Citroën esittelee uuden C3 Aircrossin: kompakti SUV – jämäkkä ulkoa, fiksu sisältä

• Uusi malli kompaktissa SUV-segmentissä: tyylikäs, fiksu, käytännöllinen ja edullinen vaihtoehto sopii perheellisille ja aktiivisen elämäntyylin.
  • C3 Aircross on uudistunut täysin: uusi perusrakenne, jyhkeä ja määrätietoinen SUV-ilme ja Citroënin uusi muotokieli.
  • Vieläkin mukavampi: Citroën Advanced Comfort -jousitus, C-Zen Lounge -ohjaamo, jossa vallankumouksellinen HUD-näyttö, ja nykyaikaiset tietoviihdejärjestelmät. Lisäksi kaikki se, mitä tämän luokan autolta odotetaan.
  • Pitkä kori: 4,39 metrin pituisena uusi C3 Aircross tarjoaa niin ajomukavuutta kuin erittäin väljät matkustamotilat. Luokkansa tilavin toinen istuinrivi 5-paikkaisessa versiossa. C3 Aircrossista on tarjolla myös 7-paikkainen versio – ensi kertaa segmentissään.
  • Auto, joka sopii jokaiseen tarpeeseen: uusi C3 Aircross tarjoaa käytännönläheistä autoilua uudella itselataavalla 136 Hybrid -mallilla. Tarjolla on myös täyssähköversio (vain 5-paikkaisena) ja helposti lähestyttävä bensiinimalli.

Citroën lähestyy kompaktia SUV-markkinaa aivan uudella tavalla tekemällä täysin uudenlaisen C3 Aircrossin. Uutuus käyttää samaa Smart Car -perusrakennetta kuin tuore Citroën ë-C3. Tämä mahdollistaa erittäin houkuttelevan hinnoittelun C3 Aircrossille ja yhdennäköisen malli-ilmeen. Uutuus on aito SUV ja tarjoaakin luokalle tyypillisiä elementtejä, kuten suojaa, jämäkkyyttä, helpon sisäänkäynnin ja turvallisuuden tunnetta. Mallin muotoilu on itsevarmaa, lihaksikasta ja modernia. Mallin uuden positioinnin lisäksi sen mitat ovat muuttuneet. 4,39 metrin pituisena ja 5-paikkaisena versiona uusi C3 Aircrossissa on luokkansa parhaimmat takajalkatilat. Citroën tarjoaa mallista myös uutta 7-paikkaista versiota ensimmäistä kertaa B-segmentissä.

Uusi C3 Aircross on hyvin varusteltu ja tilava. Se tarjoaa helppoa ja mukavaa arkiliikkumista niin kaupungissa kuin maantielläkin. Citroën kiinnittää aina erityistä huomiota asiakkaiden erityisodotuksiin, kun kyse on mukavuudesta, tilavuudesta ja käytännöllisyydestä. Täysin uudessa C3 Aircrossissa on uusi C-Zen-Lounge -ohjaamokonsepti, jossa yhdistyvät erityinen HUD-heijastusnäyttö, aiempaa pienempi ohjauspyörä ja uudet Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet. Ajomukavuutta parantaa Citroënin Advanced Comfort -jousitus, joissa käytetään hydraulisia pohjaanlyöntikumeja – ne ovat ensi kertaa vakiona kaikissa malleissa. Mielenrauhaa lisäksi tuo laaja kattaus ajoavustimia, joita tässä segmentissä odotetaan olevan. Tarjolla on myös nykyaikainen tietoviihdejärjestelmä ja 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.

Perinteisen bensiiniversion lisäksi uusi C3 Aircross on varustettu kahdella eri sähköistetyllä voimalinjalla: 136 hv Hybrid 48 V ja täyssähkö yli 300 km toimintamatkalla (odottaa tyyppihyväksyntää). Täyssähkömallia voidaan pikaladata jopa 100 kW:n teholla ja se latautuu 20–80 % vain 26 minuutissa. Vuonna 2025 C3 Aircrossiin tarjolle tulee täyssähköinen versio 400 kilometrin toimintamatkalla.

