3i myy KemFinen CABB:lle

Kansainvälinen pääomasijoittaja 3i ja sen hallinnoimat rahastot ovat tehneet sopimuksen johtavan hienokemikaalien valmistajan KemFinen myymisestä CABB:lle, joka on saksalainen erikoiskemikaaliyhtiö.

Suomalainen KemFine on hienokemikaalien rahtivalmistaja, joka on keskittynyt pääasiassa agrokemikaalien intermediaatteihin ja tehoaineisiin. Yhtiö on rakentanut pitkään suhteitaan johtaviin agrokemikaaliyhtiöihin, joiden kanssa sillä on pitkiä toimitussopimuksia. KemFinen liikevaihto oli 81 miljoonaa euroa vuonna 2010. Yhtiöllä on yhteensä noin 190 työntekijää Helsingissä ja tuotantolaitoksella Kokkolassa.

3i ja sen rahastot sijoittivat KemFineen (entinen Kemira Fine Chemicals) syyskuussa 2004. 3i:n omistuksen aikana KemFine on vahvistanut markkina-asemaansa uusilla sopimuksilla avainasiakkaiden kanssa, kasvattanut liikevaihtoaan 80 prosentilla ja yli kaksinkertaistanut tuloksensa. Kokkolan tuotantolaitos on investoinut jatkuvasti tuotantolaitteisiinsa. Tästä tuorein esimerkki on uusi ympäristöä säästävä jätevedenkäsittelylaitos, joka parantaa KemFinen kustannusasemaa.

“Viimeisen seitsemän vuoden aikana 3i on työskennellyt läheisessä yhteistyössä KemFinen johdon kanssa ja tukenut yhtiön menestyksekästä kehitystä itsenäiseksi, johtavaksi hienokemikaaliyritykseksi”, 3i:n partneri Fredrik Karlsson sanoo.

“3i:n sijoituksen ansiosta yhtiömme on pystynyt vakiinnuttamaan asemansa johtavana sopimusvalmistajana sekä luomaan monipuolisen tuotevalikoiman. Kun siirrymme seuraavaan kehitysvaiheeseen CABB:n kanssa, kumppaneina keskitymme kasvattamaan yhteistä liiketoimintaamme ja hyödynnämme molempien yhtiöiden asiakas- ja toimittajakuntaa. Tämä on KemFinelle johdonmukainen askel oman asiantuntemuksensa laajentamisessa”, KemFinen toimitusjohtaja Ulf Björkqvist sanoo.

“KemFine on juuri oikea kumppani meille kasvaaksemme ja kehittääksemme liiketoimintaamme. Yhtiön osto vahvistaa edelleen johtavaa markkina-asemaamme etenkin sopimusvalmistuksessa Euroopan ja maailman johtavien bioyhtiöiden kanssa. KemFinen ja CABB:n yhdistelmä takaa entistä paremman palvelun asiakkaillemme”, CABB:n toimitusjohtaja Martin Wienkenhöver sanoo.

Fredrik Karlsson, 3i Nordic                                        Puh. +46 8 506 101 54

Tomas Ekman, 3i Nordic                                           Puh. +46 8 506 101 33

Ulf Björkqvist, KemFine                                             Puh. +358 46 7100 500

Kathryn van der Kroft, 3i                                            Puh. +44 20 7975 3021

Robert Dahinden, CABB AG                                      Puh. +41 61 825 3574

KemFine
KemFine on maailmanluokan tilausvalmistaja ja valmistukseen liittyvien palveluiden tarjoaja agrokemikaalien ja lääketeollisuuden alalla.
www.KemFine.com

3i
3i on kansainvälinen sijoittaja, joka keskittyy yritysjärjestelyihin (Private Equity), infrastruktuurisijoituksiin (Infrastructure) ja velkajärjestelyihin (Debt Management) Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. 3i:n kilpailuetuina ovat kansainvälinen verkosto sekä vahvat ja laajat liikesuhteet, joiden avulla se tuo lisäarvoa sijoituskohteilleen, osakkeenomistajilleen ja rahastosijoittajilleen.
www.3i.com

CABB
CABB on saksalainen kemiallisten rakenneosien, hieno- ja erikoiskemikaalien toimittaja sekä tilausvalmistaja, jolla on neljä tuotantolaitosta Saksassa, Sveitsissä ja Intiassa. Maailmanlaajuisesti toimivan yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 311 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on 750 työntekijää.
www.cabb-chemicals.com