3i ostaa Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients -yhtiön 395 miljoonalla dollarilla

Pääomasijoittaja 3i ostaa Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients -yhtiön. Alpharma on globaalisti toimiva lääkkeiden erikoisaineosien kehittäjä ja toimittaja sekä NYSE-pörssissä listatun Alpharma Inc:n tulosyksikkö. Kaupan arvo on noin 395 miljoonaa dollaria, ja kaupan toteutuminen edellyttää hyväksyntää kilpailuviranomaisilta.

Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients on nopeasti kasvavan pistettävien rinnakkaislääkkeiden markkinan ykkönen. Carl-Åke Carlssonin johtaman yhtiön kattavaan tuotevalikoimaan kuuluu useiden tärkeiden antibioottien aktiivisia aineosia sekä valmiita annoksia. Antibiootteihin kuuluvat muun muassa Vancomycin, Bacitracin and Polymyxin.

Alpharma Active Pharmaceutical Ingredientsin pääkonttori on Oslossa, ja sillä on valmistuslaitoksia Oslossa, Kööpenhaminassa, Budapestissä ja Taizhoussa Kiinassa. Liikevaihto vuoden 2007 ensimmäiseltä yhdeksältä kuukaudelta oli noin 138,7 miljoonaa dollaria. Työntekijöitä yhtiössä on 700.

Alpharma Inc. syntyi vuonna 1994, kun A.L. Laboratories Inc., Dumex A/S ja Apothekernes Laboratorium AS fuusioituivat.

“Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients -yhtiöllä on johtava asema maailmanmarkkinoilla, tietotaitoa pitkälle erikoistuneesta tuotannosta sekä vakuuttava johtoryhmä. Liiketoiminnalla on erinomaiset mahdollisuudet kasvaa edelleen. Tuemme johdon suunnitelmia kehittää yhtiötä nopeasti kasvavilla pistettävien antibioottien markkinoilla”, 3i:n Suomen-maajohtaja Hannu Isohaaro sanoo.

“Toimimme erittäin dynaamisella alalla, joten 3i:n laaja kokemus alasta ja vahva kansainvälinen verkosto tekee siitä täydellisen kumppanin meille liiketoimintamme kasvattamiseksi edelleen”, Alpharma Active Pharmaceutical Ingredientsin pääjohtaja Carl- Åke Carlsson sanoo.

3i:llä on yli 15 vuoden kokemus lääkeyhtiöihin sijoittamisesta. Aiempia sijoituksia ovat olleet muun muassa Betapharm ja Domantis.

Neuvonantajia kaupassa ovat olleet Merrill Lynch, Linklaters, PwC, Marsh ja ERM. Velkarahoituksen takaavat täysin GE (Global Coordinator), CALYON Crédit Agricole CIB, Danske Bank, European Capital Financial Services Limited ja HSH Nordbank AG.