UUSI C5 AIRCROSS HYBRID 136: Helposti lähestyttävä sähköistetty mallivaihtoehto, jota ei tarvitse ladata

• Citroën ottaa askeleen kohti helposti lähestyttävää sähköistettyä liikkumista esittelemällä uuden Hybrid 48 V -tekniikan C5 Aircrossiin.
  • Täysin uusi ja innovatiivinen hybriditekniikka yhdistää uuden sukupolven 136 hv (100 kW) PureTech-bensiinimoottorin ja uuden sähköistetyn kaksoiskytkinvaihteiston (ë-DCS6). Järjestelmässä on 21 kW tehoa tuottava sähkömoottori ja 48 V akku, joka latautuu automaattisesti erilaisissa ajotilanteissa.
  • Ajonautinto yhdistettynä alhaisiin päästöihin sekä polttoaineenkulutukseen: uusi voimalinjavaihtoehto tekee ajamisesta ja matkustamisesta aiempaa mukavampaa.
  • Ennen kaikkea mielenrauhaa: ei tarvetta ladata, sähköistetty ajokokemus on saumaton ja jouhea. Ajotiloja ja energian talteenottoa hallitaan automaattisesti: jopa 50 % kaupunkimatkoista voidaan ajaa päästöttömästi sähköajotilassa.
  • Uuden C5 Aircross Hybrid 136:n hinnat julkaistaan syksyllä 2023

30.5.2023

Citroën esittelee täysin uuden voimalinjan C5 Aircrossiin: Hybrid 136. Se perustuu kompaktiin ja kevyeen Hybrid 48 V -tekniikkaan. Voimalinja koostuu 48 V akusta, jota ladataan ajon aikana, sekä 136-hevosvoimaisesta PureTech-bensiinimoottorista, joka on muokattu nimenomaan tätä hybridijärjestelmää varten. Polttomoottoriin on yhdistetty uusi ë-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto, jonka yhteydessä sijaitsee myös 21 kW tehoa tuottava sähkömoottori.

Uusi hybridivoimalinja sopii erinomaisesti monipuolisen C5 Aircrossin pariksi. Auton CO2-päästöt ovat vain 129 g/km WLTP-syklillä – tämä tarkoittaa 15 % alhaisempia päästöjä verrattuna vastaavaan ei sähköistettyyn polttomoottorimalliin. Uusi voimalinja tuo mukanaan myös sähköisen ajamisen hyödyt, kuten kasvaneen ajonautinnon sekä mahdollisuuden ajaa alhaisten päästöjen alueilla. Hybrid 136 -voimalinja on erityisen houkutteleva C5 Aircrossissa. Kyseessä on SUV, joka erottuu muista segmenttinsä autoista muotoilullaan, modulaarisuudellaan ja erityisesti mukavuudellaan.

Hybrid 136 täyttää C5 Aircrossin sähköistetyn malliston, joka pitää sisällään myös Hybrid 225 -lataushybridin. Hybridit kattavat jo 40 % C5 Aircrossiin myynnistä Euroopassa ja Suomessa lukema on jo yli 70 % (2022). Yleisellä tasolla uusi Hybrid 136 laajentaa ja kiihdyttää Citroënin sähköistymisstrategiaa.

Uusi 48 V -hybriditekniikka pähkinänkuoressa

Uusi 48 V -hybriditekniikka mahdollistaa optimoidun päästöttömän ajon, mikä lisää mukavuutta, pienentää kulutusta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

