TÄYSIN UUSI CITROËN Ë-C3 – ENSIMMÄINEN EDULLINEN SÄHKÖAUTO EUROOPASTA

• LUOKKANSA PARAS MUKAVUUS: Ensimmäistä kertaa B-segmentissä uuteen ë-C3 on saatavilla ensimmäistä kertaa Citroën Advanced Comfort® -mukavuusjousitus, joka on yhdistetty uuden aikakauden Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimiin. Täyssähköinen ë-C3 on entistäkin mukavampi äänettömällä ja värinättömällä sähkövoimalinjalla.
  • HELPPOA SÄHKÖISTÄ ELÄMÄÄ: Uuden 44 kWh LFP-akuston avulla Citroën ë-C3 kulkee jopa 320 km (WLTP) yhdellä latauksella. Pikalataus 20:sta 80:een prosenttiin saavutetaan jopa 26 minuutissa (100 kW).
  • RAHALLE VASTINETTA: 320 km toimintamatkalla varustetun ë-C3:n hinnat alkavat 23 300* eurosta.  Citroën aikoo olla aggressiivinen ja tarjota kohtuuhintaista sähköistä liikkumista kaikille. Vuonna 2025 rinnalle tulee vieläkin edullisempi 200 kilometrin toimintamatkalla varustettu malli.
  • KATTAVASTI VARUSTELTU: Täysin uusi ë-C3 yllättää ja ihastuttaa kattavalla varustelulla. Näihin kuuluvat järkevät ratkaisut, kuten täysin uusi ja innovatiivinen C-ZEN LOUNGE -kojelauta.
  • TÄYSIN UUSI: Citroën ë-C3 on suunniteltu alusta alkaen globaalille sähköautoille tarkoitetulle ”Smart Car Platform” -rakenteelle. Uusi ë-C3 lanseeraa myös uuden muotokielen ja brändi-ilmeen.

*Hinta yhdeksässä Euroopan maassa. Suomen hinnat ei vielä vahvistettu.

Poissy, 17. lokakuuta 2023

Citroën haastaa Euroopassa suunniteltujen ja rakennettujen B-segmentin autojen sääntökirjan esittelemällä uuden ja luonteikkaan neljännen sukupolven C3:n. Täyssähköinen ë-C3 on luokkansa mukavin, tarjoaa helpon sähköisen käyttökokemuksen, erittäin kattavan varustelun ja todella paljon rahalle vastinetta – kaikki tämä Euroopassa valmistetulla autolla!

Täyssähköinen ë-C3 siirtyy ylpeästi kohti neljättä sukupolvea. C3 on Citroënin malliston suosituin malli, ja sitä on myyty jo yli 5,6 miljoonaa kappaletta vuodesta 2002 alkaen. C3 on mallistonsa suosituin malli ja edustaa 29 prosenttia Citroënin Euroopan myyntivolyymistä. Vuonna 2022 C3 saavutti 11 prosentin osuuden Euroopan B-segmentistä kokonaisuutena. Suomessa Citroën C3 on ollut luokkansa kärkinimiä, ja vuodesta 2017 eteenpäin Suomessa on ensirekisteröity yli 5 500 uutta Citroën C3:sta.

Ennen kaikkea uusi ë-C3 viestii Citroënille uutta alkua. Suosittu ja rohkea brändi keksii taas itsensä uudelleen, jotta se voi aggressiivisesti vastata sähköisen liikkumisen haasteisiin ja tehdä täyssähköisestä liikkumisesta kaikille mahdollista. Tämä tapahtuu Euroopassa suunnitellulla ja valmistetulla täyssähköisellä B-segmentin viistoperällä, joka on suunnattu päästöttömästä ja edullisesta autoilusta haluaville rehtiin, läpinäkyvään ja saavutettavissa olevaan hintaan.

