airberlin nykyaikaistaa konttikalustonsa

• Uudet kevyet kontit tuovat ympäristöhyötyjä
  • Odotettu päästövähennys 1 100 tonnia vuodessa

airberlin nykyaikaistaa konttikalustonsa ja ottaa käyttöön kevyet kontit rahti- ja matkatavarakuljetuksissaan. Yli 750 konttia vaihdetaan kevyisiin kontteihin, minkä seurauksena airberlin vähentää 200 kiloa todellista lentopainoa ja säästää sen ansiosta konetta kohden yli 30 000 litraa kerosiinia vuodessa. Yhteenlaskettuna kaikkien käyttöönotettujen kevyiden konttien ympäristöhyöty on 1 100 tonnia hiilidioksidia vuodessa.

airberlin ottaa uudet kevyet kontit käyttöön Airbus A330-300- ja A330-200 -lentokoneiden kaukolennoilla yhteistyössä maailman johtavan kuljetuskalustopalvelu Jettainerin kanssa. Yritys vastaa Saksan toiseksi suurimman lentoyhtiön rahtikonttien käytöstä. Jettainer tekee jo nyt yhteistyötä airberlinin kumppanin Etihad Airwaysin kanssa, minkä myötä molemmilla lentoyhtiöillä on logistinen yhteisvaikutus erityisesti Berliinin, Düsseldorfin, Abu Dhabin ja New Yorkin lentokentillä.

Kevyitä kontteja käytetään noin 90 000 lennolla vuodessa. Matkatavaroiden ohella airberlin kuljettaa konteissa myös rahtia, joka kuljetetaan niin sanottuna Belly-rahtina matkustajalentokoneiden ruumassa.

"Käytämme vähemmän polttoainetta ja säästämme ympäristöä keventämällä painoa aina kuin vain mahdollista", airberlinin johtaja Helmut Himmelreich sanoo. "Kevyet kontit ovat osa tänä vuonna laajennuksen kohteena olevaa 'ekotehokkaan lentämisen' kokonaisuutta, jolla pyrimme vähentämään polttoainekulutusta 3,4 litraan 100 henkilökilometriä kohden“.

"Olemme ylpeitä siitä, että saamme huolehtia airberlinin kuljetuskalustosta kunnossapidosta maailmanlaajuisesti. Nykyaikaisten kevyiden konttien käyttöönoton myötä airberlin ei pelkästään pienennä kuluja, vaan voi myös selkeästi vähentää päästöjä", Jettainer GmbH:n toimitusjohtaja Alexander Plümacher sanoo.

Konttien uuden materiaalin vuoksi kontit ovat entistä kevyempiä, vahvempia ja kestävämpiä ja niiden kunnossapito on aiempaa helpompaa. Tämän ansiosta niiden elinikä on pidempi ja käyttöfrekvenssi suurempi. Uudet kontit ovat myös täysin kierrätettäviä.

Lehdistöyhteydenotot airberlin:

Sabine Teller
Senior Manager Public Relations
Puh.: +49 30 3434 1500
Faksi: +49 30 3434 1509
Sähköposti: abpresse@airberlin.com
www.airberlin.com
www.facebook.com/airberlin

Lehdistöyhteydenotot Jettainer:
Martin Kraemer
Head of Marketing & PR, Jettainer GmbH

Am Prime Parc 17, D-65479 Raunheim
Puh.: +49 6142 1770 374
Sähköposti: martin.kraemer@jettainer.com
www.jettainer.com

airberlinin lehdistökontakti Suomessa :
EHRENBERG Kommunikation
c/o viestintätoimisto Cocomms
S-posti: airberlin@cocomms.com
Puh.: 09 668 9690

airberlin on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö, jolla on 9 200 työntekijää. airberlin on saanut joka vuosi yli 10 palkintoa palvelusta ja laadusta. Yhtiöllä on 165 lentokonetta, joiden keski-ikä on viisi vuotta. Euroopan uusimpiin kuuluva kalusto kuluttaa polttoainetta säästeliäästi, mikä auttaa vähentämään lentojen päästöjä. Euroopan tärkeimpiin lentoyhtiöihin lukeutuva airberlin lentää 162 kohteeseen 40 maassa.  Vuonna 2011 yhtiö lennätti yli 35 miljoonaa matkustajaa. airberlin on solminut joulukuussa 2011 strategisen kumppanuussopimuksen Etihad Airwaysin kanssa. airberlin on kuulunut 20. maaliskuuta 2012 alkaen kansainväliseen lentoyhtiöiden oneworld®-allianssiin. airberlin tarjoaa lentoja yhteisillä lentonumeroilla oneworld-jäsenyhtiöiden American Airlinesin, British Airwaysin, Finnairin, Iberian, Royal Jordanianin, S7 Airlinesin ja Japan Airlinesin kanssa.

Jettainer on kansainvälisesti johtava konttikalustoon erikoistunut palvelu. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Raunheimissa – Frankfurt/Mainin lentokentän välittömässä läheisyydessä. Yhteensä 52 työntekijää työllistävä Jettainer huolehtii tällä hetkellä yli 85 000 kontin kuljetuskalustosta 14 asiakkaalle. Tällä hetkellä Jettainer toimii maailmanlaajuisesti yli 350 lentokentällä. Raunheimin alueen ulkopuolella Jettainerilla on toimistoja asiakkaiden keskuslentoasemilla Abu Dhabissa, Chicagossa, Philadelphiassa, Roomassa, Zürichissä ja Wienissä. Jettainer kattaa koko konttiliikenteen arvoketjun – ostoista johtamiseen ja esim. hallinnoinnista ja korjauksista asiakaskohtaisten IT-ratkaisujen ja rahoitusohjelmien tarjoamiseen. Syksystä 2011 lähtien Jettainer on täydentänyt palveluvalikoimaansa JettLease-palvelulla, joka tarjoaa konttien vuokrausta hätätapauksissa.