3i myy vähemmistöosuutensa Haltista

Kansainvälinen pääomasijoittaja 3i on myynyt 49 prosentin vähemmistöosuutensa Halti Oy:stä Ingman Groupille.

Halti on Suomen johtava urheilu- ja ulkoiluvaatetukseen sekä retkeilyvarusteisiin erikoistunut yritys. Yhtiön tuotteita käytetään hiihdossa, pujottelussa sekä kiipeilyssä, vaelluksessa, maastopyöräilyssä ja retkeilyssä. Halti- ja Raiski-tuotteita myydään 1 400 myyntipisteessä yli 15 maassa.

Vuonna 1976 perustetussa Haltissa on noin 60 työntekijää. Vuoden 2010 liikevaihto oli 28 miljoonaa euroa. 3i osti osuutensa Haltista heinäkuussa 2004 samaan aikaan kun toimiva johto osti yhtiöstä enemmistöosuuden.

Vuodesta 2004 3i on tukenut aktiivisesti Haltia, kun se on vahvistanut johtavaa asemaansa Suomen markkinoilla ja kiihdyttänyt liiketoimintansa kansainvälistymistä. Yhtiö on laajentunut strategisesti tärkeisiin alppimaihin: Itävaltaan, Italiaan ja Saksaan. Halti on myös menestyksekkäästi kasvattanut vientiään ja vahvistanut brändiään kansainvälisillä sponsorointi- ja markkinointisopimuksilla johtavien talviurheilujoukkueiden kanssa suurissa urheilutapahtumissa. Helmikuussa 2013 Halti on jo neljännen kerran virallinen vaatetoimittaja Itävallan Schladmingissä järjestettävissä alppihiihdon maailmanmestaruuskisoissa. Halti on myös Suomen olympiajoukkueen vaatettaja Lontoon kesäolympialaisissa 2012.

“Viimeisen kahdeksan vuoden aikana olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Haltin johdon kanssa. 3i:n kansainvälinen verkosto on ollut tukemassa yhtiön strategiatyötä ja brändin kansainvälistämistä. Sijoituskauden aikana Halti on kaksinkertaistanut liikevaihtonsa ja saavuttanut kansainvälistä tunnustusta ja menestystä. Nyt yhtiö on vahva ja valmis tulevaan kasvuun”, sanoo sijoitusjohtajaErkki Nikoskelainen3i:n pohjoismaisesta tiimistä.

”Haltin liiketoiminta ja prosessit ovat kehittyneet merkittävästi kahdeksan vuoden kumppanuuden aikana. 3i:n lisäarvo ja kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä brändin rakentamisesta ovat auttaneet Haltia laajentumaan kansainvälisille markkinoille pysyvästi”, Haltin toimitusjohtaja Martti Uusitalo sanoo.

Erkki Nikoskelainen, 3i Pohjoismaat, puh. 040 539 2752, erkki.nikoskelainen@3i.com
Rachel Richards, 3i Lontoo, puh. +44 20 7975 3573, rachel.richards@3i.com

Halti
Vuonna 1976 perustetusta Haltista on tullut johtavat urheilu- ja ulkoiluvaatetuksen ja -varusteiden suunnittelija ja valmistaja Suomessa. Suomen korkeimman tunturin mukaan nimetty Halti on edustanut laatua ja teknisiä innovaatioista urheiluvarusteissa jo yli 30 vuoden ajan.

www.halti.com

3i
3i on yksi maailman johtavista kansainvälisistä sijoittajista. Kansainväliset verkostot, mittava kokemus, paikallinen tuntemus ja pääoma auttavat meitä löytämään markkinoiden johtavat yritykset ja tukemaan niitä tiellä menestykseen. 3i on vastuullinen ja pitkäjänteinen omistaja. Kumppaneina autamme näitä yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tällä yhdistelmällä luomme lisäarvoa kaikille sidosryhmillemme.

www.3i.com