AirAsia tilaa Airbusilta 200 A320neo-lentokonetta

Aasian-Tyynenmeren alueen suurin halpalentoyhtiö AirAsia on tehnyt sitovan tilauksen 200 A320neo-lentokoneesta. Kaikkien aikojen suurin A320-koneista tehty tilaus tekee AirAsiasta Airbusin suurimman kapearunkokoneiden asiakkaan maailmassa.

AirAsia on tilannut nyt kaikkiaan 375 A320-perheen lentokonetta, joista 89 on jo käytössä yhtiön reiteillä Aasiassa. Lisäksi yhtiön pitkiin reitteihin erikoistunut tytäryhtiö AirAsia X on tilannut Airbusilta 38 laajarunkokonetta.

“Tämän historiallisen kaupan ansiosta AirAsia on turvannut tulevaisuutensa ja kykynsä vastata Aasian markkinoiden valtavaan kasvupotentiaaliin. Päätöksemme olla yksi ensimmäisistä A320neo-koneiden käyttöönottajista varmistaa, että pysymme kehityksen kärjessä yhdellä alan uusimmista ja uudenaikaisimmista kalustoista”, AirAsian pääjohtaja Tan Sri Dr Toy Fernandes sanoo.

Uusien moottoreiden suurten siipiulokkeiden ansiota A320neo-lentokoneiden polttoaineen kulutus on 15 prosenttia pienempi kuin aiemmilla malleilla. Niiden lentomatka on kuitenkin 950 kilometriä pitempi, tai ne voivat kuljettaa kaksi tonnia enemmän hyötykuormaa.

Polttoaineen kulutuksen pieneneminen merkitsee noin 3 600 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä lentokonetta kohden vuodessa.

Lisätietoja: Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.