CITROËN OLI [all-ë]: RADIKAALI, VASTUULLINEN JA OPTIMISTINEN LÄHESTYMINEN BRÄNDIN TULEVAISUUTEEN

29.9.2022

ALKUSYSÄYS:

• Citroën Oli [all-ë] on näyttävä konseptityylinen kunnianosoitus innovatiivisille ideoille, jotka haastavat vallalla olevia ajatuksia - Oli on ratkaisu monipuoliseen ja nautittavaan täyssähköiseen liikkumiseen, mikä parantaa meidän kaikkien elämää.
  • Jatkaa innovatiivisen Ami-sähköauton jalanjäljissä, jotta liikkuminen olisi hauskaa, edullista, vastuullista ja yleishyödyllistä
  • Citroën Oli uskaltaa sanoa, että ”riittää”: emme tarvitse yhä painavampia, monimutkaisempia ja kalliimpia sähköisiä perheautoja ratkaisuksi tulevaisuuden yhteiskunnallisiin ja liikkumiseen liittyviin ongelmiin

TAVOITE:

• Luokkansa paras elinkaariarviointi (LCA) vähentämällä painoa ja monimutkaisuutta, käyttämällä kierrätettyjä ja kierrätettäviä materiaaleja sekä tähtäämällä edullisuuteen, kestävyyteen ja pitkäikäisyyteen
  • Optimistinen “pyörillä kulkeva laboratorio”, joka osoittaa monipuolisesti tulevaisuuden visionäärisiä ajatuksia
  • Tavoitepaino 1 000 kg, jonka avulla saavutetaan 400 kilometrin toimintamatka, huippunopeus rajoitettu 110 km/h ja vain 10 kWh/100 km kulutus, pikalataus 20-80 % noin 23 minuuttia.
  • Antaa alkusysäyksen ja lähtökohdan Citroënin sähköautojen asiakaspalveluun ja yhteistyökokemuksiin

KEKSELIÄISYYS:

• Ei pelkästään vain auto: monikäyttöinen apu elämääsi, joka on hyödyllinen niin ajon aikana kuin myös silloin, kun se on pysäköitynä pihaasi
  • Mahdollistaa uudenlaisen elämäntyylin: Oli tarjoaa V2G- ja V2L-latausta leppoisampaan ajamiseen ja elämiseen
  • Auton epätavallinen siluetti korostaa rehellisiä muotoja, jotka ovat syntyneet toiminnallisuudesta, energiatehokkuudesta ja kestävyydestä
  • Auton vahva persoonallisuus viestittää fiksua teollista tuotesuunnittelua, joka korostaa monikäyttöisyyttä
  • Fiksu ja optimoitu materiaalien käyttö identtisten etuovien, puskureiden, suojaelementtien, suorien lasien sekä paneelien ja alhaisen painon avulla
  • Suora konepelti sekä katon ja lavan paneelit ovat tehty kierrätetystä hunajakennopahvista, joiden päällä voi myös kävellä
  • Erityiset teräs/alumiinivanteet ja ympäristöä säästävät Goodyear Eagle Go -konseptirenkaat
  • Tilava sekä innovatiivinen matkustamo, puhelimen näytön projisointi
  • Mukavat toimistotyyliset verkkoistuimet, pestävä lattia ja kevyet kierrätetyt materiaalit
  • Kiertokulku: voidaan kunnostaa, päivittää tai korjata kierrätetyillä osilla, jotta se kestää jatkossakin useammalle omistajalle

MISSIO:

• Citroënin missio: kaikille mahdollistetaan liikkuminen täyssähköllä, parannetaan ihmisten arkea ja tehdään se mahdollisimman vähäisellä ympäristövaikutuksella.
  • Oli-konseptissa nähtäviä ideoita, muotoyksityiskohtia ja matkustamoratkaisuja on nähtävissä myös tulevaisuuden tuotantomalleissa
  • Esittelee uuden tulkinnan Citroënin kahden chevronin -hammaspyörälogosta, joka otetaan käyttöön kaikkiin uusiin tuotejulkistuksiin ja yritysidentiteettiin

1.ALKUSYSÄYS 2.TAVOITE 3.KEKSELIÄISYYS 4.MISSIO

Edullisen liikkumisen ennustaminen on Citroënille suorastaan pakkomielle. Ami-sähköauton suosio on antanut alkusysäyksen normeja rikkovalle Oli-konseptiautolle.

