airberlin esittelee kestävää kehitystä koskevat toimenpiteensä

• Ekotehokas lentäminen -ohjelmansa ansiosta airberlin sijoittuu ekotehokkuudessa ensimmäiselle sijalle Euroopassa
  • Polttoaineen kulutus on vain 3,5 litraa per 100 henkilökilometriä
  • Tavoitteena polttoaineen kulutuksen vähentäminen kolmeen litraan

airberlin tiedotti 17. syyskuuta 2012 pidetyssä tilaisuudessa monipuolisista kestävän kehityksen toimenpiteistään. Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö on tietoinen vastuustaan ympäristöä ja ihmiskuntaa kohtaan. Ekologisesti katsoen airberlin on edelläkävijän asemassa. Kehityksen ydin on Ekotehokas lentäminen -ohjelma, josta airberlin palkittiin vuonna 2011 ÖkoGlobella kestävä liikkuvuus -kategoriassa. Polttoaineen kulutuksen ollessa 3,5 litraa per 100 lennettyä henkilökilometriä airberlin lentää eurooppalaisten lentoyhtiöiden kärjessä.

”Vastuu ei ole airberlinille vain pelkkä käsite, vaan airberlin myös toimii periaatteen mukaisesti. Noudatamme ennen kaikkea kolmea tärkeää kestävyystavoitetta: haluamme olla kuluttajasuojan ja asiakaspalvelun asiantuntijoita, edelläkävijöitä ilmaston- ja ympäristönsuojelussa sekä haluamme tukea ja vahvistaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta airberlin groupin sisällä ja yhteiskunnassamme. Ekologisella alalla olemme jo vuosia sitten perustaneet ohjelmia suojellaksemme luonnonvaroja ja voidaksemme lentää ekotehokkaasti. Näitä toimenpiteitä optimoimme jatkuvasti. Näin airberlin on ja pysyy edelläkävijänä ilmaston- ja ympäristönsuojelun alalla“, ssanoo airberlinin toimitusjohtaja Hartmut Mehdorn.

Yksi Euroopan nuorimmista lentolaivastoista

airberlin investoi jatkuvasti uusimpiin teknologioihin ja uuteen lentolaivastoon. Keski-iältään vain 5 vuoden ikäinen airberlinin lentolaivasto kuuluu Euroopan nuorimpiin, hiljaisimpiin ja tehokkaimpiin lentolaivastoihin. IATAan kuuluvien lentokoneiden keskimääräinen ikä on maailmanlaajuisesti lähes 14 vuotta, Euroopassa 12 vuotta. Lentokoneet on varustettu uusimmalla tekniikalla ja ne ovat siten turvallisempia ja tehokkaampia. Jo vuodesta 2001 lähtien eli ensimmäisenä lentoyhtiönä Euroopassa airberlin on varustanut lentokoneensa siipiulokkeilla, joilla vähennetään ilman pyörteisyyttä ja polttoaineen kulutusta.

Yksittäiset polttoainetta säästävät toimenpiteet

Polttoaineen tehokkuusohjelma koostuu 44 yksittäisestä toimenpiteestä. Polttoaineen säästäminen ei ala vasta siitä vaiheesta kun moottorit käynnistetään. Ohjelma sisältää monia alueita, jotka otetaan huomioon jo ennen koneen ilmaan nousua. Lennon suunnittelu, painon vähentäminen ja lentokoneiden uudistaminen vaikuttavat polttoaineen kulutukseen kuten myös itse lentäminen. Kesällä 2012 aloitettiin esimerkiksi erityisesti airberlinin lentäjille kehitetty ”polttoaineen tehokas käyttö“ -ohjelma, jonka avulla lentäjät oppivat, kuinka tietyllä lentotyylillä ja muilla toimenpiteillä säästetään kerosiinia ja sen myötä vähennetään päästöjä. Tämä ei tarkoita sitä, että tankataan vähemmän, vaan miten vähennetään tankatun kerosiinin kulutusta. Myös kevyillä istuimilla, tarjoiluvaunuilla ja kevyillä konteilla sekä ”paperiton ohjaamo“ -konseptilla airberlin vähentää todistettavasti sekä polttoaineen kulutusta että päästöjä. Ensimmäisenä saksalaisena lentoyhtiönä airberlin lentää sen lisäksi esimerkiksi satelliittiavusteisia lähestymislentoja RNP-AR -menetelmän (Required Navigation Performance – Authorization Required) mukaan Innsbruckissa ja Salzburgissa. Sen ansiosta airberlinin lentäjät pystyvät kaartamaan myös lentokenttää lähestyessään, eivätkä he ole näin sidottuja suoraviivaiseen lentoreittiin. Tämä lähestymismenetelmä käyttää ilmatilaa tehokkaammin hyväksi ja säästää samalla myös polttoainetta.

Tavoitteena kolme litraa

airberlinin asiantuntijoiden kehittämälllä monipuolisella polttoainetehokkuusohjelmalla airberlin parantaa jatkuvasti kaikkia lentoon liittyviä menetelmiä ja kehittää systemaattisesti uusia säästömahdollisuuksia. Näillä menetelmillä airberlin onnistuu vähentämään polttoaineen kulutusta jatkuvasti. Tuloksena on pienemmät polttoainekulut ja parempi ympäristötase.

”Olemme saavuttaneet jo paljon, mutta haluamme saavuttaa vielä enemmän. Tavoitteemme on yksiselitteinen: seuraavan viiden vuoden aikana vähennämme lentolaivastomme polttoaineen kulutusta keskimäärin kolmeen litraan per 100 henkilökilometriä“, vakuuttaa Hartmut Mehdorn.

Uuden verkkosivuston Yritys-välilehdellä osoitteessa airberlingroup.com/en/Responsibility airberlin julkistaa mielenkiintoista uutisia aiheesta airberlin groupin vastuu.

Mediakontakti:
Uwe Berlinghoff
Senior Vice President Communications
Puh.: + 49 30 3434 1500
Faksi: + 49 30 3434 1509
S-posti: abpresse@airberlin.com
www.airberlin.com
www.facebook.com/airberlin

airberlinin lehdistökontakti Suomessa:
EHRENBERG Kommunikation
c/o viestintätoimisto Cocomms
S-posti: airberlin@cocomms.com
Puh. 09 668 9690

airberlin on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö, jolla on 9 300 työntekijää. airberlin on saanut joka vuosi yli 10 palkintoa palvelusta ja laadusta. Yhtiöllä on 152 lentokonetta, joiden keski-ikä on viisi vuotta. Euroopan uusimpiin kuuluva kalusto kuluttaa polttoainetta säästeliäästi, mikä auttaa vähentämään lentojen päästöjä. Euroopan tärkeimpiin lentoyhtiöihin lukeutuva airberlin lentää 170 kohteeseen 40 maassa.  Vuonna 2011 yhtiö lennätti yli 35 miljoonaa matkustajaa. airberlin on solminut joulukuussa 2011 strategisen kumppanuussopimuksen Etihad Airwaysin kanssa. airberlin on kuulunut  20. maaliskuuta 2012 alkaen kansainväliseen lentoyhtiöiden oneworld®-allianssiin. airberlin tarjoaa lentoja yhteisillä lentonumeroilla oneworld-jäsenyhtiöiden American Airlinesin, British Airwaysin, Finnairin, Iberian, Royal Jordanianin, S7 Airlinesin ja Japan Airlinesin kanssa.