Iso Omena laajeni – sekajätteen määrä väheni

CITYCON OYJ  Tiedote  6.11.2017

Kauppakeskus Ison Omenan mittavan laajennushankkeen toinen vaihe valmistui viime keväänä ja viimeiset uudet myymälät ovat avautuneet syksyn aikana. Tällä hetkellä kauppakeskuksessa on noin 230 erilaista liikettä ja palvelua. Laajennuksen yhteydessä Ison Omenan omistava Citycon päätti asettaa jätteen käsittelyyn liittyvät tavoitteensa aiempaa korkeammalle.

”Iso Omenan sekajätteen määrä on vähentynyt tänä vuonna kymmenen prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Kokonaisjätemäärä on toki kasvanut laajennuksen ja uusien vuokralaisen myötä, mutta kasvaneen kierrätysasteen ansiosta sekajätteen kokonaismäärä on silti vähentynyt. Voi siis sanoa, että olemme onnistuneet kiihdyttämään ylämäkeen”, Cityconin kiinteistöpäällikkö Thomas Stenius kertoo.

Keinona lajittelun tehostamisessa on ollut aiempaa tiiviimpi yhteispeli vuokralaisten kanssa. Ison Omenan jätehuoltoa hoitavan L&T:n ympäristökoordinaattori on jalkautunut tämän vuoden aikana jo yli 200 vuokralaisten myymälöihin opastamaan niiden henkilökuntaa kierrättämisessä.

”Myymälöiden henkilökunnan kanssa on käyty läpi hyvin konkreettisia asioita; miten pitää lajitella rikkinäiset henkarit tai erilaiset pakkausmateriaalit. Vuokralaisilta tullut palaute onkin ollut erittäin positiivista ja moni on alkanut lajilla aiempaa tarkemmin jätteet erilaisiin jakeisiin saatuaan opastusta asiassa”, Stenius lisää.

Citycon ja L&T ovat pyrkineet tekemään lajittelun mahdollisimman helpoksi myös jätetiloissa.

”Olemme parantaneet ohjeita ja tuoneet lisää kierrätysmahdollisuuksia uusien jätejakeiden myötä. Tavoitteena on ollut tehdä jätteiden kierrätys vuokralaisten näkökulmasta mahdollisimman vaivattomaksi”, Stenius toteaa.

Citycon on lisäksi ulottanut kierrätysohjelmansa koskemaan Isossa Omenassa sijaitsevan oman pääkonttorinsa henkilökuntaa. Jokainen Cityconin työntekijä suorittaa syksyn aikana jätteiden lajitteluun liittyvän L&T:n verkkokoulutuksen.

Ison Omenan laajennushankkeen yhteydessä lisättiin myös kuluttajien kierrätysmahdollisuuksia. Kuluttajilta saadun palautteen perusteella Isoon Omenaan on tuotu mahdollisuus kierrättää esimerkiksi pieniä sähkölaitteita eli ser-romua ja energiansäästö- sekä loisteputkilamppuja. Kuluttajilla on mahdollisuus käyttää yhteensä 11 erilaista jätelajia. Kauppakeskuksen julkisissa tiloissa oleviin jätteenkeräysastioihin on lisäksi muutettu läpikuultavat jätesäkit värillisten tilalle, näin siivoja pystyy vielä silmämääräisesti erottelemaan sekajätteen joukosta kierrätettävän materiaalin.

Cityconin tavoitteena on nostaa jätteiden kierrätysaste yli 90 prosenttiin. Esimerkiksi Espoonlahdessa sijaitsevassa pop-up kauppakeskus Pikkulaivassa ei edes ole enää sekäjätepuristinta.

”Kyse on yhdestä Cityconin vastuullisuustavoitteesta, mutta myös kustannussäästöstä, sillä sekajätteen hinta nousee varmasti tulevaisuudessa. Kierrättämällä yhdessä vuokralaistemme kanssa pystymme vaikuttamaan kiinteistön ylläpitokuluihin, mikä on molemminpuolinen hyöty”; Thomas Stenius sanoo.

Lisätiedot:

Thomas Stenius, kiinteistöpäällikkö
Puhelin 040 635 1896
thomas.stenius@citycon.com

Citycon on päivittäistavarakauppavetoisten, kaupungeissa sijaitsevien kauppakeskusten johtava omistaja, kehittäjä ja hallinnoija Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiön hallinnoiman kiinteistöomaisuuden arvo on yhteensä noin 5 miljardia euroa ja sen osakkeiden markkina-arvo on noin 2 miljardia euroa. Citycon on markkinajohtaja Suomessa ja se on markkinajohtajien joukossa Norjassa, Ruotsissa ja Virossa ja sillä on jalansija Tanskan markkinoilla.