AirAsia X tilaa Airbusilta 55 A330neo-konetta

Aasian suurimman halpalentoyhtiön pitkiin reitteihin erikoistunut AirAsia X -lentoyhtiö on tehnyt sitovan tilauksen 55 A330neo-lentokoneesta. Tilaus on tähän mennessä suurin A330-perheen koneista tehty tilaus.

AirAsia X:n asema maailman suurimpana A330-asiakkaana vahvistuu entisestään, sillä yhtiö on nyt tilannut kaikkiaan 91 tämän tyypin lentokonetta.

Sitova tilaus vahvistaa Farnborough-ilmailunäyttelyssä heinäkuussa 2014 julkistetun 50 koneen aiesopimuksen ja lisää siihen viisi lentokonetta lisää. Nyt tilattujen koneiden toimitukset alkavat vuonna 2018.

“A330 on osoittautunut juuri oikeaksi koneeksi liiketoimintamalliimme: siinä yhdistyvät alhaiset käyttökustannukset, pitkä kantama ja lentämisen mukavuus asiakkaille. A330neo merkitsee vieläkin suurempaa tehokkuutta, mikä auttaa meitä pitämään asemamme halpalentojen johtajana”, sanoo Tan Sri Tony Fernandes, AirAsia X:n johtaja ja yksi perustajista.

A330neo-koneet perustuvat A330ceo-mallien käytännössä nähtyyn taloutellisuuteen, monipuolisuuteen ja luotettavuuteen. Neo-malleissa käytetään Rolls-Roycen uuden sukupolven Trent 7000 -moottoreita, niiden aerodynamiikkaa on parannettu ja matkustamoa kehitetty edelleen.

Uudet ominaisuudet tekevät lentokoneesta kustannustehokkaimman kokoluokassaan. Polttoaineen kulutusta pienennetään 14 prosenttia istuinta kohden, lentomatkaa pidennetään jopa 400 merimailiin (yli 730 kilometriä) ja ylläpitokustannukset puristetaan mahdollisimman pieniksi.

Viestintätoimisto Cocomms

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.