A350 XWB -konetta on testattu jo kuukauden ajan

Airbusin A350 XWB on suoriutunut hyvin ensimmäisistä 92 testilentotunnistaan. A350 XWB:n ensilento lennettiin 14. kesäkuuta. Ensilento käynnisti testiohjelman, johon sisältyy noin 2 500 lentotuntia viidellä koneella.

Neljän viikon aikana Airbusin testilentäjät ovat teettäneet MSN1-koneella harjoituksia, joissa he ovat testanneet koneen ohjattavuutta ja käyttäytymistä. Ensimmäisten koelentojen aikana on seurattu ja testattu muun muassa konemallin moottoreiden, RAT-turbiinin, elektronisten järjestelmien, laskutelineiden, jarrujen ja automaattiohjauksen toimintaa.

Seuraavaksi A350 XWB MSN1 -koneeseen tehdään rutiinihuoltoja ja sitä valmistellaan testiohjelman toista vaihetta varten. Konemallin toinen testilentovaihe käynnistyy elokuussa.

Aikataulun mukaan A350 XWB tulee liikenteeseen vuoden 2014 toisella puoliskolla. Airbus on saanut jo 678 sitovaa tilausta koneesta 34 asiakkaalta.

Nina Jousenkylä, puh. 040 940 1314, nina.jousenkyla@cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.

Notes to editors:

• The first A350 XWB development aircraft (MSN1) is fitted with heavy test instrumentation and will be used for handling qualities evaluation, the natural icing campaign, systems and powerplant testing.
  • The second aircraft (MSN3) will also be equipped with heavy flight test instrumentation and will be used for performance measurement, high altitude, hot and cold weather testing as well as systems and powerplant tests.
  • The third and fifth aircraft (MSN2 and MSN5) will be equipped with a cabin and carry out the cabin and cabin systems tests, including the early long flights and route-proving.
  • The fourth aircraft to fly (MSN4) will have a light flight test installation and will be focused on external noise tests, lightning tests and pilot training for first customer and maintenance teams.