Citroënin toimitusjohtaja Thierry Koskas kertoo: ”Edullisten autojen tarjoaminen on aina ollut Citroënin DNA:n ytimessä. Asiakkaiden odotukset B-segmentissä ovat kuitenkin muuttuneet, etenkin SUV-mallien suosion ja sähköllä ajamisen halun kasvettua. Eurooppalaisten autonvalmistajien on koko ajan haastavampaa vastata edellä mainittuihin odotuksiin. Yleisestä trendistä poiketen Citroën uskaltaa nimenomaan vastata odotuksiin täysin uudella ja täyssähköisellä ë-C3:lla, joka on suunnattu eurooppalaisille ostajille. Kyseessä on tuore, terävä ja mukava B-segmentin viistoperä, joka on kattavasti varusteltu. Uusi ë-C3 on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa, on todella kohtuuhintainen ja saatavilla tietyissä Euroopan maissa jopa 23 300 eurolla.”

1 – LUOKKANSA PARASTA MUKAVUUTTA

• Citroën ë-C3 mahdollistaa “taikamattomaisen kyydin” yhdistämällä ensi kertaa kehutun Citroën Advanced Comfort® -jousituksen ja Citroën Advanced Comfort® -istuimet.
  • Aiempaa korkeampi ja kulmikkaampi mutta silti edeltäjänsä ulkomitat: uusi ë-C3 tarjoaa mukavuutta ilman kompromisseja, tavanomaista korkeamman ajoasennon (+ 100 mm vs. B-viistoperä), jotta autoon meneminen ja poistuminen olisi helpompaa, tavanomaista korkeamman maavaran sekä auton ulkopuolella autoja suojaavia paneeleita asiakkaiden toiveesta.

TÄYSIN UUSI Ë-C3 TUO MUKANAAN CITROËNIN MUKAVUUSJOUSITUKSEN

Ensi kertaa C3 viistoperämallin historiassa Citroën asentaa innovatiivisen ja ainutlaatuisen Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousituksen vakiona kaikkiin uusiin ë-C3-malleihin.

Progressiiviset hydraulivaimentimet takaavat matkustajille ainutlaatuista ”taikamattomaista” mukavuutta ajon aikana. Progressiiviset hydraulivaimentimet mahdollistavat Citroënin insinööreille laajemman vapauden hienosäätää uuden ë-C3:n jousitusta – näin luodaan vaikutelma, että auto ikään leijuisi tien epätasaisuuksien yli. Auton jokaisessa kulmassa on kaksi lisävaimenninta jokaisen iskunvaimentimen yhteydessä mekaanisten pohjaanlyöntikumien sijaan. Hydraulivaimentimista toinen on puristusta ja toinen ulosjoustoa varten.

Palkintoja saanut järjestelmä toimii kahdessa osassa. Kevyemmissä puristus- ja ulosjoustoliikkeissä jousi ja iskunvaimennin hallitsevat pystysuuntaisia liikkeitä yhdessä, ilman hydraulivaimentimien apua. Isompia liikkeitä varten jousi ja iskunvaimennin toimivat yhdessä hydraulivaimentimien kanssa hidastaakseen rajumpaa liikettä progressiivisesti, jotta vältyttäisiin isoimmilta iskuilta joustoliikkeen lopussa. Toisin kuin mekaaninen pohjaanlyöntikumi, joka ottaa iskun vastaan ja palauttaa sen eräänlaisena shokkina, hydraulivaimennin ottaa vastaan ja hävittää tämän ylimääräisen energian.

“Mukavuus on iso osa Citroënin DNA:ta. Aihe on meille erityisen tärkeä, koska se on tärkeää asiakkaillemme. Siksi olemme nähneet erityisen paljon vaivaa tehdäksemme täysin uudesta ë-C3:sta B-segmentin mukavimman auton. Tämän takaavat Citroënin innovaatiot, kuten uudet kehitysversiot Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimista ja Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousituksesta, nyt ensi kertaa C3:ssa”, totesi Citroënin tuote- ja strategiajohtaja Laurence Hansen.

KOTOISA MATKUSTAMO JA LUOKKANSA PARAS MUKAVUUS

Tilava matkustamo on rakennettu yksinkertaisten mutta silti hienostuneiden pintojen ympärille tarjotakseen matkustajille kodin olohuonetta tai loungea vastaavaa tunnelmaa. Uuden ë-C3:n mukavuusistuimissa käytetään uutta kuviota, ja ne on räätälöity erityisesti tätä mallia varten. Matkustamossa on lämmin ja pehmeä tunnelma heti ensimmäisestä kontaktista alkaen, mutta istuimien tukevuus säilyy oli kyse kuinka pitkästä matkasta tahansa.

Mukavuusteema jatkuu uuden muotoilun myötä. Auto on 1,57 metriä korkea, mikä tarkoittaa etumatkustajille 30 mm enemmän pääntilaa ja mahdollistaa aiempaa pystymmän ajoasennon – tämä tuo mukanaan lisää hallinnan tunnetta sekä turvallisuutta. Kaikki hyötyvät paremmasta näkyvyydestä ulos. Itse asiassa uusi ë-C3 on sisältä edeltäjäänsä tilavampi lähes jokaiseen suuntaan, vaikka on vain 19 mm pidempi ja 6 mm leveämpi. Takamatkustajien kylkitila on 19 mm ja edessä 21 mm leveämpi kuin B-segmentissä yleensä. Takamatkustajien polvitila on luokkansa paras, yli 20 mm parempi kuin luokassa keskimäärin.

Matkatavaroiden ja muiden esineiden kuljettaminen on helppoa uudella ë-C3:lla. Sen tavanomaista korkeampi matkustamo on pakattu täyteen järkeviä säilytysratkaisuja niin ovipaneeleissa, keskikonsolissa kuin keskikyynärnojan alla. Langaton latausalusta on saatavilla keskikonsoliin (vakiona ”Max”-versiossa). Tavaratilan tilavuus on 310 litraa, ja takapyöränkaarien välissä on tilaa 1 015 mm, mikä mahdollistaa penkit kaadettuna todella leveiden tavaroiden kuljetuksen.

1,57-metrisenä uusi ë-C3 on korkeampi kuin edeltäjänsä ja hyötyy myös SUV:n kaltaisesta maavarasta, jotta autoon meneminen ja sieltä ulos helpottuisivat. Maavara tuo lisämukavuutta myös hidastetöyssyjen, kanttareiden ja tiessä olevien reikien yli. Maavara on vaikuttavat 163 mm täyssähköiselle ë-C3:lle verrattuna edellismallin 135 mm maavaraan.

2 ­HELPPOA SÄHKÖISTÄ ELÄMÄÄ

• 83 kW/113 hv sähkömoottori tuottaa sopivasti tehoa arkiajoihin, kun taas 44 kWh akusto tarjoaa jopa 320 km WLTP-toimintamatkaa.

Energiatehokas sähköautoille suunniteltu perusrakenne käyttää 44 kWh LFP (litiumrautafosfaatti) -akustoa, jonka avulla saavutetaan jopa 320 km WLTP-toimintamatka. 100 kW DC -pikalataus onnistuu 20:stä 80:een prosenttiin vain 26 minuutissa.

Vakiona autossa on 7 kW:n tehoinen 1-vaiheinen sisäinen ajoneuvolaturi, lisävarusteena saatavilla on 11 kW:n 3-vaihelaturi.

Auton 83 kW (113 hv) tuottavan sähkömoottorin turvin kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu 11 sekunnissa, ja huippunopeus on 135 km/h. Uuden ë-C3:n suorituskyky on enemmän kuin riittävä tavanomaisiin liikennetilanteisiin, etenkin kaupunkimaisissa olosuhteissa.

Käyttämällä MyCitroën-puhelinsovellusta ë-C3-kuljettajat voivat säätää latausaikataulua sekä esilämmitystä tai -viilennystä ja tarkistaa akun varaustilan sekä auton sijainnin.

