• Citroën Finland/

CITROËNIN KESTÄVÄN KEHITYKSEN LIIKKUMISRATKAISUT AUTTAMASSA CHALKI-SAAREN MUUNTAMISTA NOLLAPÄÄSTÖISEKSI SAAREKSI

• Citroën toimittaa kuuden auton kannan saaren viranomaisille käynnistääkseen kreikkalaisen Chalki-saaren muuttumisen « nollapäästöiseksi » alueeksi
  • Chalkin innovatiivinen lähestyminen kestävää kehitystä tukeviin liikkumismuotoihin tekee siitä ensimmäisen GREEK-ECO -saaren
  • Citroën toivoo voivansa tuoda sähköistymisen ja kehityksen kaikkien saavutettavaksi Chalki-saarella, mukaan lukien sekä julkisen taho että saaren asukkaat.
  • Saarella käytössä olevista sähköautoista on katsottavana kooste täällä: https://youtu.be/bYHDSDKo4i0

Citroën ylpeänä investoi kreikkalaiseen Chalki-saareen ja ottaa osaa uraa uurtavaan projektiin, jonka tarkoituksena on muuntaa saari kestävän kehityksen mukaiseksi, nollapäästöisen liikenteen alueeksi. Chalki toimii eurooppalaisena vihreään energiaan siirtymisen laboratoriona, jossa siirtymä toteutetaan yhteistyössä useiden eri kumppaneiden kanssa, joista kukin on johtaja omalla alallaan. Projekti alleviivaa Citroënin pitkäaikaista periaatetta siitä, että liikkuvuus tulee olla saatavilla kaikille ja että Citroën on yhä innovatiivinen edelläkävijä.

«Olemme iloisia saadessamme tehdä yhteistyöstä Chalkin saaren kanssa tässä ainutlaatuisessa projektissa. Yhteistyö on linjassa Citroënin innovatiivisen ja rohkean, ihmisten arjessa mukana elävän brändin maineen kanssa. Olemme sitoutuneet tuomaan sähköistymisen kaikkien saavutettavaksi ja olemme erittäin ylpeitä voidessamme tehdä osamme Chalki-saaren muuntamisessa autonomiseksi, älykkääksi ja kehityksen kannalta kestäväksi paikaksi.», kommentoi Vincent Cobée, Citroën CEO.

Nyt, kun yhteistyösopimus on allekirjoitettu Kreikan hallituksen kanssa, käynnistyy Chalkin muuntaminen « nollapäästöiseksi » alueeksi.

Yksi tämän päivän automaailman polttava aihe on sähköistyminen, jota Citroën vie vahvasti eteenpäin. Citroën toivookin kaikkien saaren asukkaiden sekä viranomaisten voivan ottaa täysi hyöty saarella käytössä olevista sähköisistä kulkuvälineistä, jotka ovat tarkoitettu kaikkien saavutettavaksi.

Alussa Citroën tarjoaa kuusi täyssähköistä kulkinetta sisältävän autokannan Chalkin viranomaisten käyttöön: kaksi Amia poliisille ja rannikkovartiostolle, kaksi ë-C4-mallia sekä yksi ë-Spacetourer kunnalle ja yksi ë-Jumpy Chalkin energiatuotannolle. Kahdelle näistä ajoneuvoista on suunniteltu 48 kuukauden ilmainen leasingsopimus, jonka jälkeen Citroen ostaa autot takaisin itselleen ja lahjoittaa ne Chalkin kunnalle.

«Projekti tulee toistaiseksi muuttamaan vain muutaman henkilön elämän, mutta tämä on vasta alku. Auttaessaan Chalkia päästövapaaksi vihreäksi alueeksi, Citroën luo tietä paremmalle tulevaisuudelle ja osoittaa, että sähköistyminen on oikea tie eteenpäin.», lisää Vincent Cobée.

Saaren asukkaiden elämänlaatua halutaan parantaa yhä pidemmälle ja Citroën on mukana useissa aloitteissa. Yksi tärkeä askel eteenpäin on koko saaren autokannan sähköistyminen ja tavoitteena on korvata kaikki perinteiset polttomoottoriajoneuvot sähköautoilla. Citroënin tarjoaman ilmastoneutraaleja liikkumismuotoja koskevan kehityssuunnitelman kautta Citroën tarjoaa saaren asukkaille ja yhtiöille mahdollisuuden täyssähköautoihin saavutettavin hinnoin ja vaihtoehtoisin keinoin.

Saaren asukkaat saavat lisäksi nauttia parantuneesta elämänlaadusta ilman melua, parantuneessa ilmanlaadussa, puhtaammassa ympäristössä sekä alhaisemmista energiakustannuksista.

MEDIAYHTEYDET

Auto-Bon Oy / Citroën Suomi – puh: 050 438 1161- katja.ruuskanne@auto-bon.fi

Citroën
Aina vuodesta 1919 Citroën on luonut autoja, teknologioita ja liikkumisratkaisuja vastauksena yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Rohkeana ja innovatiivisena merkkinä Citroën asettaa mielenrauhan ja hyvinvoinnin jokaisen asiakaskokemuksen keskiöön ja tarjoaa laajan malliston kaupunkien erottuvasta Amista sedaneihin, SUV- sekä hyötyajoneuvomalleihin. Lähes koko mallisto on jo saatavana myös sähköistyneenä versiona joko täyssähkönä tai lataushybridinä. Asiakkaitaan Citroën palvelee 101 maassa ja merkin myynti- ja huoltoverkosto koostuu 6 200 toimipisteestä ympäri maailman. Suomessa Citroënit maahantuo Auto-Bon Oy. Auto-Bon Oy on osa Bassadone Automotive Groupia. Lisätietoa Citroën-mallistosta: www.citroen.fi