Uusi urbaani kauppakeskus kasvavan yhteisön sydämmessä

CITYCON OYJ   Sijoittajauutinen   27.9.2018 klo 8.30

Mölndal Galleria avautuu tänään 27.9. ja se on ensimmäinen täysin uusi kauppakeskus suur-Göteborgin alueella yli 12 vuoteen. Yli 65 kauppaa, kahvilaa ja ravintolaa keskeisellä paikalla tekevät Mölndal Galleriasta luonnollisen osan Mölndalin keskustaa.

Kauppakeskuksessa on kaksi kerrosta ja 24 000 neliömetriä liiketilaa, ravintoloita ja palveluita. Ankkurivuokralaisten joukossa ovat Ica Kvantum, Systembolaget, H&M ja Nordic Wellness. Mölndal Galleria on Länsi-Ruotsin ensimmäinen kauppakeskus, joka on sertifioitu kansainvälisellä BREEAM Very Good -standardilla.

”Mölndalin tarjonta on ollut erittäin rajallista. Alueen kasvavalla väestöllä, jonka väkiluku keskuksen välittömässä läheisyydessä on muutaman vuoden kuluessa noin 45 000 asukasta, on suuri tarve saada lisää liiketilaa ja palveluita. Nyt asukkaat saavat nauttia huomattavasti parantuneesta ja laajentuneesta tarjonnasta tässä kauan odotetussa urbaanissa keskuksessa,” Cityconin kaupallinen johtaja Martin Kjellman sanoo.

Ensimmäisessä kerroksessa ravintolat ja kahvilat sijaitsevat keskellä olevalla toriaukiolla, aueten kaduille, ja avoimissa tiloissa. Kahvilat ja ravintolat kattavat noin 15 % keskuksen vuokrattavasta pinta-alasta. Toisen kerroksen sisäänkäynniltä on suora yhteys Knutpunkt Mölndalsbrolle, jossa on alueen toiseksi suurin keskus julkisen liikenteen busseille, junille ja raitiovaunuille.

”Yhä useammat asiakkaat yhdistävät ostoksensa ravintolassa syömiseen, kuntoiluun tai muihin aktiviteetteihin. Tämä on kansainvälinen suuntaus, jonka näemme myös täällä ja se on yhä tärkeämpää. Siksi kehitämme kauppakeskuksistamme urbaaneja keskuksia, jotka tarjoavat enemmän kuin pelkkiä ostoksia, mutta myös palveluita, kulttuuria ja mahdollisuuden ruokailla miellyttävässä ympäristössä.”

Mölndalin keskustan muutos ei pidä sisällään pelkästään uutta kauppakeskusta vaan koko asuinalue on uudistunut liiketilojen, kulttuurin, työpaikkojen ja asuntojen myötä. Viime syksynä avattiin uusi kirjasto ja useita hoitoyksiköitä Mölndal Gallerian viereen. Lisäksi vähintään 600 uutta asuntoa ja yli 50 000 neliömetriä toimistotiloja rakennetaan kauppakeskuksen välittömään läheisyyteen, mukaan lukien jo valmistunut Essityn uusi pääkonttori. Tulevaisuudessa Mölndalin kuntaan on myös suunniteltu 6 000 uutta asuntoa ja yli 100 000 neliömetriä toimistotiloja.

”Tämä 120 miljoonan euron investointi uuteen urbaaniin kauppakeskukseen Mölndalissa, Göteborgissa, Ruotsin toiseksi suurimmassa kaupungissa, on osoitus Cityconin strategiasta kierrättää ja käyttää pääomaa korvaamattomien korkealaatuisten kohteiden hankintaan kasvavilla urbaaneilla alueilla. Tämä on myös osoitus meidän sitoutuneisuudesta kasvaa ja investoida Ruotsissa sekä vahvistaa portfoliomme laatua valikoiduilla hankinnoilla ja kehityshankkeilla, kuten teimme Mölndalissa yhteisyrityskumppanimme NCC:n kanssa,” Cityconin Kiinteistökehitysjohtaja Tom Lisiecki sanoo.

CITYCON OYJ

Lisätiedot:
Marcel Kokkeel
marcel.kokkeel@citycon.com

Eero Sihvonen
Talous- ja varatoimitusjohtaja
eero.sihvonen@citycon.com

Citycon on päivittäistavarakauppavetoisten, kaupungeissa sijaitsevien kauppakeskusten johtava omistaja, kehittäjä ja hallinnoija Pohjoismaissa. Yhtiön hallinnoiman kiinteistöomaisuuden arvo on yhteensä noin 4,5 miljardia euroa. Citycon on markkinajohtaja Suomessa ja se on markkinajohtajien joukossa Norjassa, Ruotsissa ja Virossa ja sillä on jalansija Tanskan markkinoilla.

Cityconilla on investointitason luottoluokitukset Moody's:lta (Baa2) ja Standard & Poor's:lta (BBB). Citycon Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinkiin.

www.citycon.com/fi