CITROËN JUHLISTAA 100 VUOTTA ROHKEAA INNOVATIIVISUUTTA: ESITTELYSSÄ ORIGINS -JUHLAMALLISTO

• 100-vuotias Citroën : juhlistaakseen 100-vuotiasta olemassaoloaan julkistaa Citroën ainutlaatuisen Origins Collector -malliston*, joka koostuu automalleista C1, C3, C3 Aircross SUV, uusi C4 Cactus sekä Grand C4 SpaceTourer. Nämä erikoisversiot tulevat markkinoille vuoden 2019 alkupuolella kunnioittamaan Citroënin sataa rohkeaa luovuuden vuotta.

• Yhteinen identiteetti : Origins Collector's Edition -juhlamallisto on omintakeinen, hillitty ja tyylikäs. Se leikittelee harmonisilla väreillä ja materiaaleilla, sekä koristautuu ripauksella pronssin sävyä, jota löytyy chevron-logossa ja « Origins since 1919 » -tunnuksessa. Kukin malli on varustettu nykyaikaisilla, asiakaskokemuksista inspiraation saaneilla varusteilla.

• Kumarrus menneeseen : 100-vuotisjuhlan kunniaksi on Citroën kuvainnollisesti liittää yhteen uuden Origins- mallin ja sen historiallisen vastineen - kaksi automallia, joita yhdistää tietty ominaisuus, olipa se sitten ketteryys, personointi, mukavuus, seikkailu tai perhematkailu. Citroënin historiallisiin automalleihin voi tutustua http://www.citroenorigins.fi/fi -sivustoilla.

*myyntiin tuleva juhlamallisto vaihtelee maittain

1. YHTEINEN IDENTITEETTI

Citroën, jolla on takanaan jo yli 100 rohkean luovuuden vuotta, on aina vaalinut perintöään rikkoen samalla rajoja ja tulkiten autoteollisuutta rohkeasti uudelleen. Juhlistaakseen sataa vuottaan julkistaa Citroën Origins Collector’s Edition -juhlamalliston, joka koostuu markkinoilla olevista automalleista* : C1, C3, C3 Aircross SUV, uusi C4 Cactus, ja C4/Grand C4 SpaceTourer. Nämä ovat Citroënin tuoteidentiteetin vankkumattomia edustajia, tyyliltään vahvan omintakeisia ja Citroën Advanced Comfort®-ohjelman mukaisesti mukavuutta korostavia.

*myyntiin tuleva juhlamallisto vaihtelee maittain

UUTTA PERSONOINTIA

Origins Collector -mallisto tuo markkinoille uudenlaiset versiot C1- , C3- ja C4 Cactus -kaupunkiautoista, kompaktista C3 Aircross SUV:sta sekä Grand C4 SpaceTourer -tila-autoista. Väreiltään ja sisustusmateriaaleiltaan juhlaversiot kumartavat kunnioittavasti menneeseen ainutlaatuisen ja tyylikkään personoinnin kautta niin auton matkustamotiloissa kuin ulkopuolella.

Jo ensi silmäyksellä nämä kuusi Origins-versiota ovat tunnistettavissa erikoispiirteittensä ansiosta:

• Kuhunkin malliin on tarjolla tyylikkäät, hillityt korinvärit: valkoinen, musta ja harmaa

• Musta katto yhdistyy kahden sävyiseen koriin (C1, C3, SUV Compact C3 Aircross, C4 SpaceTourer).

• Juhlamallisto on varustettu ulkoa « Origins » -tunnuksin ja pronssinsävyisin elementein, jotka viittaavat menneeseen ja alkuperäiseen viittaukseen hammasrattaasta. Muita samanhenkisiä yksityiskohtia ovat:

• Koristeet sivupeilien kuorissa ja takasivuikkunoissa (lukuunottamatta mallia Grand C4 SpaceTourer)
    • Tarra tavaratilan luukun päällä (kaikissa malleissa)
    • Koristetarra katolla (C3 :ssa)
    • Beige Lutèce Pack color -erikoisväri sumuvalojen kehyksissä ja Airbump*-suojissa (C3 :ssa ja uudessa C4 Cactus-mallissa), ajovalojen kehyksissä (C3 Aircrossissa) tai vanteissa (C1 :ssä)
    • « Origins since 1919 » -tunnus etuovissa (kaikissa malleissa)
  • Muita huomiota herättäviä yksityiskohtia : tummiksi sävytetyt takaikkunat ja takalasi sekä mustat kevytmetallivanteet (lukuunottamatta Grand C4 SpaceTourer -mallia)

Matkustamotunnelma Origins-malleissa:

• Harmooninen ja muista erottuva : verhoilussa on käytetty kullanvärisin tikkauksin koristeltua harmaata Gris Chiné -kangasta ja « Origins » -tunnuksia (C3-, C3 Aircross SUV- ja uusi C4 Cactus -mallit), kojelaudassa on Mistral -kankainen koristelista kultaisin koristetikkauksin (C3 :ssa) sekä erikoiskangasmatot edessä ja takana.