1 – VOIMAKAS JA JYKEVÄ PERHE-SUV

4,39 metrin pituinen C3 Aircross yhdistää uudenlaiset mittasuhteet uuteen asenteeseen. Auton muotoilu välittää SUV-tyylistä voimaa. Auton asenne on aiempaa itsevarmempi, lihaksikkaampi ja jykevämpi – muodot ovat myös aiempaa pystympiä ja kulmat terävämpiä. Täysin uusi C3 Aircross ottaa Citroënin uuden muotoilukielen ja kääntää sen SUV-tyyliin.

“Jo projektin alusta alkaen halusimme korostaa C3 Aircrossin asemaa SUV-luokassa. Päätimme hyödyntää jykevää ja itsevarmaa muotoilua, jossa on lihaksikkuutta ja voimaa. Yli 20 cm maavaran ja korkeamman ajoasennon ansiosta C3 Aircrossista tulee aito SUV”, kertoo Boris Reinmöller – C3 Aircrossin muotoilun projektijohtaja.

2 – TILAVA JA KOMPAKTI SUV JOPA SEITSEMÄLLE

Uudet ulkomitat tuovat tilaa ja käytännöllisyyttä

Vain 4,39-metrisenä C3 Aircross on todella hyvä ajaa. Auton 2,67 metriä pitkä akseliväli tarjoaa todellista väljyyttä auton sisälle: 5-paikkaisessa mallissa on luokkansa parhaat takajalkatilat, ja lisäksi tarjolla on erittäin monipuolinen 7-paikkainen versio.

Täysin uusi C3 Aircross on saatavilla niin 5- kuin 7-paikkaisena versiona, joten asiakkaiden on mahdollisuus valita malliversio, joka sopii parhaiten heidän omiin tarpeisiin. 2,67 metrin pituinen akseliväli on B-segmentin suurin, ja se mahdollistaa ennennäkemättömän leveän takaovenaukon, jonka myötä käynti toiselle tai kolmannelle riville on helppoa.

“Uusi Citroën C3 Aircross on suunniteltu alusta alkaen 7-paikkaiseksi autoksi. Kun on suunnitellut auton, joka on riittävän tilava seitsemälle henkilölle, tekee samalla 5-paikkaisesta mallista automaattisesti luokkansa tilavimman niin toisen rivin matkustajille kuin tavaratiloiltaan”, kertoo Thierry Blanchard, C3 Aircross -projektin tuotepäällikkö.

7-paikkainen versio: fiksu ja monipuolinen

Citroën tarjoaa ennennäkemättömän 7-paikkaisen version täysin uudesta C3 Aircrossista. Isot takaovet ja helposti taittuvat toisen rivin istuimet (40/60) mahdollistavat helpon pääsyn kolmannelle istuinriville, jossa on mukavat ja taittuvat istuimet. Istuimet ovat käytettävissä tarpeen vaatiessa, ja ne koostuvat istuinosasta sekä kahdesta selkänojasta, jotka voidaan taittaa 50/50-osassa. Tavaratila on tasainen, kun kolmas istuinrivi ei ole käytössä.

7-paikkaisen C3 Aircrossin toisen rivin takapolvitila on yhtä suurin kuin C3-mallissa, kyynärtilaa on peräti 25 mm enemmän kuin B-segmentissä yleensä ja pääntilaa on tarjolla runsaasti. Kolmannella istuinrivin matkustajille tarjolla on pääntuet, kyynärnojat, mukitelineet, USB-pistoke, erillinen jalkatila ja ilmastointi. 7-paikkaisessa C3 Aircrossissa ulko- ja sisätilojen kompromissi on täydellinen. 93 % eurooppalaisista B-SUV-omistajista ajaa alle 80 km päivässä, jolloin 7-paikkaisen kaksi taaimmaista istuinta ovat täydellinen ratkaisu lyhyisiin kuljetuksiin. Kun kaikki istuimet ovat ylhäällä, tavaratilan tilavuus on 40 litraa, ja kun taaimmainen rivi on alhaalla, tilaa on 330 litraa.

