3i myy osuutensa Wicomista SAPille

3i, yksi maailman johtavista pääomasijoittajayhtiöistä, myy osuutensa Wicomista SAPille. 3i, muut omistajat ja nykyinen Wicomin johto myyvät osakkeensa yhtiöstä samanaikaisesti, jolloin SAPista tulee Wicomin ainoa omistaja.

Wicom on IP-pohjaisia yhteyskeskus- ja yrityspuhelinjärjestelmiä kehittävä suomalainen ohjelmistoyritys. Wicom-ohjelmisto auttaa yrityksiä ja yhteisöjä parantamaan asiakaspalveluaan sekä tehostamaan viestintään ja asiakasyhteyksiin liittyviä liiketoimintaprosessejaan.

Vuonna 1999 perustetun Wicomin pääkonttori on Espoossa. Yhtiön ohjelmistoa on käytössä tällä hetkellä 18 maassa noin kahdella sadalla asiakkaalla. Asiakasratkaisut toimitetaan valikoitujen kumppaneiden ja jakelijoiden välityksellä.

3i oli mukana 14 miljoonan euron sijoituksessa Wicomiin vuonna 2001. Pääomasijoituksen tavoitteena oli tukea yhtiötä liiketoiminnan kasvattamisessa ja tuotekehityksessä. Tätä edistääkseen 3i etsi kansainvälisistä verkostoistaan Wicomin hallituksen puheenjohtajaksi hollantilaisen Peter van den Haspelin, jolla on yli 20 vuoden kokemus telealalta.

“Wicom on kasvanut hyvin ja noussut kannattavaksi vahvan teknologiaosaamisensa, hyvien tuotteidensa ja IP-ratkaisujen kasvavan kysynnän ansiosta. Meidän 3i-läisten mielestä aika on nyt kypsä luopua sijoituksestamme: kauppa on meille kannattava ja antaa Wicomille parhaan mahdollisen perustan edelleen jatkuvalle kasvulle ja aivan uusien markkinoiden valloittamiselle”, johtaja Kimmo Korpela 3i Nordic Venture -tiimistä sanoo.

“SAP on maailman johtava ohjelmistoratkaisujen toimittaja. Wicomin ostaminen on merkittävä tunnustus IP-pohjaisten viestintäratkaisujen teknologisesta ja liiketoiminnallisesta osaamisestamme”, Wicomin toimitusjohtaja Ilkka Kivimäki sanoo.

“Liittyminen SAPiin antaa meille erinomaiset mahdollisuudet menestyä kansainvälisillä markkinoilla tukemalla yhtiöitä, joilla on tarvetta parantaa asiakaspalveluaan sekä tehostaa viestintään ja asiakasyhteyksiin liittyviä liiketoimintaprosessejaan.”

Viimeisten 12 kuukauden aikana 3i on joko listannut tai myynyt useita viestintäsalkkunsa yhtiöitä menestyksekkäästi. Näihin yhtiöihin kuuluvat muun muassa NordNav (CSR 75 miljoonaa dollaria), Bitfone (HP, 160 miljoonaa dollaria), Mobile365 (Sybase, 300 miljoonaa dollaria).