3 – TÄYSIN VARUSTELTU

• Täysin uusi täyssähköinen Citroën ë-C3 yllättää ja ilahduttaa kattavalla varustelullaan ja järkevillä tilaratkaisuillaan. Tämän lisäksi autossa on keskitytty täysillä mukavuuteen.
  • C-Zen Lounge: Citroënin uusi HUD-näyttö ja kompakti ohjauspyörä. Tämä on fiksu tapa lähestyä kojelaudan uudistamista korvaamalla perinteinen mittaristo ja tarjoamalla helppo näkymä kaikkiin tärkeimpiin ajon aikaisiin tietoihin ilman, että katsetta täytyy siirtää pois tiestä.
  • Sisäänrakennettu älypuhelinteline, joka mahdollistaa kuljettajan käynnistää tietoviihdetoimintoja varten suunniteltu uusi älypuhelinsovellus, joka käyttää NFC-teknologiaa langattomaan tiedonsiirtoon.
  • Laaja kattaus Citroënin ajoavustimia, jotka tulevat jokaisen ë-C3-version mukana. Ne tuovat mukanaan mukavuutta, mielenrauhaa ja tukea.

Jotta kaikilla matkustajilla olisi luokkansa paras matkustusmukavuus ja viihtyisä tunnelma, uuden ë-C3:n suunnittelussa on tehty selkeitä priorisointeja niin muotoilussa kuin teknisissä ratkaisuissa. Kuitenkin tämä on vasta alkua, sillä yhtä tärkeää oli antaa tälle Euroopassa suunnitellulle ja valmistetulle B-segmentin viistoperälle yllättävän kattava valikoima varusteita ja järkeviä ratkaisuja kaikkien asiakkaiden tarpeisiin.

C-ZEN LOUNGE -MATKUSTAMO

Citroënin päämääränä oli asettaa uudet standardit auton matkustamon suunnittelussa. Täysin uusi ë-C3 pitää sisällään uuden C-Zen Lounge -matkustamokonseptin, joka on innovatiivinen, tilava ja hyvin varusteltu. Kuten Citroënilta voi luonnollisesti odottaa, uusi konsepti keksii perinteisen kojelaudan uudelleen ja tarjoaa todella paljon matkustusmukavuutta.

Uuden C-Zen Loungen myötä kuljettajalla ja etumatkustajalla on selkeä ja puhdaslinjainen näkymä eteen, mikä muistuttaa hieman kuin katsoisi leveän kaaren lävitse. Kookkaan tuulilasin ja vaakasuuntaisen, koko auton levyisen kojelaudan reunoilla sijaitsevat Citroënille tyypilliset pystysuuntaiset ilmansuuttimet. Kojelauta on jaettu kahteen erottuvaan tasoon, jossa yläpuolella ovat tekniset elementit ja alapuolella kotoisa kankaalla päällystetty ”sohvamainen” alue.

Poikkeavaa uuden kojelaudan suunnittelussa on perinteisen mittariston poissaolo. Uudessa ë-C3:ssa käytetään ensi kertaa Citroën HUD -näyttöä, joka heijastaa auton tiedot kiiltomustalle alueelle. Heijastusalue sijaitsee kojelaudan yläpaneelin ja tuulilasin alaosan välissä. Tämä erittäin järkevä ratkaisu takaa sen, ettei tietoja kerrota  turhaan mittaristossa ja toistamiseen HUD-näytössä. Kuljettajalla on kaikki tärkeä tieto heti nähtävillä ilman, että katsetta täytyy siirtää pois tiestä.

Uusi kompakti monitoimiohjauspyörä on aiempaa pienempi ja helpompi käsitellä. Ohjauspyörää voidaan säätää korkeus- ja syvyyssuunnassa, mikä tarkoittaa, että se ei peitä uutta HUD-näyttöä ajon aikana.