5-paikkainen versio: segmenttinsä tilavin

Uuden C3 Aircrossin 5-paikkaisessa versiossa on 40/60-osassa taittuva takaistuin, joka sijaitsee 65 mm taaempana kuin 7-paikkaisessa mallissa. Tuloksena on erittäin paljon tilaa toisella rivillä, ja luokkansa paras takapolvitila (+ 80 mm luokan keskiarvoon verrattuna). Takapenkillä on B-segmentin paras kyynärtila leveyssuunnassa (+25 mm luokan keskiarvoon verrattuna). Hyvät takajalkatilat eivät kuitenkaan tarkoita, että tavaratila olisi erityisen pieni. 460 l on myös aivan luokkansa kärkeä tavaratilan tilavuudessa.

Tavaratila on selkeän muotoinen, ja siinä on kahteen korkeuteen siirrettävä tavaratilan välipohja. Sen avulla lattiasta saadaan täysin tasainen, kun takapenkin selkänojat ovat kaadettu alas. Tällä tavoin tavaratila kasvaa vaikuttavaan 1 600 litraan, mikä on poikkeuksellista B-segmentissä.

3 – HOUKUTTELEVA KÄYTTÖVOIMATARJONTA

Citroënin tavoitteena on tarjota helposti lähestyttäviä ja ihmiskeskeisiä ratkaisuja – uusi kompakti SUV tarjoaakin useita eri käyttövoimia houkuttelevaan hintaan. Täysin uusi C3 Aircross perustuu Smart Car -perusrakenteeseen, joka on suunniteltu alusta alkaen polttomoottori-, hybridi- ja täyssähkövoimalinjoja varten. Uusi C3 Aircross tarjoaakin kaikki edellä mainitut voimalinjavaihtoehdot heti lanseerauksestaan alkaen.

Hybrid: vaivaton siirtyminen sähköistymiseen

Täysin uusi C3 Aircross saa uuden Hybrid 136 -voimalinjaversion, jossa on uusi e-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. 48 voltin hybridijärjestelmä käyttää uuden sukupolven 1,2 PureTech -moottoria, joka on kehitetty erityisesti hybridikäyttöä varten, moottorin komponenteista 40 prosenttia on uusia. Uusi kolmisylinterinen moottori tuottaa tehoa 100 kW / 136 hv. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin ja uusi jakoketju, joka tekee moottorista luotettavamman. Siinä käytetään myös Millerin työkiertoa. Järjestelmän sähkömoottori sijaitsee e-DCT-vaihteiston yhteydessä tuottaen 21 kW / 28 hv tehoa.

Uusi hybridivoimalinja vähentää polttoaineenkulutusta, etenkin kaupunkiolosuhteissa. Sähkömoottori tukee polttomoottoria nimenomaan polttoaineen säästämiseksi. Kaupungissa järjestelmän avulla on mahdollista ajaa jopa 50 % ajasta pelkällä sähköllä, akkua ladataan energiantalteenoton avulla esimerkiksi jarrutustilanteissa. Hybridimallin päästöt ovat vain 121 g/km, ja voimalinja on tarjolla niin 5- kuin 7-paikkaiseen versioon.

Citroënin ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV

Citroën tarjoaa ensimmäistä kertaa B-SUV-segmentissä täyssähköisen version 5-paikkaisesta C3 Aircrossistaan. Sähkömallissa on 83 kW / 113 hv tuottava sähkömoottori, joka on yhdistetty 44 kWh LFP -akustoon (litiumrautafosfaatti). Kyseisen tekniikkapaketin ansiosta täyssähkömallissa on täydellinen kompromissi riittävän toimintamatkan (300 km – odottaa tyyppihyväksyntää) ja houkuttelevan hinnan välillä. Mallin huippunopeus on 145 km/h, ja suorituskyky riittää erinomaisesti arkiajon tarpeisiin.

