Airbus ja TAROM luovat Euroopan ensimmäisen biopolttoaine-arvoketjun

Hankkeen pyrkimyksenä kaupallistaa kitupellavasta valmistettava polttoaine

Airbus ja TAROM Romanian Air Transport -lentoyhtiö ovat yhdessä kumppaniensa kanssa käynnistämässä hanketta biopolttoaineen jalostamiseksi ja tuottamiseksi uusiutuvasta raaka-aineesta lentokonekäyttöön. Euroopan ensimmäisiin kuuluvassa projektissa polttoainetta valmistetaan kitupellavakasvista (Camelina).

Hanketta johtaa romanialainen kansalaisjärjestö. Airbus antaa tukeaan tarvittavan arvoketjun luomisessa, jotta paikallinen biopolttoaineen valmistus saadaan käyntiin.

Kun esitutkimukset maatalouden, teknologian ja ilmailun kehityksestä ja tilasta on tehty, hankkeessa arvioidaan Romaniassa jo olemassa olevien jalostuslaitosten sopivuus polttoaineen valmistukseen.

Kitupellava valittiin raaka-aineeksi, koska se sisältää paljon energiaa, sitä voidaan vuoroviljellä ja se vaatii vain vähän vettä. Kitupellava on kotoperäinen kasvi Romaniassa, joten sitä voidaan viljellä helposti pienilläkin tiloilla. Sivutuotteena syntyy korkealaatuista rehua.

Hankkeessa kitupellavaa kasvatetaan monissa paikoissa eri puolilla Romaniaa myös pilaantuneessa maassa ja viljelemättömillä alueilla. Näin selvitetään parasta tuotantomallia ja maaperää sekä viljelyyn geneettisesti sopivinta kasvia.

“Tämä on ensimmäinen eurooppalainen arvoketju, joka tuo yhteen viljelijät, öljyn jalostajat ja lentoyhtiön. Sen avulla voimme todentaa biopolttoaineen tuottamisen kestävyyttä sekä ympäristön että talouden kannalta”, Paul Nash, Airbusin uusien energialähteiden ryhmän vetäjä, sanoo.

Airbus auttaa polttoaineen hyväksymisprosessissa sekä arvioitaessa polttoaineen vaikutuksia lentokoneiden järjestelmiin ja moottoreihin. Yhteenliittymä tekee yhteistyötä Bukarestin maataloustieteen yliopiston ja eläinlääketieteen bioteknologiakeskuksen kanssa kitupellavan kasvatuksessa, korjuussa ja öljyntuotannossa.

TAROM yhteenliittymään kuuluvat Honeywellin UOP, CCE (Camelina Company España) ja Airbus. Honeywellin UOP tuo hankkeeseen tietonsa biolentopolttoaineen jalostuksesta, ja CCE on kitupellavan kasvatuksen asiantuntija. Airbus on hankkeen tekninen ja projektinhallintaosaaja ja tukee elinkaariselvityksiä ja kestävän kehityksen arviointia.

Biopolttoaine on ASTM:n (American Society for Testing and Materials) hyväksymisprosessin viimeisissä vaiheissa Yhdysvalloissa. Liikennelennoilla biopolttoainetta sekoitettaisiin perinteiseen polttoaineeseen niin, että biopolttoainetta olisi sekoituksessa enintään 50 prosenttia.

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.