Kojelaudan keskellä ”kelluu” 10,25-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka on kallistettu aavistuksen kohti kuljettajaa. Hinnat alkaen -mallissa eli You-varustetasossa asiakkaille tarjotaan My Citroën Play with Smartphone -ratkaisua, jossa on oma älypuhelinsovelluksensa. Tällä tavoin asiakkailla on pääsy musiikkiin, radioon, puheluihin ja navigointiin heidän oman älypuhelimensa välityksellä.

“Olemme erittäin ylpeitä uuden ë-C3:n tilavasta matkustamosta ja erityisesti kojelaudan uudesta kaksiosaisesta toteutuksesta. Siinä yhdistyvät voimakkaasti kaksi vastakkaista elementtiä: selkeälinjaisempi ja teknisempi yläosa sekä lämpimämpi ”sohvamainen ja kotoisa” alaosa. On harvinaista nähdä tässä segmentissä kojelaudan yläosan olevan niin selkeälinjainen ja puhdas, mutta olemme saavuttaneet lopputuloksen uuden C-Zen Loungen ja Citroën HUD -näytön avulla. Kelluva tietoviihdenäyttö kojelaudan keskellä tai älypuhelinasema tarkoittavat myös, ettei meidän tarvinnut toteuttaa niitä epäelegantisti”, totesi Boris Reinmöller, Citroën ë-C3 -projektin muotoilupäällikkö.

SAUMATON LIITETTÄVYYS

Vaikka uusi ë-C3 on verrattain kompakti auto, on Citroën panostanut runsaasti tarjottaviin tietoviihderatkaisuihin. Ne on kaikki suunniteltu miettien helppokäyttöisyyttä sekä nopeaa pääsyä älykkäisiin ja hyödyllisiin toimintoihin.

Intuitiiviset ohjauspyörän painikkeet ja “Home”-näppäin kaikissa versioissa takaavat stressittömän ratkaisun kuljettajalle. Saatavilla on kaksi erilaista tietoviihdejärjestelmää:

• MY CITROËN PLAY WITH SMARTPHONE STATION tulee vakiona You-varustetasossa. Se pitää sisällään älypuhelintelineen, joka mahdollistaa kuljettajien kiinnittää älylaitteensa autoon ja käynnistää My Citroën Play -sovelluksen automaattisesti käyttämällä langatonta NFC (Near Field Communication) -teknologiaa. Tämän sovelluksen avulla käyttäjät voivat käyttää älylaitetta puheluihin, radioon, navigointiin ja musiikkipalveluiden kuunteluun. Uuden ë-C3 ohjauspyörän painikkeet takaavat sen, että kuljettajan kädet pysyvät ohjauspyörällä: ”Home”-painike helpottaa pääsyä takaisin älypuhelinsovelluksen päävalikkoon.
  • MY CITROËN DRIVE 10-tuumaisella kosketusnäytöllä on vakiona Max-varustetasossa. Ergonomisesti sijoitettu 10,25-tuumainen kosketukseen pohjautuva tietoviihdejärjestelmä käyttää älypuhelimen kaltaisia widget-sovelluksia tarjotakseen pääsyn esimerkiksi navigointiin, puhelimeen, radioon erilaisiin sovelluksiin ja mediatoimintoihin. Langaton WiFi-toiminto mahdollistaa puhelimen peilauksen ja sopivuuden Apple CarPlay- ja Android Auto -palveluihin.

Asiakkaat voivat rekisteröityä yhteen tai kahteen eri tasoiseen liitettävyyspalvelutilaukseen, jotta he saavat kaiken irti MyCitroën-tilistä käyttäen MyCitroën-puhelinsovellusta.

“Connect One” on ilmainen ja tarjoaa välittömän pääsyn e-Call- ja Citroën Assistance- ja telematiikkapalveluihin sekä pääsyn omistajan digitaaliseen käsikirjaan.

Yhden vuoden mittaisen kokeilujakson jälkeen ”Connect Plus” -palvelusta peritään kohtuuhintainen kuukausittainen maksu, joka lisää reaaliaikaiset liikennetiedot.

