Citycon H1/2024: Vahva operatiivinen tulos yhdistettynä toimenpiteisiin taseen vahvistamiseksi

CITYCON OYJ   Puolivuosikatsaus 17.7.2024 klo 19:15

Vahva operatiivinen tulos vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla

• Kokonaisnettovuokratuotot kasvoivat 9,3 % edellisvuoteen verrattuna.
    • Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla kokonaisnettovuokratuotot kasvoivat 9,9 %.
  • Vertailukelpoiset nettovuokratuotot kasvoivat 5,9 %.
  • Heikentyneet NOK- ja SEK-valuuttakurssit vaikuttivat tulokseemme: valuuttakurssien vaikutus kokonaisnettovuokratuottoihin oli -0,6 miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla keskivuokra nousi 4,8 % 25,0 euroon per neliömetri (vs. Q2/2023).
  • Liiketilojen vuokrausaste 95,2 % (vs. 94,5 %: Q2/2023) sisältäen Kistan.
  • Vertailukelpoiset kävijämäärät nousivat 0,8 %.
  • Vertailukelpoiset myynnit kasvoivat 2,6 %.
  • Kiinteistöjen, sisältäen Kistan, käyvän arvon muutos oli 69,3 miljoonaa euroa
    • Vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen käyvän arvon muutos oli 23,1 miljoonaa euroa.

Taseen vahvistaminen prioriteettina

Q1/2024

• Vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä Citycon jatkoi taseensa vahvistamista 48,2 miljoonan euron osakeannilla, joka ylimerkittiin nelinkertaisesti.
  • Citycon laski liikkeelle 300 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjalainan, joka ylimerkittiin noin seitsenkertaisesti.
  • Citycon toteutti noin 213 miljoonan euron ostotarjouksen sen vuonna 2024 erääntyvästä joukkovelkakirjalainasta.

Q2/2024

• Citycon toteutti onnistuneesti 266 miljoonan euron vaihtotarjouksen vuoden 2024 hybridilainastaan uutta hybridiä ja käteismaksua vastaan
  • Citycon toteutti lunastusmenettelyn, jolla se lunasti loppuosan (97 miljoonaa euroa) sen vuonna 2024 erääntyvästä joukkovelkakirjalainasta.
  • Citycon allekirjoitti ja toteutti transaktion, jossa se myi Kongssenteret keskuksen Norjan Kongsvingerissä. Kauppahinta on lähellä keskuksen IFRS:n mukaista käypää arvoa.
  • Citycon vahvisti velkojensa maturiteettiprofiilia pidentämällä 400 miljoonan euron luottolimiittisopimuksensa ja 250 miljoonan euron määräaikaislainansa voimassaoloaikaa yhdellä vuodella vuoteen 2027 sekä 2 060 miljoonan Ruotsin kruunun määräaikaislainansa voimassaoloaikaa vuoteen 2029.

AVAINLUVUT

Q2/2024 Q2/2023 % Vertailu-
Q2/2023
Vertailu-
muutos % 1)
Nettovuokratuotto Me 54.7 48.9 11.9 % 49.0 11.6 %
Vertailukelpoisten nettovuokratuottojen kehitys % 5.6 % 4.5 % - - -
Operatiivinen liikevoitto (Direct operating profit) 2) Me 49.0 42.2 16.1 % 42.3 15.9 %
IFRS tulos/osake 3) EUR 0.11 0.18 -37.3 % 0.18 -37.0 %
Sijoituskiinteistöjen käypä arvo Me 3 867.5 3 979.0 -2.8 % - -
Luototusaste (LTV) 2) % 47.6 43.0 10.7 % - -
EPRA:n mukaiset tunnusluvut 2)
Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) Me 29.6 26.6 11.4 % 26.6 11.4 %
Oikaistu operatiivinen tulos (Adjusted EPRA Earnings) 4) Me 24.6 19.4 26.4 % 19.4 26.5 %
Operatiivinen tulos/osake (EPRA EPS, basic) EUR 0.161 0.158 1.7 % 0.158 1.8 %
Oikaistu operatiivinen tulos/osake (Adjusted EPRA EPS, basic) 4) EUR 0.134 0.116 15.5 % 0.116 15.5 %
Nettovarallisuus/osake (EPRA NRV per share) 5) EUR 9.21 10.71 -14.0 % - -
Q1-Q2/2024 Q1-Q2/2023 % Vertailu-
Q1-Q2/2023
Vertailu-
muutos % 1)
Q1-Q4/2023
Nettovuokratuotto Me 105.7 96.7 9.3 % 96.2 9.9 % 195.7
Vertailukelpoisten nettovuokratuottojen kehitys % 5.9 % 6.9 % - - - 6.5 %
Operatiivinen liikevoitto (Direct operating profit) 3) Me 88.6 80.4 10.2 % 79.9 10.9 % 164.8
IFRS tulos/osake 3) EUR 0.44 0.50 -11.9 % 0.49 -11.0 % -0.70
Sijoituskiinteistöjen käypä arvo Me 3 867.5 3 979.0 -2.8 % - - 3 858.2
Luototusaste (LTV) 2) % 47.6 43.0 10.7 % - - 46.3
EPRA:n mukaiset tunnusluvut 2)
Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) Me 54.1 51.9 4.4 % 51.4 5.4 % 109.6
Oikaistu operatiivinen tulos (Adjusted EPRA Earnings) 4) Me 46.7 37.3 25.2 % 36.8 26.9 % 80.6
Operatiivinen tulos/osake (EPRA EPS, basic) EUR 0.300 0.309 -2.8 % 0.306 -1.9 % 0.651
Oikaistu operatiivinen tulos/osake (Adjusted EPRA EPS, basic) 4) EUR 0.259 0.222 16.6 % 0.219 18.2 % 0.479
Nettovarallisuus/osake (EPRA NRV per share) 5) EUR 9.21 10.71 -14.0 % - - 9.30

1) Muutos edeltävästä vuodesta (vertailukelpoisin kurssein). Muutosprosentti on laskettu tarkoista luvuista.
2) Citycon esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) ohjeiden mukaisesti. Lisätietoja on esitetty liitetietojen laadinta- ja laskentaperiaatteissa.
3) Tunnusluku sisältää hybridilainan korot, jaksotetut palkkiot sekä voitot/tappiot ja kulut hybridilainan takaisinmaksusta.
4) Vuoden 2024 alusta alkaen Citycon oikaisee pois organisaation uudelleenjärjestelyyn liittyvät ja muut kertaluonteiset kulut (Q1-Q2/2024: 6,8 miljoonaa euroa) oikaistusta operatiivisesta tuloksesta (Adjusted EPRA Earnings). Tästä johtuen, oikaistu operatiivinen tulos (Adjusted EPRA Earnings) ei ole täysin vertailukelpoinen edelliseen vuoteen nähden. Tunnusluku sisältää hybridilainan korot ja jaksotetut palkkiot.
5) Valuuttakurssien kehitys heikensi EPRA NRV per osake -tunnuslukua -0,08 euroa

TOIMITUSJOHTAJA, HENRICA GINSTRÖM:

Cityconin operatiivinen tulos säilyi odotustemme mukaisesti vahvana. Kokonaisnettovuokratuotot vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvoivat 9,9 % ja vertailukelpoiset nettovuokratuotot kasvoivat 5,9 % vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Samanaikaisesti vertailukelpoiset vuokralaisten myynnit kasvoivat 2,6 % vuoden 2023 ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna. On huomionarvoista, että vuokralaisten myynnit ovat säilyneet erittäin vahvana, mikä heijastaa strategiamme vahvuutta keskittyä päivittäistavarakauppoihin ja julkisiin palveluihin ankkuroituihin keskuksiin, jotka sijaitsevat julkisen liikenteen solmukohdissa. Kaikki strategiamme mukaiset päävuokralaissegmenttimme osoittivat myynnin kasvua.

Liiketilojen vuokrausaste nousi 0,7 % verrattuna vuoden 2023 toiseen vuosineljännekseen ja oli 95,2 %. Tämä todistaa keskuksiemme houkuttelevuuden vuokralaisillemme. Ensimmäisen vuosipuoliskon vuokramaksuaste säilyi korkealla tasolla ja oli 98 %, mikä osoittaa, että vuokrien indeksointi on toteutettu onnistuneesti. Vuokralaiset hyötyvät kasvavista myynneistä, ja huolimatta vuokrien noususta vuokranosuus vuokralaisten liikevaihdosta on edelleen maltillisella tasolla, ollen keskimäärin 9,4 %. Vahva operatiivinen tuloksemme on myös vaikuttanut positiivisesti kiinteistöjemme käypiin arvoihin. Tuottovaatimukset nousivat hieman muutamissa suuremmissa kohteissamme, mutta indeksointien myötä kasvaneet kassavirrat enemmän kuin kompensoivat tämän vaikutuksen. Näemme, että kiinteistöjen arvostukset ovat vakaantuneet markkinoilla myös yleisesti.

Vuoden toisella vuosineljänneksellä jatkoimme toimia taseemme vahvistamiseksi. Pidensimme luottolimiittimme ja kahden määräaikaislainan voimassaoloaikaa.  Lisäksi toteutimme toisen vuosineljänneksen aikana vuonna 2024 erääntyvän joukkovelkakirjan ennenaikaisen lunastuksen. Nämä olivat tärkeitä toimia luottoluokitusprofiilin parantamiseksi ja riittävän likviditeettipuskurin varmistamiseksi useiksi vuosiksi eteenpäin. Tärkeimpänä toteutimme onnistuneesti vuoden 2024 hybridilainamme vaihtotarjouksen, jossa vaihdoimme hybridilainamme uuteen hybridilainaan ja käteissuoritukseen. Tämä toimenpide alleviivaa sitoutumistamme säilyttää investointitason luottoluokitus ja vahvistaa Cityconin pääsyn pääomamarkkinoille.

Vuosineljänneksen aikana saimme päätökseen Kongssenteretin myynnin hinnalla, joka oli lähellä keskuksen kirja-arvoa. Lisäksi työskentelemme parhaillaan useiden transaktioiden parissa, joista kolmesta on allekirjoitettu aiesopimus; kaksi ovat edenneet pitkälle neuvotteluissa ja yksi on alkuvaiheessa. Taseen vahvistaminen on meille keskeinen prioriteetti ja olemme sitoutuneita saavuttamaan 350 miljoonan euron divestointitavoitteemme vuoden loppuun mennessä.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT (täsmennetty)

Nykyinen ohjeistus Aiemmin
Operatiivinen liikevoitto (Direct operating profit) Me 185–195 185–203
Osakekohtainen operatiivinen tulos (EPRA EPS) EUR 0,62–0,68 0,62–0,74
Oikaistu osakekohtainen operatiivinen tulos (adjusted EPRA EPS) EUR 0,46–0,52 0,46–0,58

Tulosohjeistus perustuu oletukseen, ettei makrotaloudellisessa tilanteessa tapahdu merkittäviä muutoksia ja ettei Ukrainan sota aiheuta merkittäviä häiriöitä. Arviot perustuvat nykyiseen kiinteistökantaan, sisältäen Kista 100 %, sekä vuoden 2023 lopussa arvioituun inflaatioon ja EUR–SEK- sekä EUR–NOK-valuuttakurssitasoihin sekä korkotasoihin.

WEBCAST

Sijoittajille, analyytikoille ja lehdistölle järjestettävä puhelinkonferenssi ja suora webcast-lähetys pidetään 18.7.2024 kello 10.00. Puhelinkonferenssia voi seurata myös suorana lähetyksenä webcast-muodossa osoitteessa: https://citycon.videosync.fi/q2-2024

Kysymyksiä voi esittää puhelimitse rekisteröitymällä puhelinkonferenssiin oheisen linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048751

Rekisteröidyttyään osallistuja saa puhelinnumeron ja tunnuksen puhelinkonferenssiin. Kysymyksen esittämiseksi osallistujan tulee painaa puhelimestaan *5 liittyäkseen kysymysjonoon.

Webcast-lähetys tallennetaan ja se on saatavilla myöhemmin Cityconin verkkosivuilla. Konferenssin kielenä on englanti.

CITYCON OYJ

Lisätiedot:
Sakari Järvelä
Talousjohtaja

sakari.jarvela@citycon.com

Citycon on johtava monikäyttöisten kaupunkikeskusten omistaja, kehittäjä ja hallinnoija. Keskeisillä kaupunkialueilla sijaitsevissa keskuksissamme vähittäiskauppa, toimistotilat ja asuminen yhdistyvät hyvin toimiviin liikenneyhteyksiin. Olemme sitoutuneet kestävään kiinteistönhoitoon, ja hallinnoimamme kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on yhteensä noin 4,2 miljardia euroa. Päivittäistavarahyödykkeitä, terveydenhuollon palveluita sekä muita palveluita tarjoavat keskuksemme vastaavat asiakkaidemme jokapäiväisiin tarpeisiin.

Cityconilla on investointitason luottoluokitus Standard & Poor’s:lta (BBB-). Cityconin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

www.citycon.com/fi