toimintamatkaa. Lisätehoa saadaan myös ë-C4:n ja ë-C4 X:n muotoilun avulla:

• Rajattu akkukoko keventää autoa alentaen kulutusta.
  • Optimoidut latausajat 100 kW:n DC-pikalatausteholla.
  • Vakiovarusteet kuten lämpöpumppu, joka käyttää kosteusanturia lämmityksen ja viilennyksen energiatehokkuuden maksimoimiseksi.
  • 18-tuumaiset "A+" renkaat vähentävät vierintävastusta ja minimoivat kitkan myötä menetettävää energiaa.
  • C4 X -siluetti liukuu saumattomasti takaluukkuun, sulava ja dynaaminen kattolinja optimoi aerodynamiikan.

Akkukapasiteetin kasvu ei kuitenkaan pidennä latausaikoja, mikä takaa käyttömukavuuden. Uudella sähkömoottorilla varustettuihin ë-C4- ja ë-C4 X -malleihin on saatavilla kaksi laturivaihtoehtoa erilaisiin käyttötapoihin ja latausratkaisuihin: vakiovarusteena 11 kW kolmivaihelaturi. Ë-C4 ja ë-C4 X tukevat myös pikalatausta 100 kW:n teholla. Näin ollen lataus 20 prosentista 80 prosenttiin onnistuu alle puolessa tunnissa.

HELPPOA, EDULLISTA JA SEESTEISTÄ SÄHKÖLLÄ LIIKKUMISTA

Kaikkiin arjen tarpeisiin mukautuvat uudistuneet ë-C4- ja ë-C4 X -mallit tarjoavat helposti lähestyttävän ja nykyaikaisen sähköisen ajoratkaisun kaikenlaiseen matkustamiseen.

Lisää mielenrauhaa tarjoaa myös kätevä suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus, joka helpottaa päivittäistä autoilua ja elämää.

Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).

LEHDISTÖYHTEYS:
Max Lange
PR- ja viestintäpäällikkö / Citroën

TEKNISET TIEDOT / Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh

•   Teho kW (hv)
115 (156)
  •   Vääntömomentti (Nm)
  •   Huippunopeus (km/h)
  •   Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)
9,2
  •   Kulutus yhdistetty WLTP (Wh/km)
  •   Toimintamatka WLTP (km)