Airbus juhlii Belugaa ‒ lentokoneiden osien kuljetuksia jo 20 vuotta

Airbusin Beluga-rahtilentokone lähti ensilennolleen 13. syyskuuta 2014 eli se viettää nyt 20-vuotisjuhlaansa. Nimensä kone sai maitovalaasta, jota se muistuttaa muodoltaan. Konetta käytetään Airbusin lentokoneiden osien kuljetukseen eri tuotantopaikkakuntien välillä.

Viisi Beluga-konetta lentää joka viikko yli 60 lentoa 11 paikkakunnan välillä. Koska uuden A350 XWB -koneen tuotanto alkaa ja nykyisten tuotteiden tuotantoa lisätään, Beluga-lentojen määrä nousee merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana.

Tämän takia Airbus aloitti vuonna 2011 Fly 10 000 -hankkeen. Sen tavoitteena on nostaa Beluga-kaluston vuotuiset lentomäärät 5 000 tunnista 10 000 tuntiin vuoteen 2017 mennessä. Tämä saadaan aikaan muun muassa optimoimalla lastausmenetelmiä. Uudet lastaustilat on otettu käyttöön jo Hampurissa ja Bremenissä Saksassa sekä Saint-Nazairessa Ranskassa.

Beluga perustuu kahden moottorin A300-600R-koneeseen, jota arvostetaan sen luotettavuuden ja kustannustehokkuuden takia. Kone on 56 metriä pitkä, 17 metriä korkea ja sen rungon läpimitta on 7,71 metriä. Rahtitilaa on 1 400 kuutiometriä. Beluga pystyy kantamaan 47 tonnia rahtia 1 660 kilometrin matkan.

Airbusin kuvagalleria:

Video Belugasta:

Anne Hänninen, puh. +358 40 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.