AJOAVUSTINJÄRJESTELMÄT, JOTKA HUOLEHTIVAT SINUSTA

Täysin uusi ë-C3 tarjoaa kattavan listan viimeisimpiä ajoavustinjärjestelmiä ja teknologioita, jotka ovat suunniteltu huolehtimaan jokaisesta matkustajasta ja kuljettajasta:

• Aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii 5–135 km/h nopeusalueella niin valoisassa kuin pimeällä suojatakseen autossa olevia matkustajia sekä ulkona olevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
  • Aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin auttaa kuljettajaa pitämään autonsa kaistallaan kevyillä ohjauspyörän nykäyksillä. Alhaisemmissa nopeuksissa järjestelmä käyttää äänimerkkiä. Järjestelmä on toiminnassa nopeuksilla 60–180 km/h ja on poistettu käytöstä, kun suuntamerkki on käytössä.
  • Kuljettajan vireystilan valvonta tarkkailee auton sijaintia kaistalla ja ilmoittaa, jos auto ei käyttäydy kaistallaan normaalisti, vaan ajolinja heittelee poikkeuksellisesti.
  • Nopeusrajoituksen valvonta lukee nopeusrajoituskylttejä ja näyttää ne Citroënin HUD-näytössä.
  • Sähköinen pysäköintijarru (EPB) kytkeytyy päälle automaattisesti moottorin sammuttua ja vapautuu automaattisesti, kun kaasupoljinta painetaan.
  • Älykkäät ajovalot käyttävät tuulilasiin asennettua kameraa vaihtaakseen automaattisesti lyhyiden ja pitkien välillä.
  • Takaparkkitutkat varoittavat äänimerkillä auton takana olevista esteistä peruutettaessa. Peruutuskamera aktivoituu kytkettäessä peruutusvaihde (vain malleissa, joissa on keskinäyttö).

4 – PARASTA VASTINETTA RAHALLE

Uusi ë-C3 tarjoaa 320 km sähköistä toimintamatkaa erittäin kohtuulliseen ja reiluun hintaan useilla Euroopan markkinoilla. Uuden mallin hinta alkaa 23 300 eurosta* ennen hankintatukia. (Suomen hinnat selviävät myöhemmin)

• Asiakkaille valinta halutaan tehdä helpoksi kahden kattavan varustetason väliltä: You ja Max.
  • 200 kilometrin toimintamatkalla varustettu Citroën ë-C3 saapuu 2025 ja alkaen 19 990 euroa*.

*Hinnat vahvistettuna seuraavissa Euroopan maissa: Ranska, Saksa, Belgia, Alankomaat, Itävalta, Portugali, Puola, Italia ja Espanja.

UUSI PERUSRAKENNE TUO KUSTANNUSSÄÄSTÖÄ

Ensimmäistä kertaa Euroopassa Citroën on kehittänyt uuden ë-C3-mallin rakenteelle, joka on alusta asti suunniteltu täyssähköistä voimalinjaa varten. Autossa käytetään versiota erittäin monipuolisesta Stellantis Smart Car -perusrakenteesta, joka mahdollistaa Citroënin tehdä täysin uudesta ë-C3:sta saavutettavan kaikille asiakkaille vain 23 300 euron aloitushintaan (vain tietyillä markkinoilla).

“Globaali Smart Car -perusrakenne on erittäin kustannustehokas ja hyödynnämme jo sen ominaisuuksia Euroopan ulkopuolella Intian ja Etelä-Amerikan markkinoille tarkoitetuissa malleissa. Kyseessä on ideaali aloituspiste täysin uudelle eurooppalaiselle ë-C3-mallistolle, ja vaikka rakenne on suunniteltu täyssähköisyys mielessä, se on riittävän muuntautumiskykyinen tarjotakseen myös polttomoottorisia voimanlähteitä. Lisäksi rakenteelle on mahdollista tehdä myös isompia ja pienempiä ajoneuvoja, kuten esimerkiksi SUV-malleja”, toteaa Laurence Hansen, Citroënin ja tuote- ja strategiajohtaja.

