Myyrmanni täyttää 30 vuotta – uudistunut keskus valmiina uudelle vuosikymmenelle

Citycon Oyj Tiedote 1.10.2024

Myyrmanni, Länsi-Vantaan sydän täyttää pyöreät 30 vuotta 2. lokakuuta. Uudistunut Myyrmanni on alueen asukkaiden yhteinen olohuone ja tärkeä kohtaamispaikka, joka palvelee asiakkaitaan kattavalla päivittäistavarakaupan sekä muilla arjen palveluiden tarjonnalla.

Myyrmannin rakennustyöt aloitettiin keskellä 1990-alun lamaa tammi-helmikuussa 1992. Runsaan kahden vuoden rakentamisen jälkeen, 2. lokakuuta 1994 koitti vihdoin päivä, jolloin Myyrmäen uusi ylpeydenaihe, uutuuttaan kiiltävä Myyrmanni päästiin avaamaan. Länsi-Vantaan asukkaat saivat kauan kaivatun keskuksen, alueen oman olohuoneen, jota alettiin tuttavallisesti kutsua Manniksi.

Keskus oli 42 000 neliömetrillään aikanaan Suomen toiseksi suurin heti Itäkeskuksen jälkeen. Aluksi kiinteistön omistivat Sampo, KOP, Kesko ja Ilmarinen, kunnes Citycon osti enemmistöosuuden osakkeista vuonna 1999. Kokonaisuudessaan Myyrmanni siirtyi Cityconin omistukseen vuonna 2006.

Keskuksen alkuaikoina suurimpiin vuokralaisiin lukeutuivat muun muassa Anttila, Citymarket sekä Tarjoustalo. Useat takavuosien yritykset ovat jo historiaa, mutta Myyrmannista löytyy joukko vuokralaisia, jotka ovat olleet keskuksessa koko sen kolmekymmentävuotisen historian ajan: K-Citymarket, Instrumentarium, Lindex, ravintola Red Onion, valokuvausliike Myyrfoto, asianajotoimisto Elo & Meriläinen Oy, Myyrmäen hammaslääkäriasema, valaisinliike Valomanni sekä Bargsin Suutarit & Bargsin Avaimet.

”Olemme onnellisia, että meillä on hyvä joukko liikkeitä ja palveluita, jotka ovat olleet Myyrmannissa alusta alkaen. Tämä jos mikä on osoitus keskuksen elinvoimaisuudesta ja houkuttelevuudesta”, toteaa Myyrmannin operatiivisesta toiminnasta vastaava päällikkö Karoliina Hurmerinta.

Myyrmanni uudistuu

Vuosien kuluessa Myyrmannia on myös uudistettu. Ensimmäinen laaja remontti tehtiin, kun keskuksella oli takanaan parisenkymmentä toimintavuotta. Remontti valmistui maaliskuussa 2016, ja uudistuksen myötä Myyrmanniin tuli useita uusia liikkeitä, ja kahvila- sekä ravintolatarjontaa laajennettiin.

Viime vuonna maaliskuussa alkoi Myyrmannin seuraava mittava muutosprojekti, jonka tuloksena keskuksen tarjonta muuttui merkittävästi. Myyrmanniin rakennettiin kokonaan uudet liiketilat Prismalle ja Lidlille, ja näin keskuksesta muodostui Vantaan vahvin päivittäistavarakaupan keskus. Nykyisin Myyrmannista löytyvät saman katon alta kaikki Suomen suurimmat päivittäistavarakaupat K-Citymarket, Lidl ja Prisma, ja päivittäistavarakaupan osuus keskuksen vuokrattavista liiketiloista on noussut yli 50 prosenttiin.

Muutosprojektissa uudistettiin pysäköintihallin lisäksi keskuksen yleisiä tiloja jokaisessa kerroksessa, ja lastenhoitohuone sekä asiakkaille tarkoitetut wc-tilat uusittiin täysin. Samalla parannettiin keskuksen esteettömyyttä ja kulkuyhteyksiä rakentamalla muun maussa liukutasot pysäköintihallin ja keskuksen välille. Lisäksi jo vuodesta 1994 lähtien Myyrmannissa toiminut ravintola Red Onion sai remontin myötä uuden ilmeen.

