3i ja Profita myyvät osuutensa Empowerista

Pääomasijoittaja 3i ja pääomasijoittaja Profita Managementin hallinnoima Profita Fund II Ky -rahasto myyvät osuutensa energia- ja telealan sekä teollisuuden palveluja Suomessa ja Baltiassa tarjoavasta Empowerista. Kaupan jälkeen Empowerin pääomistaja on AAC Capital Partners, ja yhtiön johto jatkaa edelleen merkittävänä omistajana yrityksessä.

Edelliset omistajat ostivat Empowerin Pohjolan Voimalta ja Vattenfallilta vuoden 2004 alussa: 3i 42 prosenttia ja Profita 33 prosenttia yhtiöstä. Energiatiedonhallinnan, tuotantopalveluiden, siirtoverkkojen sekä jakelu- ja televerkkojen palveluja tarjoava yhtiö on kasvattanut markkinaosuuttaan merkittävästi viime vuosina. Liikevaihto on noussut vuoden 2003 80 miljoonasta eurosta 155 miljoonaan euroon (arvio) tänä vuonna. Käyttökate on samalla jaksolla noussut 4 miljoonasta 12 miljoonaan euroon. Työntekijöiden määrä on kasvanut 1100:sta 2000:een.

”3i:n omistusjakson aikana Empower on läpikäynyt kriittisen kehitysvaiheen ja muuttunut asiakasomisteisesta yhtiöstä itsenäiseksi ja markkinaehdoin toimivaksi yhtiöksi. Empowerin saavutettua nämä tavoitteensa meistä aika oli kypsä sille, että uusi kumppani vie yhtiön seuraavaan kehitysvaiheeseensa”, 3i:n sijoitusjohtaja Berndt Schalin sanoo.

”Empowerin taloudellinen tulos on parantunut huomattavasti viime vuosien aikana. Tämä on luonut vahvan perustuksen yhtiön laajennussuunnitelmille”, sijoitusjohtaja Eero Piipponen Profita Management Oy:stä sanoo.

”Yhteistyö sijoittajiemme ja heidän kansainvälisen verkostonsa kanssa avasi meille monia erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Empowerista on tullut johtava tekijä markkinoillaan, ja meillä on erinomainen tilaisuus kasvaa edelleen sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta”, Empower Oy:n toimitusjohtaja Aappo Kontu sanoo.

Kauppa vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Myyjien taloudellisena neuvonantajana toimi Nordea Corporate Finance.