HELPOKSI TEHTY VALINTA

Asiakaskokemuksen helpottaminen oli yksi tärkeimmistä prioriteeteista ë-C3:n suunnittelussa.

“Uuden auton ostaminen voi osoittautua hankalaksi, kun asiakkaan tulee omaksua usein todella valtava määrä erilaisia versioita ja varusteita, joista valita ja maksaa. Citroënilla haluamme tehdä tästä prosessista helpomman tarjoamalla vain kaksi varustetasoa sekä selkeän ja läpinäkyvän hinnoittelun”, toteaa Nicolas Monnot, Citroënin globaali hinnoittelujohtaja.

Täysin uusi ë-C3 onkin tarjolla Euroopassa kahdella erittäin suoraviivaisella ja kattavalla varustetasolla, jotka ovat You ja Max.

Perustason You-varustelussa tulee vakiona erittäin kattava lista varusteita, kuten LED-ajovalot, Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousitus, aktiivinen hätäjarrutusavustin, uusi Citroën HUD -näyttö, ”My Citroën Play with Smartphone Station” -tietoviihderatkaisu, sähköiset peilit, automaattiset valot, takatutkat, takaspoileri, vakionopeudensäädin, manuaalinen ilmastointi ja 6 turvatyynyä.

Malliston huipulla sijaitseva Max-varustetaso lisää edellisten päälle 17-tuumaiset alumiinivanteet, Citroënin kaksiosaisen värityksen kontrastikatolla, koristeelliset kattokaiteet, etu- ja takapanssarit, 10,25-tuumaisen kosketusnäytön älypuhelinpeilauksella, Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet, automaattiset tuulilasinpyyhkijät, taittuvat ja lämmitetyt sivupeilit, keinonahkaisen ohjauspyörän, 60/40-taittuvan toisen rivin istuimet, LED-takavalot, tummennetut takaikkunat, automaatti-ilmastoinnin, 3D-navigoinnin, langattoman latauksen, peruutuskameran, itsestään tummenevan peruutuspeilin ja sähkösäätöiset takasivuikkunat.

Täysin uusi ë-C3 on tarjolla 5:llä erottuvalla ja korkealaatuisella värivaihtoehdolla: Polar White -valkoinen, Montecarlo Blue -sininen, Elixir Red -punainen, Mercury Grey -harmaa ja Perla Nera Black -musta. Citroënille tyypillinen kaksivärinen kontrastikatto on tarjolla Max-varustetasossa joko mustana tai valkoisena.

BRÄNDIN VAHVISTAMISTA EUROOPASSA

Täysin uusi ë-C3 on ensimmäinen täyssähköinen B-segmentin auto eurooppalaiselta valmistajalta tällaisella hintatasolla Euroopan markkinoille. Auto on suunniteltu Citroënin studiolla Stellantis Automotive Design Network -laitoksella Velizy-Villacoublay’ssa lähellä Pariisia. Uusi ë-C3 valmistetaan Stellantiksen Trnavan tehtailla Slovakiassa, ja se saapuu eurooppalaisiin myymälöihin vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Vaikka Citroën odottaakin uuden ë-C3:n disruptoivan merkittävästi Euroopassa suunniteltujen ja rakennettujen B-segmentin viistoperien markkinaa, luvassa on hyviä uutisia tätä vieläkin edullisempaa sähköautoa etsiville autonostajille. 320 km toimintamatkalla varustetun version rinnalle tuodaan vuonna 2025 200 km toimintamatkalla varustettu versio, mikä tekee täysin uudesta ë-C3:sta vieläkin edullisemman 19 990 euron aloitushinnalla.

Uusi ë-C3 on uuden malliperheen ensimmäinen malli ja merkittävässä asemassa Citroënin Euroopan malliston ja brändiarvojen kasvattamisessa ja vahvistaa edelleen merkin kilpailullista asemaa markkinoiden ytimessä.

