CITROËN WES ANDERSONIN UUDESSA ELOKUVASSA “THE FRENCH DISPATCH”

• Wes Andersonin uutuuselokuva THE FRENCH DISPATCH herättää henkiin kokoelman tarinoita, jotka julkaistiin 1900-luvun kuvitteellisessa ranskalaisessa kaupungissa toimitetun amerikkalaisen aikakausilehden viimeisessä numerossa.
  • Citroënin kanssa toteutettu taiteellinen yhteistyön ansiosta tärkeän roolit elokuvassa ovat saaneet Traction sekä Type H.
  • Myös muut Citroënin klassikot vilahtelevat tyypillisen ranskalaiskaupungin kaduilla.

THE FRENCH DISPATCH, Oscar-ehdokas ja visionääri Wes Andersonin uusin tuotos, herättää henkiin kokoelman tarinoita samannimisen amerikkalaisen aikakausilehden viimeisestä numerosta, jota toimitettiin kuvitteellisessa, tyypillisessä 1900-luvun ranskalaisessa kaupungissa, Ennui-sur-Blaséssa.

Wes Anderson: “Pohja elokuvan visuaaliselle ilmeelle, kuten puvustukselle, lavastukselle, kaikelle, perustuu tutkimustyöhön. Vaikka mielikuvitusta on käytetty, ja joitain asioita on sekoitettu keskenään tai muokattu, löytyy kaikelle aito viitepohja.”

Citroënin kanssa tehty taiteellinen yhteistyö näkyy läpi elokuvan. Vierailu Citroënin konservatoriossa Pariisissa ennen kuvausten alkua auttoi löytämään juuri oikeat, tarinaan sopivat mallit. Pääroolin saivat Traction sekä Type H. Muita elokuvan tyypillisen ranskalaisen kaupungin kaduilla nähtäviä malleja ovat: 2 CV, Ami 6, DS sekä GS.

ANIMOITU TAKAA-AJO TRACTIONILLA

Suositun amerikkalaisen, mutta ranskalaisessa Ennui-sur-Blasén kaupungissa sijaitsevan, The French Dispatch -aikakausilehden toimituksen jäsenen menehdyttyä tiimi toimittajia kokoontuu kirjoittamaan hänen muistoilmoitustaan. Muistot toimituksen rakastetusta esimiehestä lähtevät lentoon neljäksi elokuvan juonen luovaksi tarinaksi, joihin lukeutuu “The Private Dining Room of the Police Commissioner”. Tämä osa elokuvaa kantaa ranskalaisen 30-, 40- ja 50-luvun rikosdraaman sävyjä. Kriittisellä hetkellä elävät kuvat vaihtuvat ranskalaisia sarjakuvakirjoja muistuttavaksi animaatioksi and lokaatio Angoulême’ksi, joka tunnetaan myös Ranskan sarjakuvapääkaupunkina. Kohtauksen taka-ajo tapahtuu aikakautensa symbolisella ajoneuvolla, Tractionilla.

CITROËN JA ELOKUVAT

Jo yli satavuotias Citroën on ollut tuttu näky kulloisenkin aikakauden suosituissa elokuvissa, joista muutamia jymymenestyksiä mainitakseen: 2 CV elokuvassa 007 Erittäin Salainen (For Your Eyes Only, 1981), josta on tänä vuonna tuotettu 40-vuotisjuhlan kunniaksi oma versio; DS elokuvassa Paluu Tulevaisuuteen II (Back to the Future Part II, 1989) sekä Autot 2 (Cars 2, 2011), jossa DS ja 2 CV kohtaavat pitkästä aikaa ja suutelevat Seinen yläpuolalle. Aiemmassa filmissään Steve Zissoun vedenalainen maailma (The Life Aquatic with Steve Zissou, 2004) Wes Anderson tekee kunniaa Citroënille kahdesti: ensin, kun professori Zissoun miehistö lähtee pelastamaan panttivankeja Hotel Citroënista ja myöhemmin heidän ajellessaan ympäri saaritukikohtaa keltaisella Méharilla.

LEHDISTÖYHTEYDET:
Citroën Suomi / Auto-Bon Oy
Katja Ruuskanen
: 050 438 1161 katja.ruuskanen@auto-bon.fi

Citroën Aina vuodesta 1919 Citroën on luonut autoja, teknologioita ja liikkumisratkaisuja vastauksena yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Rohkeana ja innovatiivisena merkkinä Citroën asettaa mielenrauhan ja hyvinvoinnin jokaisen asiakaskokemuksen keskiöön ja tarjoaa laajan malliston kaupunkien erottuvasta Amista sedaneihin, SUV- sekä hyötyajoneuvomalleihin. Lähes koko mallisto on jo saatavana myös sähköistyneenä versiona joko täyssähkönä tai lataushybridinä. Asiakkaitaan Citroën palvelee 101 maassa ja merkin myynti- ja huoltoverkosto koostuu 6 200 toimipisteestä ympäri maailman. Suomessa Citroënit maahantuo Auto-Bon Oy. Auto-Bon Oy on osa Bassadone Automotive Groupia. Lisätietoa Citroën-mallistosta: www.citroen.fi