AirAsia tilaa 100 A320-lentokonetta lisää Airbusilta

Aasian suurin halpalentoyhtiö AirAsia on tehnyt uuden tilauksen Airbusin A320-lentokoneista. Tilaukseen sisältyy 64 A320neo-mallia ja 36 A320ceo-mallia eli yhteensä sata konetta.

Tilaus vahvistaa AirAsian asemaa Airbusin suurimpana A320-asiakkaana maailmassa. Tähän mennessä lentoyhtiö on tilannut Airbusilta kaikkiaan 475 kapearunkokonetta. Näistä yli sata on jo toimitettu. Näitä koneita käytetään AirAsian reiteillä Bangkokista, Kuala Lumpurista, Jakartasta, Manilasta ja Tokiosta.

Meillä on kolme kultakaivosta Malesiassa, Thaimaassa ja Indonesiassa, ja Filippiinien ja Japanin kasvupotentiaali on valtava. Tilattujen lentokoneiden avulla laajennamme edelleen jo mittavaa verkostoamme uusilla reiteillä ja vuoroilla. Näin AirAsia pitää markkinajohtajuutensa”, AirAsian pääjohtaja Tan Sri Tony Fernandes sanoo.

AirAsian pelkästään A320-koneista koostuva kalusto lentää noin 70 kohteeseen reittiverkostossa, joka ulottuu 20 maahan Aasiassa. Tytäryhtiö AirAsia X lentää pitkiä reittejä Kuala Lumpurista Pohjois-Aasiaan ja Australiaan Airbusin A330-lentokoneella.

A320-perhe on maailman myydyin kapearunkokonemallisto. Tähän mennessä Airbus on saanut yli 8 800 tilausta ja toimittanut yli 5 300 A320-lentokonetta yli 380 asiakkaalle ympäri maailmaa.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.