airberlin teki uuden ennätyksen polttoainetehokkuudessa

Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö airberlin teki vuonna 2011 uuden ennätyksen: se paransi polttoainetehokkuuttaan toistamiseen 1,5 prosentilla vähentäen keskimääräistä polttoaineenkulutustaan 3,5 litraan 100 lennettyä matkustajakilometriä kohden. Tämä tarkoittaa, että airberlin kuluttaa vähemmän polttoainetta per lento kuin yksikään muu eurooppalainen lentoyhtiö.

”Ympäristönsuojelusta on tullut yksi kilpailutekijä. Resurssien tehokas käyttö johtaa kustannusten pysyvään laskuun ja hyödyttää ympäristöä. Tämä on asiakkaille tärkeää. airberlin haluaa panostaa tähän edelleen”, sanoo airberlinin toimitusjohtaja Hartmut Mehdorn.

Vuonna 2011 polttoainesäästöt nousivat 19 800 tonniin 12 kuukauden aikana, mikä vastaa 62 000 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä. Tämä ennätyksellinen saavutus on yhtiön tekemien ponnistelujen tulosta. Erilaisilla toimenpiteillä, joilla tuotetaan lentotoiminnalle tarkempaa ja päivitetympää tietoa säästä, lämpötilasta ja lentoreiteistä, on ollut iso panos näiden säästöjen saavuttamisessa. Lentoaikojen optimointi potkuriturbiineilla ja suihkukoneilla sekä lentokoneiden tarkempi lastaustapa ovat myös auttaneet vähentämään polttoaineenkulutusta. Lisäksi airberlin on onnistunut yhdenmukaistamaan sen kumppanilentoyhtiöiden kanssa eri toimenpiteitä, kuten moottoripesun, mikä tukee sen toimintaa luonnon suojelemiseksi.

Polttoaineen hinta on lentoliikennealalla valtiollisten päätösten ohella yksi merkittävimmistä hintoja nostavista tekijöistä. Siksi polttoaineenkulutuksen vähentäminen on äärimmäisen tärkeää. airberlin on antanut ympäristönsuojelulle etusijan. Vuonna 2012 yhtiön tavoitteena on vähentää keskimääräistä polttoaineenkulutustaan 3,4 litraan 100 lennettyä matkustajakilometriä kohden. Tämä vastaa 100 000 tonnin lisävähennystä hiilidioksidipäästöissä.

EHRENBERG Kommunikation
c/o viestintätoimisto Cocomms:
s-posti: airberlin@cocomms.com
puh: 09 6689 690

airberlinin mediakontakti:
Sabine Teller
Senior Manager Public Relations
puh: +49 (0)30 3434 1500
s-posti: abpresse@airberlin.com
www.airberlin.com

airberlin

airberlin on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö, jolla on 9 200 työntekijää. Pelkästään vuonna 2010 airberlin sai yli 10 palkintoa palvelusta ja laadusta. Yhtiöllä on 170 lentokonetta, joiden keski-ikä on viisi vuotta. Euroopan uusimpiin kuuluva kalusto kuluttaa polttoainetta säästeliäästi, mikä auttaa vähentämään lentojen päästöjä. airberlin lentää 162 kohteeseen 40 maassa. Vuonna 2011 yhtiö lennätti yli 35 miljoonaa matkustajaa. airberlin liittyy 20. maaliskuuta 2012 kansainväliseen oneworld®-allianssiin, jonka muita jäseniä ovat American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, Royal Jordanian, S7 ja Japan Airlines. Joulukuussa 2011 airberlin solmi strategisen kumppanuuden Etihad Airwaysin kanssa.