Air France ja Airbus lensivät vihreästi: lennon hiilidioksidipäästöt puolittuivat

Air France ja Airbus ovat lentäneet maailman vihreimmän lennon yhdistämällä uusinta polttoaine- ja lennonvarmistusteknologiaa. A321-koneen tuotti lennolla Toulousesta Pariisiin vain puolet tavallisen lennon hiilidioksidipäästöistä.

Lennolla käytettiin ensimmäistä kertaa biopolttoainetta (50 % kummassakin moottorissa), optimoitua lennonvarmistuspalvelua sekä tehokasta jatkuvan liu'un lähestymistä laskeutumisessa. Näiden yhdistelmällä hiilidioksidipäästöt saatiin 54 grammaan matkustajaa ja kilometriä kohden. Tämä vastaa 2,2 polttoainelitran kulutusta matkustajaa ja 100 kilometriä kohden.

“Olemme ylpeitä tämän innovatiivisen projektin menestyksestä. Siinä yhdistyivät monet hankkeemme kestävän kehityksen saralla”, Air Francen yhteiskuntavastuusta vastaava johtaja Bertrand Lebel sanoo.

Biopolttoaineet ovat yksi keino hiilidioksidipäästöjen alentamiseen. Airbus pyrkii edistämään biopolttoaineiden käyttöä tukemalla arvoketjuja, jotka nopeuttavat polttoaineiden kaupallistamista. Lukuisten testilentojen ja polttoainestandardoijien (ASTM ja DefStan) yhteistyön ansiosta reittilennoilla voi jo käyttää sekoituksia, joissa puolet on biopolttoaineita.

Tehostettu lennonvarmistuspalvelu auttaa osaltaan vähentämään polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Airbus on perustanut oman Airbus ProSky -tytäryrityksen kehittämään modernien lennonvarmistuspalvelujen kehittämiseksi. Esimerkiksi nykyistä suoremmat reitit auttaisivat pienentämään polttoaineen kulutusta 10 prosenttia. Hiilidioksidipäästöjen lisäksi myös lentomelu vähenisi.

Jatkuvan liu’un lähestyminen on yleistymässä keinona pienentää polttoaineen kulutusta. Liukuminen kohti lentokenttää vaatii vähemmän tehoa kuin asteittainen laskeutuminen, jossa lentokone käyttää enemmän tehoa ja polttoainetta lentokorkeuden ylläpitämiseen.

Air Francen ja Airbusin vihreästä lennosta on saatavilla videokuvaa www.airbus.com/broadcastroom (vaatii rekisteröitymisen).

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.