Hervannan kaupallinen tarjonta paranee – Liikekeskus uudistuu monipuoliseksi kauppakeskukseksi

Report this content

Hervannan liikekeskus vahvistaa asemaansa Hervannan keskeisimpänä kauppapaikkana. Mittava rakennushanke käsittää uuden laajennusosan rakentamisen ja nykyisen liikekeskuksen uudistamisen. Tavoitteena on, että laajennusosa aukeaa yleisölle loppukeväällä 2007. Kokonaisuudessaan uusi kauppakeskus on valmis joulumarkkinoille 2007.

Uusi kauppakeskus on viihtyisä ostosympäristö Tampereen suurimman kaupunginosan Hervannan ja sen lähialueiden asukkaille ja opiskelijoille sekä siellä työskenteleville. Keskus tarjoaa kuluttajille sekä päivittäis- että erikoistavarakaupan palvelut: suunnitelmien mukaan uudisosaan sijoittuu kaksi suurta päivittäistavaramyymälää, Alko sekä monipuolinen valikoima erikoisliikkeitä, kahvila- ja ravintolapalveluita sekä muita kaupallisia palveluita. Monipuolisen tarjonnan lisäksi uuden kauppakeskuksen vahvuuksia ovat asioinnin helppous, keskeinen sijainti ja hyvä saavutettavuus sekä omalla autolla että julkisella liikenteellä. Keskuksen pinta-ala yli kaksinkertaistuu. Nykyisen liikekeskuksen 7 200 m2 myymälä- ja toimistotilat saavat rinnalleen noin 8 000 m2 uutta tilaa. Uudisosan rakennustyöt käynnistyivät elokuussa maanrakennustöillä, ja varsinainen rakennusurakka käynnistyy vuodenvaihteessa 2005–2006. Samalla nykyisen liikekeskuksen asiakasviihtyvyyttä parannetaan. Hankkeen arvioitu kokonaisinvestointi on noin 20 miljoonaa euroa. Citycon tavoittelee yli kolmea miljoonaa asiakaskäyntiä ja noin 50 miljoonan euron myyntiä vuonna 2008. ”Kysyntää on varmasti: hervantalaiset käyttäisivät mielellään oman alueensa palveluita, mutta nyt tarjonta on riittämätöntä (Taloustutkimus 2005, Asukas- ja kävijätutkimus Hervannan liikekeskuksen vaikutusalueella). Kauppakeskuksemme vastaa juuri tähän kysyntään”, sanoo Cityconin kauppakeskusjohtaja Jari Alanen. Uudisosan valmistuessa myös kauppakeskuksen pysäköintimahdollisuudet paranevat. Uudisosan kellaritasolle rakennetaan noin 300 autopaikan pysäköintihalli. Kaiken kaikkiaan kauppakeskus tarjoaa 450 pysäköintipaikkaa. ”Liikekeskuksen uudistaminen ja laajentaminen yhdessä Hervannan valtaväylän järjestelyiden kanssa tekee Hervannasta todellisen Tampereen tytärkaupungin. Hanke on osa koko kaupunginosan kehittämistä”, toteaa Tampereen kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Esa Kotilahti. Kohteen rakennuttaja ja omistaja on Citycon Oyj. Yhtiö on kauppakeskusliiketoiminnan markkinajohtaja Suomessa. Cityconin omistamat kauppakeskukset ovat aktiivisesti johdettuja kuluttajille suunniteltuja palvelukokonaisuuksia, vilkkaita kauppapaikkoja, jotka muodostuvat keskuksen miljööstä sekä vähittäiskaupan ja palveluyritysten tarjonnasta. Cityconin kokonaan tai osittain omistamien kauppakeskusten osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä Suomessa on noin 25,2 prosenttia. Lisätietoja: Kauppakeskusjohtaja Jari Alanen Citycon Oyj Puhelin (03) 274 0420 tai GSM 050 62 026 jari.alanen@citycon.fi Hankekehityspäällikkö Kai Niinimäki Citycon Oyj Puhelin (03) 2740 444 tai GSM 040 7298 144 kai.niinimaki@citycon.fi Taustatietoja: Citycon Oyj Citycon on vähittäiskaupan liiketiloihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö. Yhtiön toiminta painottuu pääkaupunkiseudulle ja muihin Suomen suurimpiin kaupunkeihin. Cityconin liikevaihto vuonna 2004 oli noin 88,6 milj. euroa ja tulos ennen veroja 24,2 milj. euroa. Yhtiön kiinteistöomaisuuden markkina-arvo on noin 736,4 milj. euroa ja kiinteistöjen vuokrausaste 95,7 %. Henkilöstön lukumäärä on 45. Cityconin osake on noteerattu Helsingin pörssin päälistalla vuodesta 1988. www.citycon.fi Citycon omistaa eri puolella Suomea yhteensä 16 keskusta, joiden vuokrattava pinta-ala on noin 216 300 m2. Kauppakeskusten kirjanpitoarvo on yhteensä noin 432,3 miljoonaa euroa, joka on yli puolet yhtiön koko kiinteistöomaisuuden arvosta.