Aasian-Tyynenmeren alue nousee suurimmaksi lentomarkkinaksi

Seuraavan 20 vuoden aikana alueella tarvitaan 8 560 uutta lentokonetta

Airbusin ennusteen mukaan Aasian-Tyynenmeren alueelle toimitetaan noin 8 560 uutta lentokonetta seuraavan 20 vuoden aikana. Tämä on kolmannes kaikista uusien lentokoneiden toimituksista maailmassa. Näin alue nousee Euroopan ja Pohjois-Amerikan ohi suurimmaksi lentomarkkinaksi.

Airbusin ennuste perustuu keskimääräistä suurempaan kasvuun alueella sekä matkustaja- että rahtiliikenteessä. Airbus odottaa Aasian-Tyynenmeren lentoyhtiöiden matkustajamäärien nousevan 5,8 prosenttia vuodessa ja rahtimäärien 7,0 prosenttia vuodessa. Vastaavat keskiarvot koko maailman liikenteelle ovat 4,8 ja 5,9 prosenttia. Lentoyhtiöiden odotetaan myös korvaavan 78 prosenttia nyt käytössä olevasta kalustostaan: 3 680 koneesta vaihdetaan uusiin noin 2870. Näin yhtiöt varmistavat, että lennettävät koneet ovat ekotehokkaita.

Alueen odotetaan pysyvän lentokonekysynnän kärjessä. Tämä heijastaa alueen väestöjen keskittymistä suurkaupunkeihin, jolloin nopeasti kasvavien megakaupunkien välille tarvitaan lisää matkustuskapasiteettia.

Aasian-Tyynenmeren lentoyhtiöt hankkivat ennusteen mukaan 20 vuoden aikana 3 360 laajarunkokonetta eli 40 prosenttia kaikista maailmassa toimitetuista laajarunkokoneista. Lukuun sisältyy 780 erittäin suurta, A380:n kaltaista konetta ja 2 580 kahden käytävän laajarunkokonetta, joita Airbusin mallistossa edustavat A330 ja A350 XWB.

Myös kapearunkokoneiden kysyntä kasvaa. 100–210-paikkaisten koneiden toimitusmäärät nousevat 5 200:een lähinnä halpalentoyhtiöiden kasvun ja uusien lyhyiden reittien avaamisen myötä.

Rahtiliikenteessä Aasian-Tyynenmeren lentoyhtiöiden kalusto kasvaa miltei nelinkertaiseksi 1 056 lentokoneeseen. Uusien rahtikoneiden toimitusten ennakoidaan nousevan 270 koneeseen eli yli 30 prosenttiin kaikista uusista rahtikoneista.

Airbusille Aasian-Tyynenmeren alue on tärkeä markkina-alue, jolta yhtiö on saanut yli neljänneksen kaikista saamistaan tilauksista. Tilauskannasta 32 prosenttia on alueelta tulleita tilauksia.

Airbusin maailmanlaajuisen ennusteen mukaan seuraavan 20 vuoden aikana matkustaja- ja rahtikoneiden kysyntä nousee 25 850 lentokoneeseen, joiden arvo on 3,2 biljoonaa dollaria.

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.