MYYNNIN KÄYNNISTYMINEN

Uusi Origins Collector -mallisto tulee Euroopan markkinoilla myyntiin vaiheittan. Ranskassa on jo käynnistynyt muutamien mallien myynti ja Suomeen mallisto saadaan kevään korvilla.

Ajan hengen mukaiset ja asiakaskokemusten insprimoimat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet :

• C3 Origins Collector’s Edition -juhlamallisto, joka perustuu parhaimpaan Shine-varusteversioon, saa uusiksi varusteikseen mm: perutuuskameran, navigoinnin 7’’ -kosketusnäytöllä, sähkötoimiset takasivuikkunat, Pack Safety 2 -varustepaketin, joka sisältää Active Safety Brake -jarrut, kuljettajan vireystilan varoittimen, törmäysvaroittimen, automaattisesti syttyvät ja sammuvat ajovalot sekä elektrokromisen taustapeilin.

• C4 Cactus Origins Collector’s Edition -juhlamallisto, joka perustuu Feel -varustetasoon, saa uusiksi varusteikseen mm : navigoinnin 7’’ -kosketusnäytöllä, Mirror Screen –toiminnon sekä sähköisesti taittuvat ulkotaustapeilit.

• Grand C4 SpaceTourer Origins Collector’s Edition -juhlamallisto, joka perustuu Live-varusteversioon, saa uusiksi varusteikseen 5- ja 7-paikkaisissa tila-autoversioissa keskikyynärnojat etuistuimille, relax-pääntuet etuistuimille, navigoinnin Mirror Screen-toimininnolla, 12’’ HD kosketusnäytön, näytöt etuistuimien selkänojiin, kirjoitusalustaksi taittuvan etumatkustajan istuimen, staattiset kaarreajovalot, hieromatoiminnolla ja sähköisellä ristiseläntuella varustetut etuistuimet sekä liukuvat toisen rivin istuimet.

1. VIITTEITÄ MENNEESEEN

Laaja « Origins » -mallisto juhlistaa Citroënin rohkean innovatiivista 100-vuotista olemassaoloa nostaen merkin tärkeimmät menestykset ja avainteemat aina vuodesta 1919 tähän päivään. Jokainen Origins Collector’s Edition -malliston auto saa suoran linkin sen esikuvana toimineeseen ikoniseen Citroën-malliin:

CITROËN C1 JA 2 CV* : 100 VUOTTA KETTERYYTTÄ

Vuonna 2005 markkinoille tulleessa Citroën C1 :ssä, jota on myyty jo yli miljoona kappaletta, yhdistyvät raikkaus ja myönteinen elämänasenne. C1 tekee urbaanin autoilun saavutettavaksi kaikille ja se vetoaa asiakkaisiin  värimaailmoineen, materiaaleineen ja varusteluineen, jotka ovat saaneet inspiraationsa suoraan asiakkailta ja heidän tottumuksistaan. Citroën C1 on luotu helpottamaan arkipäivän elämää - se on ketterä sekä käytännöllinen ja kompaktien mittasuhteittensa sekä vaivattoman käsiteltävyytensä ansiosta kuin omiaan kapeille ja kiireisille kaupungin kaduille.

Kovin vaikeaa olisi olla vertaamatta C1 :tä toiseen ikoniseen ja yhtä ketterään malliin, 50-luvun 2 CV :hen, vapauden symboliin.  « Pienen pieni auto » tai « nelipyöräinen sateenvarjo » tai « auto, joka voi kuljettaa korillisen kananmunia peltojen halki rikkomattatta niistä yhtäkään ». Näitä kuvaannollisia ilmauksia käytettiin vuonna 1936 uuden auton suunnittelun perusteina. Päivänvalon 2 CV näki vuoden 1948 Pariisin autonäyttelyssä. Tämä legenda, joka vietti 70-vuotisjuhliaan viime viime vuonna, on kaikkien aikojen pisimpään tuotannossa ollut Citroën. 2CV :tä valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta ja sen valmistus päättyi vasta heinäkuussa 1990.

CITROËN C3 JA Traction Avant* : 100 VUOTTA PERSONOINTIA

Citroën C3, jota on myyty tähän mennessä jo 470.000 kpl, on Citroënin myydyimpiä autoja. Muotoilultaan ainutlaatuinen ja huippumukava auto, jonka monet varusteratkaisut helpottavat arkipäivän liikkumista. Auton houkutteleviin ominaisuuksiin kuuluvat myös lukuisat personointimahdollisuudet. Tarjolla on 36 eri värivaihtoehtoa, kolme kaksiväristä katon väriä ja neljä erilaista matkustamotunnelmaa, joista jokainen voi valita itseään parhaiten kuvaavan ja miellyttävän vaihtoehdon.

