3i myy osuutensa DNA:sta

Pääomasijoittaja 3i myy 13 prosentin osuutensa teleoperaattori DNA Oy:stä Lännen Teletieto Oy:lle, Oulun Puhelin Holding Oyj:lle ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmariselle. Kauppasummaa ei julkisteta.

3i osti osuuden DNA:sta vuonna 2007 tukeakseen DNA:n suunniteltua fuusiota viiden paikallisen puhelinyhtiön kanssa. 3i:n sijoituskauden aikana DNA on yhdistänyt kiinteiden puhelinlinjojen ja mobiilipalvelujen liiketoimintansa ja hakenut vahvaa kasvua etenkin mobiiliviestinnän alueelta. Tänä aikana yhtiö on miltei kaksinkertaistanut mobiililiittymäkantansa: mobiilipalvelujen käyttäjien määrä on noussut 821 000:lla noin 1,9 miljoonaan asiakkaaseen, mikä merkitsee 25 prosentin markkinaosuutta. Yhtiön liikevaihto on kasvanut 538 miljoonasta eurosta vuonna 2007 tämän hetken 657 miljoonaan euroon. 3i on aktiivisesti tukenut DNA:n johtoryhmää auttaakseen yhtiötä saavuttamaan tavoitteensa asemasta johtavana, kansallisena, täyden palvelun tietoliikennekonsernina, joka tarjoaa laadukkaita puhe-, data- ja mobiiliviestintäpalveluja sekä televisiopalveluja kuluttajille ja yrityksille. “DNA on kehittynyt vahvaksi kilpailijaksi Suomen televiestintäkentällä. Meihin on tehnyt vaikutuksen se, miten nopeasti DNA on vahvistanut markkina-asemaansa. Uskommekin yhtiöllä olevan parhaat mahdollisuudet menestyä seuraavassa vaiheessa kehitystään”, sanoo sijoitusjohtaja Erkki Nikoskelainen 3i:n pohjoismaisesta tiimistä. Suomi ja muut Pohjoismaat ovat tärkeä markkina 3i:lle. 3i on edelleen yksi suurimmista pääomasijoittajista Suomessa. Yhtiöllä on täällä merkittävä salkku, joka sisältää sijoituksia useita eri aloja edustaviin yrityksiin, kuten Inspecta, Eltel Networks, Halti, Kemfine, Sulake ja Mehiläinen, joka on osa Ambea-konsernia.