Uudessa C3 Aircrossissa on saatavilla asiointilatureina niin 7,2 kW:n 1-vaihelaturi kuin 11 kW:n 3-vaihelataus. Pikalataus onnistuu jopa 100 kW:n teholla ja 2080 %:n lataus vie vain 26 minuuttia. Fast charging is also available with DC 100 kW chargers, taking just 26 minutes to go from 20% to 80% charge.

Vuonna 2025 tarjolle tulee vielä isommalla akulla varustettu versio, jonka toimintamatka on yli 400 km.

Täyssähköisessä C3 Aircrossissa on ratkaistu autoilijoiden huolet riittävästä toimintamatkasta. Uuden e-ROUTES-sovelluksen avulla voi helposti suunnitella ajomatkat, tarkkailla akun varaustilaa reaaliajassa ja nauttia kokonaisvaltaisesta navigointikokemuksesta. Sovellus auttaa vähentämään matka-aikoja ja osoittaa parhaat mahdolliset latauspaikat. e-ROUTES saa koko ajan tietoa autosta (akun varaustila), sääolosuhteista ja pikalatureiden ruuhkatilanteesta reitin varrella ja päivittää sen mukaan aktiivisesti suunniteltua reittiä.

4 – MUKAVUUTTA JA MIELENRAUHAA

Tilavana ja valoisana autona uusi C3 Aircross on kuin pyörillä liikkuva olohuone. Sen ajoasento on korotettu ja korkea maavara helpottaa käyntiä sisään ja ulos. Autosta on myös helppo nähdä ulos. Citroënille mukavuus on avainasemassa, ja C3 Aircrossissa sen takaa Citroënille yksilöllinen Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousitus sekä C-Zen Lounge -ohjaamokonsepti. Se yhdistää HUD-näytöllisen mittariston kutsuvaan ohjaamoon sekä tietenkin erittäin mukaviin Citroën Advanced Comfort -istuimiin.

Citroën Advanced Comfort -jousitus ja -istuimet

Täysin uuteen C3 Aircrossiin on haluttu luoda täydellinen kompromissi mukavuuden ja nautinnon välillä, jopa silloin, kun kyydissä on 7 ihmistä. Saavuttaakseen tämän Citroënille yksilöllinen Advanced Comfort -jousitus on vakiona kaikissa C3 Aircross -versioissa. Tämä innovatiivinen ja patentoitu jousitusratkaisu varmistaa mukavuuden kaikilla matkustajille tieolosuhteista riippumatta. Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimet tarjoavat puolestaan 1015 mm ylimääräistä pehmustetta istuimissa. Istuimet on suunniteltu tarjoamaan silti riittävästi tukea, jotta mukavuus ja ryhti säilyisivät myös pidemmillä ajomatkoilla.

C-Zen Lounge: uusi ohjaamoarkkitehtuuri mielenrauhalle

C3 Aircrossissa hyödynnetään uutta ë-C3-mallia varten tehtyä työtä. Citroën C-Zen Loungen moderni, tilava ja hyvin varusteltu matkustamo on saanut uusia materiaaleja ja värejä.

Vaakasuuntainen kojelauta pystysuuntaisine ilmansuuttimineen on jaettu kahteen tasoon: tekniset hallintalaitteet yläosassa ja ns. mukavuusosio alempana. Sohvamuotoiluksikin kutsuttu alue on päällystetty erityisellä kankaalla ja sitä ympäröi lämpimän valon alue. Yläosassa on selkeä näkymä eteen, ja tärkeimmät ajoon liittyvät tiedot ovat nerokkaasti heijastettu HUD-mittaristoon. Pienikokoista ohjauspyörää voidaan säätää niin korkeus- kuin pystysuunnassa, ja sitä on helppo käsitellä. Heijastettu mittaristo sijaitsee kojelaudan ja tuulilasin välisellä alueella niin, että katsetta ei tarvitse juurikaan irrottaa tiestä.

Lehdistöyhteys:
Max Lange