Myyrmannin keskiaulan 17 metriä korkeisiin pylväisiin maalattiin yleisöäänestyksellä valitut, taiteilija Riika Anundin suunnittelemat ja toteuttamat näyttävät muraalit. Teoskokonaisuuden aihe, kivet, viittaavat Myyrmäen historiaan kivikauden asuinpaikkana.

”Paikallisuutta ja yhteisöllisyyttä arvostava Myyrmanni on ollut mukana asiakkaiden arjessa ja juhlassa jo 30 vuotta. Tehtyjen uudistusten ansiosta alueen sydän ja asukkaiden yhteinen olohuone palvelee asiakkaitaan aiempaa paremmin lähdettäessä seuraavalle vuosikymmenelle”, sanoo Karoliina Hurmerinta.

Myyrmannin 30-vuotisjuhlia vietetään torstaista sunnuntaihin 3.6.10. Perjantaina esimerkiksi Paleface esiintyy keskusaukiolla klo 16. ja 18.00.

Näin asiakkaat ovat kertoneet Myyrmanniin liittyvistä muistoistaan:

Nimimerkki PauliPetteri:

Muutama vuosi sitten etsimme perheelle uutta kotia hyvien yhteyksien varrella. Erästä asuntoa käytiin katsomassa Myyrmäessä ja näytön jälkeen päädyttiin Myyrmanniin kahville. Siinä istuskeltiin Kulmakonditorian pöydässä ja katseltiin kauppojen valikoimaa ja ohikulkevia ihmisiä. Tuli tuntu että kyllä täällä olisi hyvä asua ja nyt olemmekin olleet myyrmäkeläisiä jo kohta 5 vuotta. ...ja Myyrmannissa käydään joka viikko.

Nimimerkki Valtterin äiti:

Oli vuosi 1999 ja olin työssä Citymarketissa. Olin ihan alkuvaiheessa raskaana eikä kukaan ulkopuolinen vielä tiennyt asiasta. Kuulin ohimennen kun asiakas sanoi lapselleen, että voi valita itselleen karkkipussin, ja pian lapsi tulikin iloisesti virnistäen kantaen mukanaan kahta karkkipussia.
”Minähän sanoin että yksi pussi!
”Mutta toinen pussi on Vadelle, puolustautui poika.
Äiti katsoi ostoskärryyn
, jonka vauvakaukalossa köllötti maailman suloisin vauva.Valtteri on kolmikuinen, nyt vie se toinen pussi heti takaisin!
Katsoin uudestaan vauvaa ja sydän suli heti. Samalla päähäni tuli kirkkaana ajatus; jos saan pojan, niin saakoon nimeksi Valtteri! Ja näin onnellisesti lopulta sitten kävikin.

Nimimerkki Tomi:

Arjen kumppani jo avausvuodesta 1994. Myyrmannista löytyi mm. Anttilan TopTen, jossa kavereiden kanssa käytiin usein musaostoksilla. Pikaruokaa sai ostosten lomassa Mäkkäristä tai Carrolsilta. Tiimarista ja Suomalaisesta käytiin hakemassa koulukirjat ja -tarvikkeet. Ehdoton bilepaikka oli ysärin lopulla Red Onion, josta on useita lämpimiä muistoja, kun ilta jatkui usein aamuun asti.

Tiedotteessa käytetty lähteenä Myyrmäki - kampakeramiikasta kauppakeskukseen, toim. Jukka Hako.

Kuvateksti:

Myyrmannissa on järjestetty lukuisia yleisöryntäyksen aiheuttaneita tapahtumia. Kuvissa Mika Häkkisen ja Ron Mossin vierailut vuodelta 2005.

Lisätietoja:

Karoliina Hurmerinta

Asset Manager, Lippulaiva & Myyrmanni

Puhelin 020 766 4532

karoliina.hurmerinta@citycon.com

Citycon on johtava monikäyttöisten, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvien keskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Hallinnoimamme kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on yhteensä noin 4,2 miljardia euroa. Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa sijaitsevista keskuksistamme on suora yhteys julkiseen liikenteeseen. Kehitämme ainutlaatuisia kohteita, joista luomme kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Vähittäis- ja päivittäistavarakauppaan, terveydenhuoltoon ja julkisiin palveluihin sekä toimisto- ja asuintiloihin keskittyvät keskuksemme palvelevat miljoonia asiakkaita vuosittain.

Cityconilla on investointitason luottoluokitus Standard & Poor’s:lta (BBB-). Cityconin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä (ticker: CTY1S.HE).

www.citycon.com/fi