Innovatiivinen Ami osoitti, kuinka Citroën uskalsi tehdä asioita eri tavalla ja näytti, kuinka kaikille voidaan tarjota konstailematonta täyssähköistä liikkumista. Se antoi myös alkusysäyksen Oli-konseptille, näyttävälle ja innovatiiviselle pyörillä kulkevalle laboratoriolle, joka on suunniteltu muuttamaan perheautojen suunnan. Se haastaa painavat, monimutkaiset ja kalliit sähköautot.

“Nimesimme projektin nimellä Oli kunnianosoituksena Amille – se tiivistää erinomaisesti, mistä uudessa autossa on kysymys. Se on myös lisätodiste siitä, että vain Citroën voi luoda konstailematonta täyssähköistä liikkumista kaikenlaisille ihmisille odottamattomalla, vastuullisella ja palkitsevalla tavalla”, sanoo Citroënin toimitusjohtaja Vincent Cobée.

Oli-konsepti on Citroënin ohjenuora: seikkailuhenkinen ja monitahoinen kunnianosoitus fiksuille ja saavutettaville ideoille, joiden pyrkimyksenä on vähentää painoa ja monimutkaisuutta. Näillä toimilla pyritään maksimoimaan taloudellisuus, monikäyttöisyys ja saavutettavuus. Oli-konsepti on eräänlainen lopputulos, jossa aina vain ”enemmän” tavoittelu on vaihdettu paljon rakentavampaan ”riittää”.

Mikä tärkeintä, asiakkaat voivat odottaa näkevänsä Oli-konseptiauton useita ominaisuuksia ja innovaatioita Citroënin tulevissa sähköisissä perheautoissa.

Ami osoitti sen, että teemme todellakin sellaisia tuotteita, mistä puhumme. Oli on tästä vielä jännittävämpi loikka eteenpäin. Sen sijaan, että tarjoaisimme 2 500 kg painavaa ja näytöillä täytettyä ”palatsia pyörillä”, Oli todistaa toisenlaista totuutta. Kun mukana on juuri riittävästi niitä asioita, joita asiakkaat oikeasti tarvitsevat ja haluavat, ja näitä ominaisuuksia tuetaan innovatiivisesti käytetyillä vastuullisilla materiaaleilla sekä kestävillä tuotantomenetelmillä, yhteiskunnan tarpeet voidaan saavuttaa edullisella mutta silti haluttavalla sekä päästöttömällä tavalla.

Vincent Cobée kertoo, miksi aika oli oikea juuri nyt oikea Oli-konseptin esittelemiselle: ”Kolme yhteiskunnallista konfliktia on tapahtumassa samanaikaisesti. Ensimmäinen on liikkumisen arvostus ja siihen nojaaminen, toinen on taloudelliset rajoitteet ja raaka-aineiden epävarmuus ja kolmas on halu luoda vastuullinen sekä optimistinen tulevaisuus. Kuluttajat aistivat, että runsauden ja yltäkylläisyyden aika saattaa olla ohitse, lisäksi lisääntyvä sääntely sekä nousevat kulut saattavat vähentää mahdollisuuttamme liikkua vapaasti. Samaan aikaan lisääntyvä tietoisuus tarpeesta estää ilmastonmuutosta tekee meistä tietoisempiä ja tarkkaavaisempia ympäristöstämme.”

Tyypillinen 70-luvun luvun puolenvälin perheauto painoi noin 800 kg, oli 3,7 metriä mitkä ja 1,6 metriä leveä. Nykyajan perheautot ovat kasvaneet yli 1 200 kilogrammaan, ovat vähintään 4,3 metriä pitkiä ja 1,8 metriä leveitä. Jotkin autot painavat jopa yli 2 500 kg. Laki- ja turvallisuusvaatimukset ovat toki olleet osasyynä edellä mainittuun, mutta jos trendi jatkuu, emmekä tee muutoksia auton käyttötapoihimme, konfliktia planeetan suojelemisen ja kestävän sähköisestyn liikkumisen välillä ei ole helppoa ratkaista.

