Citycon lukeutuu Euroopan ilmastojohtajiin ja sijoittuu kiinteistöalan ykköseksi Pohjoismaissa

CITYCON OYJ Lehdistötiedote 25.4.2024

Citycon lukeutuu jo neljättä vuotta peräkkäin Euroopan ilmastojohtajiin Financial Timesin ja saksalaisen tutkimusyhtiö Statistan laatimalla arvostetulla listalla. Citycon on kiinteistöalan ykkönen Pohjoismaissa ja sijoittuu eurooppalaisten yritysten 20 prosentin kärkijoukkoon toimialasta riippumatta.

Financial Timesin ja saksalaisen tutkimusyhtiö Statistan arvostetulle listalle on koottu eurooppalaiset yritykset, jotka ovat vuosina 2017–2022 vähentäneet kasvihuonekaasupäästöjä eniten suhteessa liikevaihtoonsa.

"Olen ylpeä saadessani johtaa yritystä, joka asettaa kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita ja myös saavuttaa ne vuodesta toiseen. Pääsymme Euroopan ilmastojohtajien joukkoon jo neljättä vuotta peräkkäin kuvastaa sitoutumistamme ja on osoitus koko tiimimme ponnisteluista,” toteaa Cityconin toimitusjohtaja Henrica Ginström.

Statista on analysoinut noin 2 000 eurooppalaisen yrityksen julkiset tiedot ja valinnut listalleen yritykset, jotka ovat saavuttaneet suurimman vähennyksen päästöjensä hiili-intensiteetissä eli Scope 1:n ja 2:n kasvihuonekaasupäästöissä suhteessa liikevaihtoonsa. Kriteereissä otettiin huomioon myös ilmastoon liittyviä sitoumukset, kuten yhteistyö CDP:n ja Science Based Targets -aloitteen kanssa sekä avoimuus Scope 3 -päästöissä.

Citycon sitoutuu jatkamaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä Pariisin 1,5°C tavoitteen mukaisesti ja on saanut tavoitevalidoinnin SBTi:ltä. Science Based Targets on organisaatio, jonka muodostavat ilmastoraportointiin keskittyvä CDP-järjestö, YK:n Global Compact -aloite, Maailman luonnonvarainstituutti WRI sekä ympäristöjärjestö WWF.

Lippulaiva Espoossa on esimerkki Cityconin kestävän kehityksen ponnisteluista. Vuoden kauppakeskusteko 2023 -kilpailussa palkittu keskus on tunnettu innovatiivisista energiajärjestelmistään. Lippulaivan alla on Euroopan suurin kaupallisen rakennuksen maalämpö- ja viilennyslaitos, joka tuottaa hiilivapaata energiaa ja ottaa tehokkaasti talteen ja käyttää uudelleen lauhde-energiaa ja hukkalämpöä. Lisäksi Lippulaivan älykäs mikroverkko ohjaa ja optimoi rakennuksen energiankulutusta.

”Olemme sitoutuneet vaikuttamaan myönteisesti ihmisiin, yhteisöihin ja ympäristöön 33 keskuksemme kautta Pohjoismaissa. Lippulaiva on hyvä esimerkki siitä, kuinka kestävä kehitys voidaan integroida toimintaamme ja osoittaa, kuinka ympäristövastuu on olennainen osa liiketoimintastrategiaamme”, sanoo Henrica Ginström.

Lisätietoja:

Pia Grahn
Puhelin +46 73 073 17 22
pia.grahn@citycon.com

Sijoittajasuhteet:
Sakari Järvelä,
VP, Corporate Finance and Investor Relations
Puhelin 050 387 818
sakari.jarvela@citycon.com

Citycon on johtava monikäyttöisten, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvien keskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Hallinnoimamme kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on yhteensä noin 4,0 miljardia euroa. Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa sijaitsevista keskuksistamme on suora yhteys julkiseen liikenteeseen. Kehitämme ainutlaatuisia kohteita, joista luomme kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Vähittäis- ja päivittäistavarakauppaan, terveydenhuoltoon ja julkisiin palveluihin sekä toimisto- ja asuintiloihin keskittyvät keskuksemme palvelevat miljoonia asiakkaita vuosittain.

Cityconilla on investointitason luottoluokitus Standard & Poor’s:lta (BBB-). Cityconin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä (ticker: CTY1S.HE).

www.citycon.com/fi