Airbus ja Rolls-Royce tehostavat A350-1000-lentokonetta

Entistä tehokkaampi Trent XWB -moottori lisää hyötykuormaa ja kantamaa

Airbus ja Rolls-Royce tuovat A350-1000-lentokoneeseen entistä tehokkaamman Trent XWB -moottorin, joka lisää koneen hyötykuormaa ja toimintamatkaa markkinoiden kysynnän mukaisesti. Juuri tälle konemallille optimoitu Trent XWB -moottori on tehokkain Airbus-lentokoneeseen kehitetty moottori. Sen teho lähdössä on 97 000 paunaa (lbf). Uudella moottorilla varustetut lentokoneet tulevat ennusteen mukaan käyttöön vuonna 2017.

Parantuneen suorituskyvyn ansiosta uusi A350-1000-lentokone voi lentää noin 400 merimailia lisää, kun koneessa on täysi 350 matkustajan kuormitus, tai kuljettaa noin 4,5 tonnia hyötykuormaa lisää.

A350-1000 sopii näin erinomaisesti pitkille reiteille kehittyvillä markkinoilla, kuten Shanghai–Boston tai Pariisi–Santiago, mutta myös perinteisille reiteille, kuten Manchester–Los Angeles tai Dubai–Melbourne. Konemallin polttoaineen kulutus on 25 prosenttia pienempi kuin lähimmän kilpailevan konemallin.

A350 XWB -koneperheeseen kuuluu kolme mallia, joista A350-1000 on suurin. Neljä avainasiakasta on tilannut tätä mallia tähän mennessä 75 kappaletta.

Airbusin ennusteen mukaan seuraavan 20 vuoden aikana maailmassa tarvitaan kaikkiaan noin 5 800 uutta keskikokoista laajarunkomatkustajakonetta.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.