Citroën uskoo, että sähköistyminen ei tarkoita kiristämistä. Ympäristötietoisen ajattelun ei kuuluisi myöskään olla rankaisevaa rajoittamalla liikkumistamme tai tekemällä autoistamme tylsempiä arjessa. Meidän tulee muuttaa trendejä tekemällä autoista kevyempiä ja edullisempia sekä löytää kekseliäitä tapoja tilojen maksimointiin. Muutoin perheillä ei ole varaa vapaaseen liikkumiseen silloin, kun täyssähköautot ovat ainoa vaihtoehto. Oli-konsepti on voimakas osoitus siitä, kuinka Citroën kohtaa nämä konfliktit suoraviivaisesti ja optimistisesti.”

1.ALKUSYSÄYS 2.TAVOITE 3.KEKSELIÄISYYS 4.MISSIO

Citroënin tuotekehitysjohtaja Laurence Hansenille ja markkinointi- ja viestintäjohtaja Laurent Barrialle Oli-konsepti tiivistää Citroënin mission sähköisen liikkumisen demokratisoinnista, mutta hyväksyttävällä tavalla.

Citroën uskoo, että nyt on oikea aika sanoa ”riittää”. Ylikulutuksen ja korkeiden hintojen sijaan meidän tulee keskittyä luomaan rehellisiä autoja, jotka ovat kevyempiä, yksinkertaisempia ja aidosti edullisia mutta samalla myös kekseliäitä ja innostavia.

Oli-konseptin avulla Citroën näyttää rohkeasti, kuinka se nostaa panoksia tulevaisuuden liikkumisessa. Citroën käy yksityiskohtaisesti läpi jokaisen keinon, jotta se voisi vähentää raaka-aineiden ja materiaalien käyttöä autoissaan, jotka silti ovat miellyttäviä, helposti käytettäviä, ymmärrettäviä ja hankittavia. Näissä autoissa on riittävästi toimintamatkaa, ja ne ovat erittäin monikäyttöisiä.

“Konseptiauto on toimiva alusta nerokkaille ideoille, jotka kuitenkin ovat realistisia tulevaisuuden tuotantomalleihin”, sanoo Laurence Hansen. ”Kaikki ideat eivät tule tuotantoon eivätkä tällaisen muotoisina, mutta konseptissa nähdyt innovaatiot inspiroivat tulevaisuuden Citroën-malleja.”

TAVOITE: PARAS ELINKAARIARVIOINTI (LCA)

Fiksusti luotu Oli-konsepti on perhekäyttöön tarkoitettu monikäyttöajoneuvo, jonka keskiössä on kestävä kehitys. Se osoittaa erittäin selvästi, kuinka luokkansa paras elinkaariarviointi (LCA) on saavutettavissa jo suunnittelusta alkaen: kevyiden ja kierrätettyjen materiaalien rajoitettu ja optimoitu käyttö, kestävät tuotantoprosessit, pitkäikäisyys sekä elinkaaren lopussa oleva kierrätettävyys.

Halusimme käyttää vain sen verran materiaaleja, mitä todella tarvitsimme. Näin ollen puskimme jääräpäisesti kohti tavoitetta, jossa laitamme raaka-aineita vain sinne, missä niitä tarvitaan ja samalla pyrimme minimoimaan näiden raaka-aineiden vaikutukset”, sanoo Hansen.

Osien ja komponenttien määrää pitää vähentää järkevästi: käytetään vain kevyimpiä ja vastuullisimpia materiaaleja sekä vähennetään monimutkaisuutta. Tällöin päästään lopputulokseen, joka on paljon aiempaa energiatehokkaampi, erittäin edullinen ja yksinkertainen mutta silti yllättävän innovatiivinen muotoilussaan ja käytettävyydessään.

Pitkälle mietitty. Istuimien rakenne on yksinkertainen ja koostuu 80 % pienemmästä määrästä osia kuin perinteinen istuin. Istuimissa käytetään kierrätysmateriaaleja ja kekseliästä ”verkkoa” selkänojissa: luonnon valo pääsee kulkemaan istuinten läpi. Tämänkaltaiset istuimet on helppo päivittää tai personoida asiakkaan mieltymysten mukaiseksi. Kyseessä on win-win-tilanne, sillä auton paino laskee, materiaalit ovat vastuullisia ja kestäviä ja valoisa tunnelma parantaa matkustusmukavuutta.

KEVYEMMIN, PIDEMMÄLLE, KAUEMMIN

Citroën Oli osoittaa, kamppailemalla sähköautojen pahimpia vastustajia vastaan – toimintamatka ja hyötysuhde – voivat ne kulkea pidemmälle, olla pitkäikäisempiä sekä monikäyttöisempiä ja maksaa vähemmän käytössä.