“Missiomme on rakentaa ja kasvattaa Citroënin markkinaosuus Euroopassa vähintään 5 prosenttiin. Lisäämällä mallistoomme vuonna 2024 kohtuuhintaisen, täysin uuden ja täyssähköisen ë-C3:n mahdollistamme tuon tavoitteen saavuttamisen tiekartallamme. Uusi ë-C3 on myös tärkeässä asemassa vahvistamassa Citroënin helposti lähestyttävää sähköistymisohjelmaa ja täydentää mallistoa ë-C4 ja ë-C4 X -mallien ja ainutlaatuisen Citroën Amin rinnalla”, lisää Citroënin toimitusjohtaja Thierry Koskas.

5 – ROHKEA MUOTOILU JA UUSI BRÄNDI-ILME

• Citroënin uusi ja erottuva brändilogo debytoi ensi kertaa tuotantomallissa nimenomaan ë-C3 -sähköautossa.
  • Aiempaa korkeampi ja rohkeampi, uusi Citroën ë-C3 esittelee ylpeästi Citroënin uuden muotokielen, joka nähtiin ensi kerran vuoden 2022 Citroën Oli -konseptiautossa. Muotokielessä yhdistyvät vahvasti pystysuuntaisen ja vaakasuuntaisen kontrasti sekä teknisesti veistetyt pinnat.

Neljännen sukupolven Citroën ë-C3 -perhe on luotu kokonaan uudelleen raikkaalla ja itsevarmalla ilmeellä, ja se kantaa ylpeästi Citroënin uutta brändilogoa.

Vuonna 2022 Citroën Oli -konseptissa esitelty muotokieli korostaa ylpeästi pysty- ja vaakasuuntaisten linjojen kontrastia rohkealla ja teknisellä tavalla. Auton edessä korkea ja pystysuuntainen keulailme integroi uuden ovaalinmuotoisen hammasrataslogon, joka sijaitsee keulan keskellä. Sitä vahvistavat vaakasuuntaiset kiiltomustat maskiosat, jotka esittelevät silmiinpistävän ja teknisen tulkinnan hammasrattaista – tämä muotoiluelementti on parametrisen arkkitehtuurin inspiroima.

Tärkeä elementti on etu- ja takavalojen erottuva muotoilu, joka nähtiin ensi kertaa Citroën Oli -konseptiautossa. Siinä yhdistyvät ainutlaatuinen kolmiosainen valotunnus yhdellä pystysuuntaisella ja kahdella vaakasuuntaisella viivalla, jotka näyttävät melkein kuin teriltä.

Lyhyen, korkean ja vaakasuuntaisen konepellin pinnat on veistetty teknisesti. Se luo kontrastin auton keulan pystysuuntaiselle profiilille. ë-C3:n tuulilasi on melko pysty, ja se antaa autolle enemmän tilavuuden ja turvan tuntua.

Isot 16-tuumaiset teräsvanteet tai 17-tuumaiset alumiinivanteet sijaitsevat auton kulmissa, ja tämä tuo ilmeeseen vakautta sekä tukevuutta. Auton ympärysmitta on silti kompakti: pituus 4,01 metriä ja 1,76 metriä leveä.

“Uskomme, että täysin uusi Citroën ë-C3 on disruptoi B-segmentin viistoperämarkkinaa – olemme kuunnelleet asiakkaiden toiveita ja mitä he arvostavat SUV-luokan autoissa. Olemmekin tuoneet sieltä parhaat elementit ja hyödyt ë-C3:n korkeaan ja käytännölliseen muotoiluun. Vaikka auto pitääkin edeltäjänsä ulkomitat, olemme tehneet uutuudesta 100 mm aiempaa korkeamman – tämä lisää voiman tunnetta tien päällä. Lisäksi autossa on normaaleja B-segmentin autoja korkeampi maavara ja istuma-asento, jotka helpottavat näkyvyyttä ulos ja ajettavuutta huonoilla teillä”, sanoo Pierre Leclercq, Citroënin muotoilujohtaja.

Lehdistömateriaalit : Press_kit_Reveal_C3

Lehdistöyhteys: