Airbus ja China syventävät yhteistyötään

CAS tilasi 70 lentokonetta

Airbus ja Kiina ovat tehneet sopimuksen yhteistyönsä tiivistämisestä ilmailun eri alueilla. Sopimukseen sisältyy Tianjinin aseman edistäminen Airbusin Aasian-keskuksena sekä teollisen yhteistyön laajentaminen. Samalla CAS tilasi 70 lentokonetta.

Airbus ja sen kiinalaiset kumppanit Tianjin Free Trade Zone ja Aviation Industry Corporation of China (AVIC) ovat sopineet jatkavansa menestyksekästä yhteishankettaan A320-koneiden kokoonpanossa 10 vuodella. ”Vaihe 2” alkaa 2016 ja ulottuu vuoteen 2025. Sen aikana tehdas ryhtyy toimittamaan koneita koko Aasian alueelle ja uusien A320neo-perheen lentokoneiden kokoonpano alkaa tehtaalla vuonna 2017.

Airbus ja sen kiinalaiset kumppanit kutsuvat myös muita komponenttitoimittajia kehittämään tuotantoa Tianjinissa kilpailukykyisen toimitusketjun muodostamiseksi alueelle.

Kumppanit käynnistävät kaksi uutta yhteistyöaluetta. Ne tukevat Kiinan ilmailuviranomaista uusimpien lennonvarmistuspalvelujen hanketta ja edistävät tutkimusta alueellisesti tuotettaviin, kestävän kehityksen polttoaineisiin. Näillä hankkeilla halutaan helpottaa Kiinan erittäin nopeasti kasvavan ilmailun liikenneongelmia ja pienentää sen ympäristöjalanjälkeä.

Kumppanit kehittävät myös yhteistyötään Airbusin laajarunkokoneiden ohjelmissa.

China Aviation Supplies Holding Company (CAS) tilasi samalla Airbusilta 70 lentokonetta: 43 A320-perheen kapearunkokonetta ja 27 A330-laajarunkokonetta. Tilaus kuvastaa kiinalaisten lentoyhtiöiden suurta lentokoneiden kysyntää kaikilla markkinasegmenteillä: kotimaan, alueellisilla ja kaukolennoilla sekä halpalennoilla.

Kuvia sopimuksen allekirjoittamisesta: http://www.airbus.com/presscentre/pressroom/high-res-photos/

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.