• Citycon Oyj/

Citycon ostaa Bergenissä sijaitsevan kauppakeskus Oasenin viereisen rakennuksen 78 miljoonalla eurolla

CITYCON OYJ Lehdistötiedote 15.12.2016 klo 14.00

Citycon on solminut sopimuksen Norjan Bergenissä sijaitsevan toimistorakennuksen ostamisesta Tryg Forsikring A/S:ltä 710 miljoonalla Norjan kruunulla (noin 78 miljoonalla eurolla). Rakennuksen vuokrattava pinta-ala on 19 000 neliömetriä, ja se sijaitsee Cityconin Oasen-kauppakeskuksen vieressä Fyllingsdalenin alueella. Myyjänä toimiva Tryg on Pohjoismaiden toiseksi suurin vahinkovakuutusyhtiö ja kiinteistön ankkurivuokralainen, sillä yhtiön Norjan pääkonttori sijaitsee rakennuksessa. Kaupan odotetaan toteutuvan tammikuussa 2017.

Yrityskauppa tarjoaa Cityconille uusia mahdollisuuksia kehittää kauppakeskus Oasenia ja kasvattaa sen tämänhetkistä 31 500 neliömetrin vuokrattavaa kokonaispinta-alaa. Citycon suunnittelee lisäävänsä vuokrattavaa pinta-alaa noin 11 000 neliömetrillä muuttamalla suurimman osan toimistorakennuksen kahdesta alimmasta kerroksesta liiketiloiksi ja rakentamalla uudisosan, joka yhdistää kaksi rakennusta toisiinsa. Muutos parantaisi merkittävästi asiakkaiden kiertoa kauppakeskuksessa, ja uusi pääsisäänkäynti yhdistäisi sen entistä paremmin ympäröivään kaupunkiympäristöön. Lisäksi muutos toisi tilaa uusille ankkurivuokralaisille ja mahdollistaisi laajemman kahvila- ja ravintolatarjonnan. Tryg pysyy ankkurivuokralaisena 10 vuoden vuokrasopimuksella, jossa on jatko-optio.

”Oasen istuu täydellisesti Cityconin strategiaan, jonka mukaan sijoitamme väestöpohjaltaan vahvojen alueiden päivittäistavaravetoisiin kauppakeskuksiin. Ostimme Oasenista jäljellä olleen 31 prosentin vähemmistöosuuden viime vuoden marraskuussa, joten tämä hankinta oli looginen seuraava askel, joka mahdollistaa kauppakeskuksen kehittämisen edelleen tehdäksemme siitä Norjan kohteidemme lippulaivan”, Cityconin toimitusjohtaja Marcel Kokkeel toteaa.

Bergenin alue kasvaa nopeasti. Vuoteen 2030 mennessä asukasluvun odotetaan kasvavan noin 11 %:lla ja olevan tuolloin 310 000. Kaupunki suunnittelee laajentavansa Bergenin raitiotietä Fyllingsdaleniin asti ja rakentavansa pysäkin aivan Oasenin kohdalle, jolloin kauppakeskukseen tulisi suora yhteys kaupungin keskustasta. Raitiotien on tarkoitus valmistua vuonna 2023. Kaupunki suunnittelee myös asuntorakentamisen lisäämistä, ja Oasenin läheisyyteen onkin tarkoitus valmistua noin 5 000 uutta asuntoa vuoteen 2030 mennessä.

”Oasen on alueen kaupunkisuunnittelun keskiössä, ja tavoitteenamme on tehdä Oasenista alueen asukkaiden kohtaamispaikka ja liikenteen solmukohta. Oasen on vetovoimainen kauppakeskus, ja sen myymälätilat ja konseptit ovat herättäneet suurta kiinnostusta. Kauppakeskuksen edellinen kehitys- ja laajennushanke vuonna 2014 onnistui hyvin, ja vuokralaisten myynti Oasenissa on kasvanut 25 % vuodesta 2012”, Cityconin kaupallinen johtaja André Gaden kertoo.

Suunnitellun hankkeen rakennustöiden on tarkoitus käynnistyä kaavoitusprosessin jälkeen vuonna 2019.

Pangea Property Partners toimi Cityconin neuvonantajana hankinnassa.

Helsinki, 15.12.2016

CITYCON OYJ

Lisätiedot:
Marcel Kokkeel, toimitusjohtaja
Puh. 020 766 4521 tai 040 154 6760
marcel.kokkeel@citycon.com

André Gaden, kaupallinen johtaja
Puh. +47 93 03 73 22
andre.gaden@citycon.no

Citycon Oyj (Nasdaq Helsinki: CTY1S) on päivittäistavaravetoisten, kaupungeissa sijaitsevien kauppakeskusten johtava omistaja, kehittäjä ja hallinnoija Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiön hallinnoiman kiinteistöomaisuuden arvo on yhteensä 5 miljardia euroa ja sen osakkeiden markkina-arvo on yli 2 miljardia euroa. Lisätietoa Cityconista: www.citycon.fi