Airbus avaa tuotantolaitoksensa Yhdysvalloissa

Airbusin ensimmäinen tuotantolaitos Yhdysvalloissa otettiin virallisesti käyttöön Mobilessa, Alabamassa. Tehtaassa kootaan A320-perheen lentokoneita, ja siellä työskentelee yli 250 työntekijää.

“Lentokoneiden tuotanto Mobilessa merkitsee kahta asiaa: Airbusista on tullut ensimmäinen aidosti globaali lentokonevalmistaja ja Airbus on nyt myös amerikkalainen valmistaja”, Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier sanoo.

“Tuotantolaitos Yhdysvalloissa on tärkeä askel Airbusin strategiassa. Sen avulla voimme kasvattaa jo entisestään vahvaa läsnäoloamme Amerikassa, joka on suurin kapearunkokoneiden markkina maailmassa. Olemme myös entistä lähempänä yhdysvaltalaisia asiakkaitamme ja avaintoimittajiamme. Samalla tuotantokapasiteettimme kasvu mahdollistaa tuotannon joustavan lisäämisen. Kasvun turvin pystymme vastaamaan globaaliin kysyntään.”

Airbus julkisti suunnitelmansa yhdysvaltalaisesta tuotantolaitoksesta vuonna 2012. Rakennustyöt alkoivat seuraavana vuonna. Ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettu A321-kone valmistuu aikataulun mukaan ensi keväänä. Vuoteen 2018 mennessä laitos valmistaa 40–50 kapearunkokonetta vuodessa.

Airbusin markkinaennusteen mukaan pelkästään Pohjois-Amerikassa tarvitaan seuraavan 20 vuoden aikana kaikkiaan noin 4 700 kapearunkokonetta.

Alabaman-laitoksen lisäksi Airbus kokoaa lentokoneita Hampurissa, Tianjinissa ja Toulousessa.

Kuvia ja videoita:

Fabrice Brégier’n haastattelu – A320-tuotantolinja Mobilessa

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.

Avainsanat: