Airbus kutsuu taas opiskelijoita kehittämään vihreitä ideoita ilmailuun

Maailmanlaajuisen kilpailun palkintona 30 000 euroa

Opiskelijat voivat vaikuttaa ilmailun tulevaisuuteen ja voittaa 30 000 euroa maailmanlaajuisessa kilpailussa, jonka Airbus julkisti tänään Farnborough’n ilmailumessuilla.

Airbusin Fly Your Ideas -kilpailu (FYI) haastaa opiskelijoita kehittämään uusia ideoita ilmailun ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Joka toinen vuosi järjestettävässä kilpailussa on kolme kierrosta, joissa Airbusin ja alan asiantuntijat arvioivat esitettyjä ehdotuksia. Finaali on ensi kesän Le Bourget’n ilmailumessuilla, jolloin voittajat saavat 30 000 euroa ja muut sijoittuneet ehdotukset 15 000 euroa.

“Kilpailun tavoitteena on kannustaa luomaan ideoita, jotka tukevat sekä kestävää kehitystä että yhteyksien lisääntymistä. Yhdessä opiskelijoiden ja tutkijoiden kanssa Airbus pääsee tunnistamaan kehitysmahdollisuuksia, joilla voidaan tasapainottaa lentoliikenteen kasvava kysyntä ympäristön hyvinvoinnin kanssa”, Airbusin suunnittelujohtaja ja kilpailun suojelija Charles Champion sanoo.

Kilpailuun toivotaan osallistujia kaikista kansallisuuksista ja kaikilta aloilta insinööreistä markkinoijiin, filosofeista muotoilijoihin. Ehdotuksia halutaan lentokoneiden koko elinkaaren eri vaiheisiin: suunnitteluun, toimitusketjuun, tuotantoon, käyttöön ja käytöstä poistamiseen.

Ensimmäinen Fly Your Ideas -kilpailu käynnistettiin lokakuussa 2008. Noin 2 350 opiskelijaa 80 maasta osallistui kisaan, jonka voitti monikansallinen tiimi Queenslandin yliopistosta Australiasta. Tiimin ehdotus käsitteli uudenlaisen, risiinikasvista valmistetun luonnonkuitukomposiitin käyttöä lentokoneen matkustamossa.

Vuoden 2011 kilpailuun osallistuvien on rekisteröidyttävä 3–5 hengen tiimeinä 30.11.2010 mennessä osoitteessa www.airbus-fyi.com, mistä löytyy myös lisätietoa kilpailusta.

Ehdotukset on esitettävä 10.12.2010 mennessä. Toiselle kierrokselle pääsevät ehdotuksia kehitetään edelleen Airbusin henkilöstön tuella.

Viisi finalistitiimiä pääsee VIP-matkalle Pariisiin kesäkuussa 2011 esittämään ehdotustaan riippumattomalle tuomaristolle.

FYI 2011 -kilpailun aikataulu:
- Rekisteröityminen viimeistään 30.11.2010
- 1. kierros, hanke-ehdotus   1.9.–20.12.2010
- 2. kierros, ehdotuksen kehitys 17.1.–15.4.2011
- 3. kierros, ehdotuksen esittely (kehitysvaihe) 16.5.–17.6.2011
- finaali, hankkeen esittely Le Bourget'n ilmaillumessuilla 20.–26.6.2011

FYI 2011 -osallistumisehdot:
- Osallistujien on oltava täysi- tai osa-aikaisia opiskelijoita missä tahansa tutkintoja myöntävässä koulutuslaitoksessa. Osallistujat voivat kuitenkin edustaa mitä tahansa opinalaa.
- 3–5 hengen tiimien on rekisteröidyttävä FYI-sivulla www.airbus-fyi.com ennen kuin rekisteröityminen päättyy 30.11.2010.
Tiimillä on oltava nimi ja nimetty edustaja.
- Jokaisella tiimillä on oltava akateeminen ohjaaja jonkun tiimin jäsenen koulutuslaitoksesta.
- Jokaisen kilpailukierroksen alussa tiimin edustajalle lähetetään ohjeistuspaketti.
Paketissa selitetään arviointiperusteet sekä kussakin kilpailun vaiheessa vaadittava esittelytapa.
- Jos kilpailun järjestäjillä on kysyttävää, he ottavat yhteyttä tiimin edustajaan.
- Osallistuja voi olla jäsen vain yhdessä tiimissä.

Cocomms, Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.