• Uuden sukupolven 1,2-litrainen Pure Tech -bensiinimoottori, joka on kehitetty erityisesti hybridivoimalinjaa varten (40 % osista on täysin uusia). Moottorissa on kolme sylinteriä, ja sen iskutilavuus on 1 199 cm3, yhteensä tehoa siinä on 136 hv (100 kW) / 5 500 r/min ja vääntöä 230 Nm / 1 750 r/min. Muuttuvageometrinen turboahdin ja jakoketju parantavat suorituskykyä sekä kestävyyttä. Moottori toimii Millerin kierrolla, mikä parantaa sen energiatehokkuutta. Lisäksi se täyttää Euro 6.4 -standardin.
  • Kestomagneettinen tahtimoottori (sähkö) tuottaa 21 kW (28 hv) huipputehon ja 55 Nm väännön. Se mahdollistaa C5 Aircrossin likkumisen pelkällä sähköllä matalan vääntömomentin ajotilanteissa, alhaisilla ajonopeuksilla, ryömintävauhdeissa tai hidastettaessa ja auttaa käynnistyksen yhteydessä polttomoottoria. Vauhtia hidastettaessa sähkömoottori toimii generaattorina ja lataa akkua: tämä vähentää myös jarrujen kulumista.
  • 48 V hihnakäynnistin. Mahdollistaa moottorin käynnistämisen nopeasti.
  • Uusi sähköistetty kaksoiskytkinvaihteisto ë-DCS6, 6-vaihdetta ja ei katkoksia vääntöön vaihteenvaihdon aikana. Vaihteisto on suunniteltu erityisesti hybridijärjestelmille. Vaihteenvaihdot ovat erittäin nopeita ja ajo mukavaa. Sähkömoottori, invertteri ja ECU ovat kaikki integroituja, tilaoptimoituja ja sijaitsevat moottoritilassa.
  • 48 V litiumioniakku, jossa on kapasiteettia 432 Wh ja on asennettu vasemman etuistuimen alle. Akulla ei näin ollen ole vaikutusta tavara- tai matkustamotilaan.
  • Lisäksi järjestelmään kuuluu jännitteenmuuntaja, joka muuntaa 48-volttisen sähkömoottorin tuottaman sähkön 12-volttiseksi. 12 voltin järjestelmä pyörittää auton tavanomaisia sähkölaitteita. Tällä tavoin kaksi sähköjärjestelmää voivat olla rinnakkain.

C5 Aircross Hybrid 136 Ë-DCS6: Helppo pääsy sähköiseen liikkumiseen

Uuden hybridivoimalinjan avulla Citroën tuo asiakkailleen vaihtoehtoisen sähköisen version, joka tuo mukanaan sähköisen ajamisen etuja sekä pienentää polttoaineen kulutusta ja samalla päästöjä.

C5 Aircross Hybrid 136 -mallia voidaan ajaa sähköajotilassa kaupungissa, kevyellä kaasulla maantiellä tai ryömintävauhdeissa esimerkiksi parkkipaikalla tai kotipihalla. Kaupungissa hybridiversio voi ajaa jopa 50 % matkasta pelkällä sähköllä värinättömästi ja ilman päästöjä.

48 V -hybriditekniikka optimoi suorituskykyä ja polttoaineen kulutusta. Sen avulla on mahdollista saavuttaa 1 l/100 km säästö (-15 %) verrattuna vain bensiinillä toimivaan PureTech 130 EAT8 -voimalinjaan. On hyvä huomioida, että moottori on erittäin energiatehokas kaupunkimaisissa ajo-olosuhteissa, joissa polttoaineensäästöä voi syntyä peräti 30 %.

Hybridillä on positiivinen vaikutus myös CO2-päästöihin, sillä niitä voidaan vähentää jopa 15 %:lla (20 g) verrattuna PureTech 130 S&S EAT8 -bensiinimoottoriin. 129 g/km -hiilidioksidipäästötaso alentaa Suomessa C5 Aircrossin autoveroa karkeasti 2 000 eurolla.

Uuden C5 Aircrossin hybridivoimalinja toimii mukavasti kaikissa ajotilanteissa yhdistäen polttomoottorin ja sähkömoottorin: ne toimivat yhdessä tai erikseen täysin automaattisesti ilman kuljettajan väliintulon tarvetta. Voimakkaissa kiihdytyksissä sähkömoottori antaa 9 kW (12 hv) lisätehoa. Sähkömoottorin lisäteho takaa sen, että auto pysyy mukana kaikissa liikennetilanteissa.

Akku ladataan automaattisesti auton hidastuessa, eikä tarvetta ole ladata autoa erikseen. Kohderyhmänä ovat asiakkaat, jotka haluavat sähköisen ajon hyödyt ilman lataustarvetta.

C5 Aircross: Edelleen luokkansa mukavin

C5 Aircross Hybrid 136 -mallissa on tallella edelleen kaikki ne ominaisuudet, jotka ovat tehneet siitä luokkansa mukavimman auton: Citroën Advanced Comfort -jousitus ja istuimet, runsaat ja muunneltavat tilat. Varustetasot pysyvät myös ennallaan.

Hybridiversion helpon käytettävyyden takaamiseksi digimittaristo on päivitetty erityisillä lisätiedoilla. Kuljettajilla on kaikki hybridijärjestelmän tärkeimmät tiedot näkyvissä suoraan mittaristossa:

• Sininen nopeusmittari osoittamassa sähköisen ajamisen
  • Hybridijärjestelmän energiavirtaukset
  • Akun varaustila
  • Ajotila tehomittarissa (Charge, Eco, Power)
  • Sähköajotilassa kuljettu matka: keskimäärin ja koko auton historian ajalta.

Kuvia ja lisätietoja:

Press_kit_C5AircrossHybrid