“Kyse on loputtomasta kierteestä: jos halutaan lisää toimintamatkaa, tarvitaan isompi akku. Lisäteknologia vaatii lisätehoa, mikä myös tarkoittaa isompaa akkua. Kaikki tämä lisää painoa, monimutkaisuutta ja kuluja. Ja mitä enemmän auto painaa, sitä heikompi on sen taloudellisuus. Oli-konsepti osoittaa, että asiat voidaan tehdä myös toisin”, painottaa Hansen.

Vaikka konsepti näyttää kookkaalta, Oli ei ole painava eikä kömpelö. Sen tavoitepaino on vain 1 000 kg, mikä tekee siitä selvästi kevyemmän kuin monet verrattavissa olevat kompaktit katumaasturit.

Lopputuloksena Oli tarvitsee vain 40 kWh akuston, jonka turvin saavutetaan jopa 400 kilometrin toimintamatka. Kun huippunopeutta rajoitetaan lukemaan 110 km/h, voidaan saavuttaa realistisesti erittäin alhainen 10 kWh/100 km kulutus. Pikalataus 20-80 % kestää vaivaiset 23 minuuttia.

PITKÄ SUHDE

Citroën Oli on suunniteltu kestämään aikaa ja olemaan mahdollisimman kestävä. Se on verrattavissa hieman kuin taloon, jolla on sen elinkaaren aikana useita omistajia ja sillä on pitkä aktiivinen käyttöikä. Tavoitteena konseptille on ollut, että sitä on helppo korjata, kunnostaa, päivittää ja personoida – näin ollen Oli on helppo siirtää seuraaville omistajille ikään kuin ”uutena” tai pitää perheessä seuraavia sukupolvia varten.

Kaiken edellä mainitun lisäksi Oli on toiminut alkusysäyksenä Citroënille siinä, kuinka kaikki sähköautojen ympärillä olevat palvelut sekä huoltokokemukset pitää miettiä uudelleen.

“Ymmärrämme, kuinka painavat ja kookkaat autot voivat olla enemmän taakka kuin helpotus niin taloudellisesti kuin ympäristön kannalta. Tiedämme, että kuluttajat ovat aiempaa herkempiä päästöille sekä ruuhkille ja haluavat siksi olla vastuullisia, kun he tekevät brändivalintoja”, toteaa Laurent Barria. ”Tämän vuoksi me Citroënilla keskitymme luotettavien autojen lisäksi pitkäkestoisiin suhteisiin asiakkaan kanssa: esimerkiksi innovatiivisten omistajapalveluiden ja -kokemuksien kautta asiakkaat voivat nauttia heidän omasta elämäntyylistään.”

Avaintekijä tähän on hyvänolontunteen jatkaminen Citroën-autosta myös kaikkiin muihin asiakasmatkan osa-alueisiin.

Citroën julkaiseekin kattavan uuden asiakaspalvelu- ja kokemusohjelman: ”CITIZEN by Citroën”. Tarkoituksena on laajentaa sähköisten Citroënien omistajille ”zen”-tunnetta silloin, kun auto tulee mukaan osaksi heidän elämää ja perhettä.

1.ALKUSYSÄYS 2.TAVOITE 3.KEKSELIÄISYYS 4.MISSIO

Citroënin kehitys- ja muotoilutiimeille kekseliäisyys toimi avainsanana, jotta Oli-konseptista tulisi enemmän kuin vain pelkkä auto.

HYÖDYLLINEN ELÄMÄNKUMPPANI

Citroën Oli-konsepti on elämänkumppani – hyödyllinen arkituote, joka helpottaa ihmisiä elämään täysillä jopa silloin, kun auto ei liiku. Se on eräänlainen pakopaikka uuden teknologian hyökyaallosta, mukava perheenjäsen ja väline, jolla voi olla yhtä luonnon ja luonnonmukaisuuden kanssa.

SÄHKÖISEN ELÄMÄNTYYLIN MAHDOLLISTAJA

Oli-konsepti tukee V2G-toiminnallisuutta (Vehicle to Grid). Se mahdollistaa Oli-omistajan jopa tehdä rahaa säilömällä aurinkopaneelien ylimääräistä energiaa ja myymällä sähköä takaisin tuottajille sekä auttaa sähköverkon balansoinnissa, kun sähkönkulutus on suurta tai koko sähköverkko on alhaalla.

Citroën Oli osoittaa myös, kuinka se voi toimia ylimääräisenä kotina kesäisillä lomamatkoilla tai esimerkiksi mökillä. Auto tukee V2L-toiminnallisuutta (Vehicle to Load). 40 kWh akuston ja 3,6 kW:n sähkön ulostulon avulla Oli voi tarjota teoriassa sähköä jopa 3 000 watin tehoiselle laitteelle 12 tunniksi.

“Tämä on nerokasta, jos olet käynyt uimassa tai olet kastunut sateessa ja sinun pitää kuivata hiuksesi”, sanoo Anne Laliron, Citroënin liikkuvuuspalveluiden tuotejohtaja. ”Virtaa riittää niin hiustenkuivaajalle kuin kuumille tai viileille juomille, sillä voit kytkeä autoon minijääkaapin tai kahvinkeittimen. Yön tullessa voit laittaa grillin kuumaksi ja tunnelmavalaistuksen päälle – Oli on todellakin sopiva elämäntyylikulkine arkeesi.”

KÄYTÄNNÖLLISYYDEN OHJAAMIA MUOTOJA

Silmiinpistävä ja kantaaottava: Oli-konseptin poikkeuksellinen siluetti suorastaan pursuaa persoonallisuutta, tuottavuutta ja positiivisuutta todella pienessä paketissa. Ulkomitat ovat verrattavissa kompaktiin SUV-luokan autoon: 4,20 metriä pitkä, 1,65 metriä korkea ja 1,9 metriä leveä.

Auton ulkomuodot haastavat perinteiset luokittelut. Oli voi olla juuri sitä, mitä sen halutaan olevan: perheauto, urbaani seikkailija, seikkailuajoneuvo, työkaveri tai jopa perheen kodin jatke.

Citroënin muotoilujohtaja Pierre Leclercq uskoo, että Oli tarjoaa yksinkertaisuutta ja kekseliäisyyttä perheille, jotka eivät välitä autoalan statuksesta tai stereotyypeistä: ”Citroënissä on tietynlaista yksinkertaisuutta ja konstailemattomuutta, jota muilla brändeillä ei ole. Siksi on paljon haastavampaa muotoilla objekti, joka on yksinkertainen mutta samalla uniikki kuin luoda jotakin monimutkaista ja tehdä siitä uniikki. Miettikää autoja, kuten Ami tai 2CV – niiden siluetit ovat heti tunnistettavissa Citroëneiksi, mutta silti ne ovat käytännöllisiä ja pitkäikäisiä.”

Oli-konseptin esteettinen lähtökohta on ollut korostuneen liioitteleva funktionaalisuuden ja monikäyttöisyyden näkökulmasta. Amin tavoin se ei pelkää osoittaa yksinkertaista ja intuitiivista tulokulmaa asioihin. Se erottuu myös leikkisillä värien käytöllä, kirkkailla kuoseilla ja pirteillä kuvioilla, jotka kaikki houkuttelevat personointiin.

Emme pelkää näyttää sinulle, kuinka auto on koottu. Voit nähdä esimerkiksi kehykset, ruuvit ja saranat. Yksinkertaisuuden korostaminen on mahdollistanut uudenlaisen designin luomisen ja sekä kaiken vanhan haastamisen. Se on vähän kuin suhtautuisi asioihin taas analogisesti sen sijaan, että tehdään kaikki digitaalisesti”, Leclercq jatkaa. ”Sen takia olemme ottaneet vähemmän autoalan tyylisen lähtökohdan Oli-konseptiin – sen yksinkertaisuus ja kekseliäisyys inpiroi myös tulevaisuuden muotokieltämme”.

MONITAITURI

Vain harvat autot on rakennettu todella kestäviksi, toisin on Oli-konseptin laita. Sen tasainen konepelti, katto ja lava ovat suunniteltu kevyiksi, erittäin koviksi ja todella kestäviksi. Tämä materiaali on tehty kierrätetystä aaltopahvista, joka on muovattu hunajakennotyyliseen kerrosrakenteeseen lasikuitupaneelien väliin: materiaali on kehitetty yhteistyössä BASF:n kanssa. Pinnat on käsitelty Elastoflex®-polyuretaanilla sekä Elastocoat®-käsittelyllä. Pintamaalina toimiit BASF:n R-M Agilis® -maali.

Paneelit ovat erittäin jäykkiä, kevyitä ja vahvoja – jopa niin vahvoja, että aikuinen voi seistä niiden päällä ongelmitta. Silti paneelit ovat jopa 50 % kevyempiä kuin vastaavissa teräsrakenteissa. Uusien paneelien monikäyttöisyys mahdollistaa aivan uudenlaiset käyttötavat auton ulkotiloille: näitä voivat olla mm. katon käyttö eräänlaisina tikkaina tai teltan pystytysalustana.

Tavaran kuljetuksessa ei ole myöskään tarvinnut tehdä kompromisseja, sillä kattopaneelin molemmin puolin olevat kiskot mahdollista esimerkiksi pyörätelineen tai suksiboksin asennuksen. Konepellin alla oleviin säilytystiloihin voi laittaa esimerkiksi latauskaapelit.

VAAKA- JA PYSTYSUUNTAISIA LINJOJA

Konseptin tuulilasi on pystysuuntainen, sillä tällä tavoin saavutetaan lyhin mahdollinen matka lasin ylälaidasta alalaitaan ja tarvitaan vähemmän lasia. Painon ja monimutkaisuuden säästön lisäksi pienempi lasi on edullisempi valmistaa tai korjata. Pieni lasipinta-ala vähentää myös ilmastointilaitteen tehontarvetta jopa 17 prosentilla verrattuna perinteiseen sähköautoon.

“On aivan relevanttia todeta, että pystysuuntainen tuulilasi ei ole kovin aerodynaaminen. Emme kuitenkaan usko ihmisten ajavan tällaisella ajoneuvolla 200 km/h. Näemme sen olevan hyödyllisempi kaupunki- tai esikaupunkialueilla, jossa ihmiset ajavat hiljempaa ja ovat tietoisia arkiliikkumisen ympäristö- ja turvallisuustekijöistä. Sen takia rajoitimme Oli-konseptin huippunopeuden vain 110 km/h”, kertoo Pierre Sabas, Citroënin konseptiautojen muotoilujohtaja.

Taloudellisuuden parantamiseksi Oli-konseptissa kokeillaan kokeellista ilmanohjaamista konepellin etuosan ja sen pinnan välillä. Ilma kulkee konepellistä kohti tuulilasia luoden ns. verhoefektin, joka pehmentää katon yli kulkevia ilmavirtauksia.

Etuovet seuraavat Amin asettamaa esimerkkiä, sillä ne ovat identtisiä kummallakin puolella autoa. Ovet ovat kevyempiä, kestävämpiä ja paljon helpompia valmistaa sekä koota kuin perinteisissä autoissa.

Monimutkaisuuden vähentäminen ja rakenteen yksinkertaistaminen säästää painoa 20 % yhdestä ovesta verrattuna tyypilliseen viistoperään. Tarvittavien komponenttien määrä on vain puolet, ja peräti 7 kg/ovi painoa säästyy kaiuttimien, äänieristysmateriaalin ja sähköjohtojen poistolla.

LAVATEMPPUJA

Perinteisen tavaratilan tai viistoperäluukun sijaan Oli-konseptissa käytetään odottamatonta tuotesuunnittelua.

Oli-konsepti on suunniteltu helppokäyttöiseksi arkiautoksi. Olivat kyseessä huonekalukuljetukset, surffilaudat tai teltta, kaikki ne voidaan lastata tilavalle lavalle ja tavaratilaan kiitos helposti esiteltävän lavataikatempun.

Takaistuimien pääntuet kääntyvät kattoon, takalasi avautuu ylöspäin ja voilà: tasainen 994 mm leveä ja siirrettävä lastauslava laajenee hetkessä 679 millimetristä 1 050 millimetriin.

Muunneltavuutta ja helppoa lastausta: peräluukku taitettuna alas ja lastauslava irrotettuna, lattian ja takalasin välissä lastauskorkeutta on peräti 582 mm. Jos paneeli on paikallaan, käytännöllistä ja turvallista tavaratilaa on käytettävissä 330 mm korkeudelta. Irrotettava lavapaneeli on kevyt ja tasainen, ja tehty samasta kierrätetystä aaltopahvista kuin konepelti ja kattopaneelit.

PYÖRÄT PYÖRIVÄT

Tärkeä osa-alue kestävien materiaalien käytössä, kestävyyden parantamisessa ja alhaisemmissa kustannuksissa ovat vanteet ja renkaat.

“Citroënin sitoutuminen Advanced Comfort -ajatukseen on tunnettu laajalti. Vanteet ja renkaat ovat tärkeä osa-alue matkustajan hyvinvoinnissa. Paineet renkaiden ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja rikkinäisten vanteiden korjaamisesta aiheutuvat ja alati kallistuvat kulut aiheuttivat sen, että päätimme etsiä kestävämmän vaihtoehdon molemmille. Halusimme silti säilyttää Citroënille tutun matkustusmukavuuden”, toteaa Sabas.

Citroën lyöttäytyi yhteen Goodyearin kanssa. Lopputuloksena syntyi Eagle Go -konseptirengas, joka yhdistää kestävyyden ja pitkäikäisyyden nykyaikaiseen, renkaan kuntoa mittaavaan teknologiaan.

Omistajille hyvä uutinen on, että Goodyear on asettanut itselleen vaikuttavan tavoitteen Eagle GO -renkaalle, jotta se kestäisi jopa 500 000 kilometriä elinkaarensa aikana. Tämä on mahdollista, koska 11 mm kulumapinnasta voidaan uusia kahdesti renkaan elinkaaren aikana. Renkaassa käytetään myös Goodyear SightLine -teknologiaa, jonka anturi tarkkailee jatkuvasti renkaan kunnon parametreja koko sen elinkaaren ajan.

SISÄTILAT: HAASTAVAIA KOMPROMISSEJA

Autosuunnittelijat tavoittelevat aina tähtiä, kun kyse on sisätilojen paketoinnista, mutta usein joutuvat alistumaan isoille näytöille, korkeammille kyynärnojille, liikkuville paneeleille ja muhkeille istuimille. Tämä lisää materiaalimääriä, painoa ja kuluja.

Palkki:

Ison, täynnä ruutuja ja tietokoneita olevan kojelaudan sijaan Oli-konsepti pitää sisällään yhden symmetrisen palkin, joka kulkee koko auton leveydeltä. Siihen on kiinnitetty ohjauspyörä, älypuhelinteline ja viisi selkeästi merkittyä kytkintä ilmastoinnille. Huomattavaa on, että Oli-konseptin kojelaudassa ja keskikonsolissa käytetään vain 34 komponenttia, kun taas normaalissa viistoperässä käytetään noin 75 osaa.

Kaksi ilmansuutinta kuljettajan ja etumatkustajan edessä mahdollistavat tavanomaista pienemmän ilmastointilaitteen käytön. Tämäkin parantaa taloudellisuutta ja vähentää painoa.

Plug & Play:

Oli-konseptissa kaikki tietoviihdejärjestelmä- ja viestintätoiminnot on toteutettu toimimaan henkilökohtaisen älypuhelimen välityksellä, joka voidaan kiinnittää ohjaamopalkin kiinnikkeeseen.

“Koska älypuhelimessasi on enemmän laskentatehoa kuin monissa autoissa, päätimme ottaa erilaisen tulokulman tietoviihdejärjestelmään. Meillä kaikilla on mukana puhelimet ja käytämme jo sovelluksiamme navigointiin ja viihteeseen. Näimmekinsiksi mahdollisuuden säästää kuluissa, duplikaattiominaisuuksissa ja painossa, joita sisäänrakennetuista järjestelmistä syntyy. Ota vain oma laitteesi mukaan ja kytke se kiinni”, kertoo Sabas.

Samaa lähtökohtaa käytetään myös auton audiotoimintoihin. Palkin kummassakin päässä on ontto tila, johon voidaan kytkeä sylinterimäiset Bluetooth-kaiuttimet. Peräti 250 g on säästetty ottamalla audiolaitteisto kokonaan pois.

Tilansäästöä:

Isojen autonistuimien sijaan Oli-konseptin tilaa säästävät etuistuimet käyttävät peräti 80 prosenttia vähemmän osia kuin vastaavassa katumaasturissa: 8 vs. 37 osaa. Kirkkaan oranssit istuimet on tehty vahvoista putkimaisista kehyksistä, joihin on kiinnitetty mukava ja 100 % kierrätetyistä materiaaleista tehty pehmustetyyny.

Innovatiiviset 3D-printatut verkkomaiset selkänojat ovat saaneet inspiraationsa toimistotuoleista. Ne ovat kapeat mutta silti erittäin tukevat, mukavat ja jämäkät. Ne päästävät myös valoa lävitseen paljon enemmän kuin perinteiset istuimet.

1.ALKUSYSÄYS 2.TAVOITE 3.KEKSELIÄISYYS 4.MISSIO

Oli-konseptin missiona on välittää tärkeitä viestejä edullisesta, kestävästä ja nautittavasta liikkumisesta tulevaisuudessa sekä brändin tulevaisuudesta itsestään:

“Otimme riskin Amin kanssa, ja nyt otamme riskin Olin kanssa: meidän on puskettava luovuutta myös tuotantoon”, toteaa Pierre Leclercq. ”Ei ole mitään järkeä esitellä hienoja materiaaleja ja tutkielmia, jos niissä ei ole mitään relevanssia tulevaisuuden tuotantomallien kanssa. Uuden logon mukaanotto Oli-konseptiin on erityisen tärkeää, koska konseptissa voi nähdä tulevien tuotantomallien elementtejä niin muotoilullisesti kuin teknologian saralla, uusi keulamerkki asettaa standardit tulevaisuuteen.”

“Meillä on laaja asiakaskunta, koska tarjoamme ajoneuvoja aina Amista C5 X:ään asti: kaikki eivät välttämättä ole valmiita hyväksymään, etteivät tarvitse tiettyjä asioita,” toteaa Laurence Hansen. ”Vaikka emme voi muuttaa hetkessä kaikkea, Citroën haluaa aloittaa keskustelun siitä, mikä on riittävää. Haluamme myös osoittaa, että voimme tehdä oikein ja toteuttaa missiomme vastuullisesta, edullisesta ja hauskasta liikkumisesta kaikille.”

Tiennäyttäjä

Vincent Cobée tunnustaa, että iloinen tulevaisuus riippuu täysin uudenlaisista toimintatavoista sen sijaan, että muuttaisimme vain hieman kuluttamista, valintoja, liikkumista, päästöjen tuottamista sekä roskaamista:

“Autoteollisuus ei ole immuuni vallankumouksille, jotka vaikuttavat muihin teollisuudenaloihin. Meidän on kohdattava ylikulutuksesta aiheutuneet ongelmat. Citroën todellakin toteuttaa lupauksensa osoittamalla, että on olemassa epätavallisia tapoja muutokseen, jotka eivät ole tylsiä tai rankaisevia. Ami on tästä erinomainen esimerkki.

Fiksujen ideoittensa, yksinkertaisuuden ja oikeiden asioiden tekemisen kautta Citroën Oli - ”pyörillä kulkeva laboratoriomme” - osoittaa, että voimme inspiroida perheitämme. Oli on erottuva ja epätavallinen, mutta tämä on Citroën – ymmärrämme, että et erotu joukosta tekemällä tylsiä kannanottoja.

Citroën Oli kirkastaa missiomme liikkumisesta: vastuullinen, konstailematon ja edullinen arkikulkine, joka silti aiheuttaa ihastusta, on haluttava ja nautittava. Se on tiennäyttäjämme ratkaisulle, jossa Oli on ainut auto perheesi tarpeisiin myös kymmenen vuoden päästä.”

Mediayhteys:

MAX LANGE
PR- ja viestintäpäällikkö
(Citroën Suomi)

CITROËN

Vuodesta 1919 alkaen Citroën on kehittänyt autoja, teknologioita ja liikkumispalveluita vastatakseen yhteiskunnan tarpeisiin. Rohkeutta ja innovaatioita kuvastavana brändinä Citroën asettaa mielenrauhan ja hyvänolon asiakaskokemuksen keskiöön. Citroën tarjoaa laajan arsenaalin malleja aina erottuvasta Ami-kaupunkiautosta sedaneihin, katumaastureihin ja hyötyajoneuvoihin, joista suurin osa on tarjolla täyssähköisinä tai ladattavina hybrideinä. Pioneeribrändi palveluissa ja erityishuomio niin yksityis- kuin ammattilaisasiakkaissa, Citroën on läsnä 101 maassa 6 200 myynti- ja huoltokohteen voimin ympäri maailmaan.

Lisää tietoa Citroënista: citroen.fi