Jo 1930-luvulla oli mahdollista personoida Traction Avant valitsemalla siihen punaiset, keltaiset tai vihreät vanteet. Hieman myöhemmin Ami 6 -auton matkustamon saattoi personoida mieleisekseen graaffisilla sisustoilla, joihin lukeutui maineikas « holly leaf » -kuvio pähkinän värisenä, sinisenä, punaisena tai oliivin vihreässä sävyssä. Tarjolla oli myös erikoisversioita kuten 2 CV Spot tai 2 CV Charleston kaksivärisenä : punamustana tai keltamustana. Eikä pidä unohtaa AX KWAY -autoa tai sen seuraajaa, SAXOa 80- ja 90-luvuilta.

UUSI CITROËN C4 CACTUS JA GS* : 100 VUOTTA MUKAVUUTTA

Uusi C4 Cactus tuli markkinoille vajaa vuosi sitten tuoden raikkaan tuulahduksen kompaktien sedanien luokkaan yhdistämällä Cactus-mallin ainutlaatuiset ominaisuudet jo tuttuun C4 :n tarjoamaan mukavuuteen Citroën Advanced Comfort*-ohjelman ensimmäisenä lippulaivana. C4 Cactus oli Euroopan ensimmäinen Citroën, joka varustettiin Citroënin kehittämällä Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksella sekä huippumukavuuden viimeistelevillä, uusilla Advanced Comfort -istuimilla.

Uuden C4 Cactuksen tarjotessa mukavaa matkantekoa yhtä lailla kuljettajalle kuin matkustajilleenkin, teki Citroën GS saman 1970-luvulla tuomalla kaasunestejousituksen kaikkien saataville. GS, joka oli tyyliltään moderni ja teknologialtaan älykäs, valittiinkin Vuoden autoksi vuonna1971. Mukavuudeltaan se seurasi legendaarisen, katujen kuningattaren ja erinomaisen ajettavuuden omanneen DS:n jalanjälkiä vuodelta 1955, tai arvostettua esi-isäänsä, Traction Avantia.

KOMPAKTI CITROËN C3 AIRCROSS SUV JA AUTOCHENILLE* : 100 VUOTTA SEIKKAILUA

Kaikkialle soveltuva ja raikasilmeinen C3 Aircross SUV on yhtä kotonaan kaupungin kaduilla kuin maantiellä. C3 Aircrossin pitokyky on erinomainen kaikenlaisissa olosuhteissa ja Grip Control –järjestelmällä varustettuna se vastaa jokaisen seikkailua rakastavan toiveisiin. C3 Aircross on uusi benchmark kompaktien SUV-mallien joukossa mukavuutensa ja käytännöllisyytensä ansiosta. Sitä on myyty jo yli 120.000 kappaletta sen markkinoilletulon lokakuussa 2017 jälkeen.

C3 Aircrossiin yhdistetty seikkailunhalu on suoraa perua Citroënin DNA:sta. Vuosina 1920-1930 innostuttiin erityisesti kaikesta eksoottisesta ja vuonna 1922 Autochenille Citroën B2 malli K1, tai Scarabée d’Or, oli yksi historian ensimmäisistä viidestä moottoriajoneuvosta, joilla ajettiin 3500 km :n matka Saharan halki. Tällä huimalla seikkailulla André Citroën halusi osoittaa, kuinka luotettavia hänen edustamansa autot olivat. Ja jatkoa tälle inhimilliselle seikkailulle seurasi Citroënin kuuluisien Croisière Noire - ja Croisière Jaune -tutkimusmatkojen muodossa vuosina 1924 ja 1931.

CITROËN C4/GRAND C4 SPACETOURER JA C4F* : 100 VUOTTA PERHEMATKAILUA

Uuden  « Space Tourer »  -nimen  saanut Citroën Picasson seuraaja on tarjolla kahtena erikokoisena tila-autona, C4 ja Grand C4. Näissä matkantekoon houkuttelevissa autoissa on helppo viihtyä isommallakin seurueella. Tilaa saa joko viidelle tai seitsemälle ja näiden lisäksi malli on täynnä ainutlaatuista mukavuutta, modernia designia sekä uusimman sukupolven varusteet sekä voimanlähteet.

C4 SpaceTourer ja Grand C4 SpaceTourer ovat oman aikakautensa mukavuutta ja muunneltavuutta tarjoavia tila-autoja, joissa korostuu Citroënin vankka tietotaito auton sisätilojen toteuttamiseen sekä monipuolisuuden valjastamiseen. Jo 1920-luvun lopulla Citroën C4 F edusti oman aikakautensa käytännöllisyyttä. Erinomaisessa perheautossa tilaa oli viidelle, takaistuin saatiin irrotettua ja takaluukku avautui kahdessa osassa. 1990-luvun lopulla Xsara Picasso, C4 Picasson edelläkävijä, oli Citroënin ensimmäinen kompakti tila-auto, jonka erikoisuutena oli kolme erillistä, samankokoista takaistuinta. Kaksi vuotta aiemmin, vuonna 1996 mullisti Citroën Berlingo Multispace tila-automarkkinat houkutellen erityisesti perheitä ja aloittaen uuden autoalan segementin: LAV, eli « leisure activity vehicle ».

*Historialliset Citroën-mallit esillä : http://www.citroenorigins.fi/fi

KUVIA JA VIDEOITA